Ik heb de ontwikkelingen rond Les Bleus van grote afstand, vanuit mijn huiskamer, gevolgd en voor zover ik het kan beoordelen heeft vooral bondscoach Domenech gefaald. Voetbal is een teamsport en een coach moet altijd zijn stempel op een selectie, ook als die een flink aantal vedetten in de gelederen heeft, kunnen drukken. Om die reden dient een bondscoach over autoriteit te beschikken. "> Jos over WK, Le Mans en F1 - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos over WK, Le Mans en F1

Gepubliceerd op 23 juni 2010 door Niels Hendrix

Het Wereldkampioenschap voetbal laat ook Jos Verstappen niet onberoerd. Hij legt zelfs de link tussen het Franse elftal en de autosport. Onderstaand de column van Jos zoals die in de Telegraaf van donderdag 24 juni te lezen is.

"Het zijn ongekend zware tijden voor de Franse sportliefhebbers. Anderhalve week geleden kreeg Peugeot een gevoelige tik tijdens de 24 Uur van Le Mans en dinsdag werd het nationale voetbalteam roemloos uitgeschakeld in de groepsfase van het WK. Vooral de manier waarop dat laatste gebeurde, met muiterij en geruzie binnen de selectie, was in mijn ogen een regelrechte aanfluiting voor het voetbal.

Ik heb de ontwikkelingen rond Les Bleus van grote afstand, vanuit mijn huiskamer, gevolgd en voor zover ik het kan beoordelen heeft vooral bondscoach Domenech gefaald. Voetbal is een teamsport en een coach moet altijd zijn stempel op een selectie, ook als die een flink aantal vedetten in de gelederen heeft, kunnen drukken. Om die reden dient een bondscoach over autoriteit te beschikken. Die mist Domenech dus volledig. Wellicht moeten de Fransen Louis van Gaal maar eens benaderen. Gelukkig doet Oranje het vooralsnog een stuk beter, al blijft het op het eerste gezicht een onvoorspelbaar toernooi met de nodige verrassingen.

Terug naar de autosport dan. De 24 Uur van Le Mans was wederom een tweestrijd tussen Peugeot en Audi. De Peugeots waren duidelijk sneller dan de Audi's, maar qua betrouwbaarheid hadden de Duitsers het beter voor elkaar en daar gaat het toch om bij een lange afstandsrace. Ik heb Le Mans zelf mogen rijden. Het is een fantastisch evenement, om aan deel te nemen en om als kijker te volgen. Vroeger zeiden ze: je moet op negentig procent van je kunnen rijden en zo proberen de finish te halen. Maar tegenwoordig moet je op 99,5 procent van je kunnen rijden. Het is slopend. Hoe zuur de afloop voor de Fransen ook was, maar wat mij betreft hebben de Peugeots qua snelheid duidelijk hun visitekaartje afgegeven.

De Formule 1 beleeft ondertussen een geweldig seizoen. Ook tijdens de Grand Prix van Canada gebeurde weer van alles. Een van de hoogtepunten vond ik de gedurfde manier waarop Robert Kubica vlak voor Adrian Sutil met zijn auto de pits indook. Het kwam hem na afloop op een waarschuwing te staan, maar het was een mooi staaltje racen. Verder was Montreal vooral een tactisch gevecht op het gebied van bandenkeuzes, waarbij Red Bull duidelijk de verkeerde beslissing nam. Na Turkije (crash tussen Sebastian Vettel en Mark Webber) kun je derhalve opnieuw spreken van een duur foutje binnen het Red Bull-kamp, dat men aan het eind van het seizoen nog wel eens zou kunnen opbreken. Immers, de verschillen zijn dit seizoen uitermate klein.

Daarnaast had Michael Schumacher het opnieuw moeilijk. Voor mij staat vast dat hij niet meer de coureur is van een paar jaar geleden. Qua talent heeft hij vanzelfsprekend niets ingeboet maar qua mogelijkheden wel. De Bridgestone-banden waren destijds echt geschikt voor hem en Ferrari. Als je vijftig dagen per jaar gaat testen, kan je banden ontwikkelen die perfect bij de auto passen. Dat is inmiddels door regelgeving aan banden gelegd en dat heeft zeker voor Schumacher en zijn huidige team Mercedes GP nadelige consequenties.

Ook zijn vorige werkgever Ferrari heeft het dit jaar zwaar. Net als vorig seizoen kun je stellen dat de prestaties in de Formule 1 eigenlijk Ferrari-onwaardig zijn. Dat valt de coureurs (Alonso en Massa) niet aan te rekenen. Met name Alonso heb ik heel hoog zitten. Maar ze hebben binnen het team van Ferrari de afgelopen jaren een paar heel belangrijke mensen laten vertrekken en daar ondervinden ze nu nog steeds de gevolgen van. Het aantrekken van Pat Fry, die lang werkzaam was als technische baas bij McLaren, is dan ook een verstandige zet.

De coureurs die dit seizoen op mij de beste indruk hebben achtergelaten zijn vooralsnog toch de mannen van Red Bull, McLaren (Lewis Hamilton en Jenson Button) en Robert Kubica van Renault. De verschillen aan de top zijn klein en je ziet dat overal fouten worden gemaakt. Ik kijk dan ook echt uit naar de race van komend weekeinde in Valencia. Saai zal het zeker niet worden."

Niels Hendrix