scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Peugeot legt technische problemen bloot

Gepubliceerd op 06 juli 2010 door Niels Hendrix

Het is inmiddels drie weken geleden sinds de 2010 editie van de 24 Uur van Le Mans. In de loodzware race wist Peugeot geen enkele van haar vier ingezette diesel auto's aan de finish te krijgen. De Franse autofabrikant heeft ondertussen haar auto's geïnspecteerd en kijkt nog eenmaal terug op de problemen die de 908 HDi FAPs gedurende de slopende race plaagden.

Bruno Famin, technisch directeur van Peugeot Sport: "Met betrekking tot de nummer 3 908 HDi FAP, die na 2,5 uur racen uitviel, hebben we een kwaliteitsprobleem vastgesteld bij de monocoque op het punt waar de wielophanging rechtsonder bevestigd is aan het chassis. Dit is dezelfde monocoque die de 24 Uur van Le Mans in 2009 won en de 1000km van Spa-Francorchamps in 2010, en – zoals elk 908 chassis – regelmatig op de fabriek gecontroleerd wordt met geavanceerde apparatuur, die beschadigingen aan het koolstofvezel vast kan stellen. In dit geval was het probleem echter een niet te detecteren mankement, dat resulteerde in een voortijdig en plotseling afbreken van het bevestigingspunt."


Zolang de blauwe auto's reden, gingen ze wel hard...

Maar Peugeot had op Le Mans nog problemen van een hele andere aard. De motoren bleken in 2010 namelijk niet bestand tegen slijtageslag die de 24-uursrace is. Drie Peugeot diesels gingen in rook op.
"Het duurde niet lang voor we konden bevestigen dat alle drie de motoren hetzelfde probleem hadden. Namelijk een afgebroken drijfstang, hoewel het bij verschillende cilinders gebeurde. Nadere bestudering leerde ons dat de bijzonder zware condities tijdens de Le Mans race tot overmatige belasting van de V12's leidde", legt Famin uit.
"Er was enorm veel grip op de baan dit jaar, dus de motoren draaiden langer vol gas dan we hadden verwacht. Tegelijkertijd was waren de weersomstandigheden fris en – in tegenstelling tot andere jaren – raakten de luchtinlaten niet verstopt. De toevoer naar de verbrandingskamper bleef buitengewoon efficiënt, wat betekende dat het vermogen dat de motoren leverden erg hoog was. Okay, de omstandigheden waren voor alle deelnemers hetzelfde, maar wij reden dit jaar met nieuwe drijfstangen. Die hadden wel de grondige proeven op de testbank doorstaan en de vele simulaties op het circuit, die we hebben uitgevoerd in aanloop naar de race."

"We hebben niet het minste probleem gehad gedurende al deze testsessies, dus er was niets dat erop wees dat we dichter bij de limiet zaten dan we hadden gedacht. Zoals bleek, brachten de racecondities ons net over die limiet. Na drie deelnames met de Peugeot 908 in de 24 Uur van Le Mans hadden we alle vertrouwen in onze werkwijze. Het blijkt nu dat dit ongegrond was en ondanks onze groeiende ervaring, is het erg moeilijk om alles in de hand te houden. De omstandigheden die we op Le Mans voor onze kiezen krijgen, verschillen ieder jaar, net zoals de krachten waar de auto's aan blootgesteld worden. Het is duidelijk dat we onze controle procedures moeten verbeteren."

Niels Hendrix