Verhitte dag voor Max tijdens EK op thuiscircuit in Genk

Gepubliceerd op 10 juli 2010 door Niels Hendrix

Onder de brandende Belgische zon reed Max op zaterdagochtend zijn eerste kwalificatie serie (B-D) in het finale weekend van het CIK-FIA European Championship. Max schoot werkelijk als een echte Verstappen uit de startblokken en wist al in de eerste bocht de nummers één en twee te verschalken. Hij kon echter slechts kort van zijn koppositie genieten. Aan het einde van de tweede ronde zag een glijdende Max drie concurrenten voorbij komen, waarvan hij er direct eentje terug kon pakken.
Maar ook zijn derde plek stond onder druk en Verstappen junior werd gedwongen tot het rijden van defensieve lijnen.
Zijn verdediging hield echter geen stand en nogmaals werd Max verschalkt in de laatste bocht. Doordat Max daarna onvoldoende snelheid mee kon nemen het rechte stuk op, viel hij terug tot P7. Na wat schermutselingen in de hairpin na het rechte eind wist Max nog als vijfde onder het zwart/wit geblokt door te rijden.

De tikjes die Max tijdens zijn gevechten had uitgedeeld, werden niet door iedereen gewaardeerd. Na afloop van de eerste kwalificatie serie kreeg Max dan ook een tijdstraf van tien seconden opgelegd door de wedstrijdcommissarissen. Die straf betekent dat Max van de vijfde naar de 23e positie duikelt.
De spanning in het Verstappen kamp is na dat nieuws in de toch al tropische hitte van de CRG tent dan opgelopen tot het kookpunt. Jos baalt van de acties van Max op de baan. Maar Max baalt minstens net zo erg. Begrijpelijk want het behalen van dit Europese kampioenschap is – hoe moeilijk het al was – nu een schier onmogelijke opgave geworden. Max ziet wel in dat hij zichzelf in deze situatie gebracht heeft. "Het is mijn eigen schuld dat ik tien seconden straf gekregen heb", laat hij kort en bondig optekenen.


Max had een moeilijke eerste kwalificatie serie


Midden in het gedrang

De tweede kwalificatie serie (A-B) verliep voor Max een stuk beter dan de eerste. In deze serie moest hij het onder andere opnemen tegen Albon en de winnaar van de Winter Cup eerder dit jaar, de Rus Orudshev. Max startte vanaf P4, aan de buitenkant. Dat dit nadelig is, bleek direct bij de eerste bocht, Max verloor één positie. Maar Max zou geen Verstappen heten als hij dat op zich liet zitten. Hij pakte de vierde positie twee bochten later alweer terug. Een ronde later bleek dat de Deen Sorensen zijn tweede positie niet vast kon houden. Eerst verloor hij deze aan Albon, en een paar bochten later stak ook Max hem voorbij. Deze volgorde veranderde gedurende de race niet meer, waardoor Max de finish passeerde op een derde positie.

Ging het de tweede serie al beter, de derde mag gerust spectaculair genoemd worden. Max startte vanaf de derde positie. Al bij de eerste bocht veroverde hij de koppositie die hij vrijwel direct weer moest afstaan. Achter Max was de helft van het veld, na het nodige duw en trekwerk, in de eerste bocht tot stilstand gekomen. Gelukkig kon iedereen, op grote achterstand van de leiders in de wedstrijd, zijn weg vervolgen. In de tweede ronde ontspon zich een boeiend gevecht om de koppositie, Max en Pronenko wisselden bij bijna iedere bocht van positie. Aan het einde van deze ronde leidde de Oekraïner de race. In ronde drie werd de laatstgenoemde nogmaals door Max ingehaald. Ditmaal gaf hij zich gewonnen, met als resultaat dat Max verder onbedreigd de race uitreed.


Max wist toch nog te schitteren


Het beeld dat de concurrentie aan het einde van de derde kwalificatie serie te zien kreeg

Na afloop van de dag zijn beide Verstappens weer afgekoeld en beter aanspreekbaar.
"Het ging niet slecht maar het kan altijd beter", reageert Max nuchter op het verloop van de dag. "Het kan altijd sneller. Het begin was niet goed, maar het gaat de goede kant op." Gevraagd naar hoe de laatste race ging, vertelt Max: "Mijn bumper liep aan de grond en de kart begon te trillen. Daar had ik last van bij het insturen, want dan schoot ik iets rechtdoor. Tijdens mijn gevecht om de eerste positie werd ik wel hier en daar geduwd, maar toen ik eenmaal een gat geslagen had, was dat over." En je verwachting voor morgen? "Het zal moeilijk worden, want ik verwacht dat ik in het middenveld moet starten. We zullen wel zien hoe ver ik kom. Ik ga m'n best doen."

Jos vult junior aan: "De laatste race zag er een stuk beter uit maar het is nog niet helemaal hoe het moet zijn. We zijn nog steeds bezig met de afstelling van de kart. We zijn daarmee gedurende het weekend de verkeerde kant op gegaan. Het zijn lastige omstandigheden."
Hoe kijk je nu terug op de ongelukkige eerste race?
"Het is heel jammer van de eerste kwalificatie serie van Max. Maar we verwachten natuurlijk ook heel veel van een 12-jarige. En dit is eigenlijk de eerste keer dat hij in de fout gaat. Ook dat is een leerschool die hij door moet maken."
"Ik ben blij dat het nu weer goed gaat", vervolgt Jos. "Hopelijk wint Max morgen de laatste kwalificatie serie, dan staan we er nog redelijk bij. Maar het wordt sowieso een moeilijke finale. Desondanks geven we niet op."

Zondag rijdt Max zijn laatste kwalificatie serie, waarna om 14.15 uur de prefinale is en om 16.15 uur de finale volgt. Verstappen.nl is weer aanwezig en daarnaast zullen er ook weer updates zijn via de Twitter pagina van de Verstappen Info Page: http://twitter.com/VerstappenFans.

Uitslagen (zaterdag) van de finale ronde van het CIK-FIA European Championship 2010 (klasse KF3) in Genk (België):
Uitslag van de kwalificatie serie (B-D)
Uitslag van de kwalificatie serie (A-B)
Uitslag van de kwalificatie serie (B-E)

Verstappen Info Page team