Alonso wint op Hockenheim dankzij teamorder van Ferrari

Gepubliceerd op 25 juli 2010 door Niels Hendrix

Fernando Alonso leidde Felipe Massa in een Ferrari een-tweetje bij de Grand Prix van Duitsland op de Hockenheimring. De overwinning van de Spanjaard wordt echter overschaduwd met controverse, want er moest klaarblijkelijk een teamorder van de Italianen aan te pas komen om Massa de leiding te ontnemen. Sebastian Vettel finishte met zijn Red Bull als derde na vanaf pole positie gestart te zijn. De McLarens en Mark Webber complementeerden de top zes.

Bij de start zijn beide Ferrari's beter weg dan Vettel, die nog een poging doet om Alonso richting pitmuur te dwingen. Het biedt ruimte aan Massa, die buitenom beiden gaat en waardoor Vettel terugvalt naar de derde plek.
Het trio blijft gedurende de hele race hooguit enkele seconden van elkaar rijden. Ook na de pitstopserie vroeg in de race, waarbij de hardere banden gemonteerd worden. Alonso is direct snel op het nieuwe rubber en doet enkele ronden verwoedde pogingen om zijn teamgenoot Massa voorbij te komen. Maar tevergeefs want de Braziliaan hervindt zijn snelheid en loopt daarna weer weg van de tweevoudig wereldkampioen.

Alonso weet daarna op zijn beurt enkele snelle rondes te noteren en zit weer in de versnellingsbak van Massa. In de 47e ronde zijn we dan getuige van een slecht verhulde teamorder. Rob Smedley, de race engineer van Massa, roept over de boordradio naar zijn coureur "Fernado is sneller dan jij" en vraagt Massa het bericht te bevestigen. Een ronde later gaat Massa na de hairpin van zijn gas af en passeert Alonso hem op het rechte stuk. Alonso krijgt daarmee de leiding cadeau.
Vettel knibbelt hier en daar iets van de seconden achterstand op Ferrari af, maar ziet nooit kans om Massa onder druk te zetten.


Vettel en Alonso vechten, Massa neemt de leiding


Het valt nog maar te bezien of dit het definitieve podium is

Op de vierde en vijfde plaatsen zien we de McLarens, die niet snel genoeg waren om voor het podium mee te vechten. Het brengt Lewis Hamilton en Jenson Button wel genoeg punten om de leiding in het kampioenschap te behouden. Mark Webber, die gevraagd wordt om zijn motor niet tot uiterste te drijven, finisht op de zesde positie. Op een ronde achterstand verslaat Robert Kubica in zijn Renault de twee Mercedessen, met Nico Rosberg op de achtste en Michael Schumacher op de negende plek.

Bij de persconferentie is Massa bijzonder kort van stof wanneer hem wordt gevraagd naar de "aanwijzing" van Smedley over de radio. "Daar heb ik niets op te zeggen", is het antwoord van Massa. Ook de vraag of hij dan een foutje maakte, ontwijkt de Ferrari coureur. "Fernando haalde me in", is het nietszeggende commentaar. Wanneer Massa vervolgens over "We werken samen voor het team en hebben een goed prestatie neergezet, dat is het belangrijkste" begint, is het voor iedereen duidelijk dat Ferrari klinkklare teamorders heeft gegeven aan hun coureurs.

Of de FIA het team uit Maranello hiermee weg laat komen, valt nog maar te bezien. Teamorders zijn namelijk na het verwerpelijke Ferrari-incident in 2002, toen Barrichello in Oostenrijk in de laatste ronde de overwinning aan Schumacher gaf, verboden om toe te passen.
De hoge heren bij het Ferrari team zijn in ieder geval al op het matje geroepen door de race stewards om tekst en uitleg te komen geven omtrent de controverse in Hockenheim.

De (voorlopige) uitslag van de GP van Duitsland:

   Nr Coureur             Team                     Tijd 
 1  8 Fernando Alonso     Ferrari               67 -
 2  7 Felipe Massa        Ferrari               67 +4.1 secs
 3  5 Sebastian Vettel    RBR-Renault           67 +5.1 secs
 4  2 Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes      67 +26.8 secs
 5  1 Jenson Button       McLaren-Mercedes      67 +29.4 secs
 6  6 Mark Webber         RBR-Renault           67 +43.6 secs
 7 11 Robert Kubica       Renault               66 +1 Lap
 8  4 Nico Rosberg        Mercedes GP           66 +1 Lap
 9  3 Michael Schumacher  Mercedes GP           66 +1 Lap
10 12 Vitaly Petrov       Renault               66 +1 Lap
11 23 Kamui Kobayashi     BMW Sauber-Ferrari    66 +1 Lap
12  9 Rubens Barrichello  Williams-Cosworth     66 +1 Lap
13 10 Nico Hulkenberg     Williams-Cosworth     66 +1 Lap
14 22 Pedro de la Rosa    BMW Sauber-Ferrari    66 +1 Lap
15 17 Jaime Alguersuari   STR-Ferrari           66 +1 Lap
16 15 Vitantonio Liuzzi   Force India-Mercedes  65 +2 Laps
17 14 Adrian Sutil        Force India-Mercedes  65 +2 Laps
18 24 Timo Glock          Virgin-Cosworth       64 +3 Laps
19 21 Bruno Senna         HRT-Cosworth          63 +4 Laps
-- 19 Heikki Kovalainen   Lotus-Cosworth        56 +11 Laps
-- 25 Lucas di Grassi     Virgin-Cosworth       50 +17 Laps
-- 20 Sakon Yamamoto      HRT-Cosworth          19 +48 Laps
-- 18 Jarno Trulli        Lotus-Cosworth         3 +64 Laps
-- 16 Sebastien Buemi     STR-Ferrari            1 +66 Laps

Niels Hendrix