Onderstaand de column van Jos zoals die in de Telegraaf van donderdag 15 juli te lezen is.

"Ondanks zijn zege tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië was Mark Webber zondag na afloop van de race witheet. De Australiër van Red Bull voelde zich achtergesteld door de teamleiding en ik kan me dat levendig voorstellen.
Zowel Webber als zijn teamgenoot Sebastian Vettel had voor Silverstone een nieuwe voorvleugel gekregen. Nadat Vettel deze in de laatste vrije training kapot had gereden, moest Webber zijn nieuwe vleugel afstaan aan zijn Duitse teamgenoot. Als teamleiding vraag je op deze manier om problemen.

"> Jos: "Ik was op de vleugel van Vettel gaan staan" - news.verstappen.com

scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos: "Ik was op de vleugel van Vettel gaan staan"

Gepubliceerd op 14 juli 2010 door Niels Hendrix

"Red Bull geeft je vleugels..." Maar de verdeling ervan gaat niet altijd even eerlijk binnen het Oostenrijkse Formule 1 team. Jos zou een dergelijk ongelijke behandeling niet geaccepteerd hebben.
Onderstaand de column van Jos zoals die in de Telegraaf van donderdag 15 juli te lezen is.

"Ondanks zijn zege tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië was Mark Webber zondag na afloop van de race witheet. De Australiër van Red Bull voelde zich achtergesteld door de teamleiding en ik kan me dat levendig voorstellen.
Zowel Webber als zijn teamgenoot Sebastian Vettel had voor Silverstone een nieuwe voorvleugel gekregen. Nadat Vettel deze in de laatste vrije training kapot had gereden, moest Webber zijn nieuwe vleugel afstaan aan zijn Duitse teamgenoot. Als teamleiding vraag je op deze manier om problemen.

Beide coureurs zijn kandidaat voor de wereldtitel, dus dien je ze ook allebei gelijkwaardig te behandelen. Ik heb het zelf nooit meegemaakt en weet eerlijk gezegd niet hoe ik gereageerd zou hebben als ik in de schoenen van Webber had gestaan. Ik denk dat ik op de vleugel van Vettel was gaan staan. Als ik er niet mee mag rijden, dan hij ook niet. Wat dat betreft zouden ze een kwaaie aan mij gehad hebben.
Ik kan me de woede van Webber dan ook heel goed indenken. Daarnaast vind ik dat hij er goed aan heeft gedaan om bij het passeren van de finish een sneer ('Niet slecht voor een tweede rijder...') aan de teamleiding te geven. Het is netjes, maar tegelijk geef je duidelijk aan dat hier een grens is gepasseerd. Bovendien weet hij natuurlijk dondersgoed dat zo'n opmerking van hem op dat moment veel meer impact heeft dan wanneer hij het alleen intern in de kaak had gesteld.

Het is al het tweede incident tussen Vettel en Webber. Eind mei tijdens de Grand Prix van Turkije kwamen de twee door een roekeloze actie van Vettel met elkaar in aanraking, terwijl ze één en twee in de wedstrijd waren. Dat betrof echter een gevecht op de baan en dat kan een keer gebeuren als je iedere wedstrijd samen vooraan rijdt. Nu veroorzaakte de teamleiding echter zelf een probleem. Men moet er bij Red Bull kennelijk nog aan wennen hoe je met twee kemphanen van hetzelfde niveau omgaat.
Ik kan me eerlijk gezegd niet aan de indruk ontrekken dat men bij Red Bull liever Vettel wereldkampioen ziet worden dan Webber. Vettel voldoet ook meer aan de uitstraling die Red Bull zoekt. Hij is jong en upcoming, terwijl Webber al een stukje ouder is. Maar hij doet het natuurlijk niet minder goed en is zonder twijfel bezig aan zijn beste seizoen in de Formule 1. Dat moet ook wel, want anders is hij klaar... Misschien is men binnen Red Bull wel verrast door zijn sterke manier van rijden. Maar nog niet genoeg kennelijk. Want uit de actie in Silverstone spreekt in ieder geval geen onvoorwaardelijk vertrouwen.

Hoe nu verder is de grote vraag. Ik denk dat er niet zoveel aan de hand is wanneer men snel als volwassen mensen met elkaar rond de tafel gaat zitten, het voorval uitpraat en duidelijke afspraken maakt voor de rest van het seizoen. En coureurs binnen één team hoeven natuurlijk ook helemaal geen vrienden van elkaar te zijn zolang ze maar professioneel samenwerken en geen informatie achterhouden. Zo professioneel zijn ze allebei zonder twijfel.

Zelf was ik afgelopen weekeinde in Genk waar Max de finale van het CIK-FIA European Championship moest rijden. Hij werd uiteindelijk vijfde. Maar als het aan Max had gelegen, had hij gewonnen. We hadden echter ons materiaal niet volledig in orde. Het circuit van Genk ligt onze karts niet. Je hebt er weinig grip en er ligt een beetje raar asfalt. Hoe warmer het wordt, hoe meer je erop gaat glijden, terwijl onze karts juist grip nodig hebben. Gelukkig komt er eind deze maand weer een nieuwe belangrijke race voor Max aan. Dan rijdt hij in de Verenigde Staten (New Jersey) de tweede race in de WSK World Series, waarin hij nog altijd kansrijk is voor de officieuze wereldtitel. Hij staat tweede in het klassement met drie punten achterstand op de koploper. Dus alles is nog mogelijk."

Niels Hendrix