Oreca domineert in Portugal

Gepubliceerd op 18 juli 2010 door Niels Hendrix

De Oreca Peugeot 908 HDi heeft de derde ronde de Le Mans Series op het circuit van Algarve met grote overmacht gedomineerd. De Franse turbodiesel, bestuurd door Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stephane Sarrazin, leidde onafgebroken de 215 ronden van het Portugese circuit en bracht daarmee Oreca's eerste LMS overwinning van 2010. De runner-up, de benzine aangedreven Rebellion Racing Lola-Judd met Neel Jani en Nicolas Prost achter het stuur, finishte op vijf ronden achterstand in de nachtrace.
Panis: "We zijn blij deze race gewonnen te hebben. Het leek misschien makkelijk maar het winnen van een race is nooit makkelijk."

De Rebellion Lola had zich naar een tweede plek gevochten na vanaf de laatste startrij te zijn vertrokken, nadat Jani's kwalificatietijd geschrapt was vanwege een technische onregelmatigheid. Jani bracht de auto in het tweede uur van de race al naar de tweede positie en wist uiteindelijk met een ronde voorsprong te finishen van de nummer drie, de Signature Lola-Aston van Pierre Ragues, Vanina Ickx en Franck Mailleux.
De enige andere LMP1 die deelnam, de tweede Rebellion auto, met Andrea Belicchi en Jean-Christophe Boullion in de cockpit, finishte als twintigste na een lange pitstop waarbij een reparatie noodzakelijk was.


De start van de 1000 km van Algarve


Oreca wint de avond/nachtrace

De vierde plek en de LMP2 klasse overwinning ging na een afvalrace naar de RML Lola-HPD van Tommy Erdos, Mike Newton en Ben Collins. De auto lag in het tweede uur van de zes uur durende race nog tweede, maar profiteerde van het uitvallen van de drie snelste concurrenten.
De Strakke HPD ARX-01c die op de LMP2 pole positie stond, viel in leidende positie uit met wat leek op een gebroken aandrijfas. De ASM Ginetta-Zytek gaf op nadat Miguel Amaral het chassis beschadigde toen hij in de eerste bocht de auto over de kerbstones spinde. En de beste OAK Racing Pescarolo-Judd (met Guillaume Moreau en Richard Hein) viel uit met een defect aan het differentieel.

De Larbre Competition Saleen en de AF Corse Ferrari teams domineerden de GT1 en GT2 klasses door van start tot finish de race te leiden. Warren Hughes en Jody Firth pakten de Formule Le Mans zege met een zesde plaats overall in het DAMS auto.

Klik hier voor de uitslag van de 1000 km van Algarve

Niels Hendrix