GP van Canada, racen op het scherpst van de snede

Gepubliceerd op 13 juni 2010 door Geert van Dijk

Na de winst in Turkije heeft Lewis Hamilton de Grand Prix van Canada op zijn naam geschreven. Jenson Button, die ook een sterke race reed, eindigde op de tweede plek. Fernando Alonso completeerde het podium. Dit alles in een zeer boeiende Grand Prix van Canada. Met veel inhaalpogingen, felle gevechten - die af en toe in tranen eindigden - en afwijkende strategieën die soms verrassend uitpakten.

De start van de race verloopt voor de meeste coureurs goed. Alleen Felipe Massa en Vitantonio Liuzzi denken dat ze hetzelfde stukje asfalt nodig hebben. De beide heren toucheren elkaar in de eerste paar honderd meter meerdere malen. Liuzzi verliest bij een van deze ontmoetingen zijn voorvleugel, en ook Massa's auto komt niet onbeschadigd uit de strijd. De beide heren zoeken de pits op. Liuzzi krijgt een nieuwe neus en wisselt direct zijn banden. Onder Massa's auto komt tijdens de pitstop verdacht veel rook vandaan. Hij kan echter zijn weg vervolgen en niets wijst er verder op dat de auto een probleem heeft. In de eerste paar ronden van de race is er een gevecht gaande om P4. Button vecht met Webber, Kubica en Sutil om deze positie en houdt stand. Ondertussen heeft Kobayashi een voor de Grand Prix van Canada klassieke fout gemaakt. De Japanner gaat te enthousiast over de curbstones en belandt in de muur. Met deze actie is hij de eerste uitvaller van vandaag.


Race winnaar Lewis Hamilton in actie

In ronde vijf weet Webber Button te verschalken en pakt de vierde positie. Helemaal vooraan in het veld is Lewis Hamilton ondertussen in een fel gevecht verwikkeld met Sebastian Vettel. De Duitser, die op harde banden rijdt, heeft duidelijk een voordeel ten opzichte van de Brit van wie de zachte banden hun beste tijd gehad hebben. Het lukt Vettel echter niet de leiding van de wedstrijd over te nemen. Door dit gevecht hebben ook Fernando Alonso en Mark Webber zich aangesloten bij de kop. In ronde zeven maken zowel Hamilton als Alonso een pitstop. De beide heren waren gestart op de zachte band. Als Lewis de pitbox verlaat, drukt hij bijna Alonso de pitmuur in. De beide heren komen zij aan zij de pitstraat uit. Uiteindelijk wint Fernando deze strijd en daarmee een positie.

In ronde tien pit Robert Kubica. Hij laat zijn harde banden vervangen door een setje verse harde banden. Dit betekent dat hij nog een keer naar binnen moet om de zachte band te laten monteren. Verderop in de race zal blijken dat deze strategie door meer teams gevolgd wordt. Er was dus geen sprake van een leeglopende band bij Kubica. In ronde dertien komt Michael Schumacher naar binnen, ook hij houdt de harde band aan. Bij het terugkeren op de baan komt hij Kubica tegen. De Duitser is eigenlijk in het nadeel doordat zijn banden nog koud zijn en hij niet helemaal op de ideale lijn zit. Desondanks rijdt hij na zijn pitstop voor de Pool, de twee hebben elkaar bij deze manoeuvres wel geraakt. Waarschijnlijk als gevolg van deze touche komt Schumacher in ronde vijftien opnieuw naar binnen om banden te wisselen. Hierdoor kan hij een goede eindklassering wel vergeten. In ronde veertien gaat Petrov naar binnen, hij heeft een drive-through penalty gekregen vanwege een valse start. In ronde 23 mag hij deze actie herhalen, nu omdat hij bij de start tegen Pedro de la Rosa aangereden is.


Felipe Massa probeert met schade de pit te bereiken

In ronde 27 laat Kubica zijn stuurmanskunsten zien. Vlak voor de ingang van de pitstraat reed hij naast Sutil. Omdat deze inhaalactie niet goed af zou gaan lopen positioneerde hij zich daarna achter de Duitser. Deze remde voor de bocht, iets dat voor Kubica niet nodig was, omdat hij rechtuit de pitstraat in wilde. De Pool passeerde vervolgens de Duitser aan de rechterkant. Het is dat Sutil niet net op dat moment instuurde voor de bocht naar rechts want anders was er een Renault door de lucht gevlogen. De actie was zo gevaarlijk dat na de race een onderzoek ingesteld zal worden.

In ronde 40 wordt duidelijk dat de achterbanden van Mark Webber hun beste tijd gehad hebben. Vreemd is dit niet, de Australiër heeft op dat moment in de race nog maar eenmaal banden gewisseld, daar waar anderen al minstens twee maal pits opgezocht hebben. Hij leidt nog wel de wedstrijd maar zijn achtervolgers komen met rasse schreden dichterbij. Voor de wisseling aan de kop echter een feit is, komen Massa en Liuzzi elkaar weer tegen. In bocht een verremt Liuzzi zich maar weet dit nog zodanig te corrigeren dat Massa er niet voorbij komt. Ook de andere Force India auto is in een gevecht verwikkeld. Sutil tracht Nico Hulkenberg voorbij te komen. De beide heren raken elkaar maar kunnen hun weg vervolgen. In ronde 49 weet Massa eindelijk, na een gevecht over vele ronden, Vitantonio Liuzzi te passeren. In de 50e ronde gaat Hamilton voorbij aan Mark Webber. De laatstgenoemde zoekt vervolgens de pit op voor nieuwe banden en vervolgt de race op P5. Op dit punt in de race rijden de eerste vijf auto's op nog geen tien seconden van elkaar, ieder van deze auto's maakt dus nog een kans om de wedstrijd te winnen.

Felipe Massa, die na zijn problemen bij de start geen kans meer maakt op een podiumpositie, heeft ondertussen Adrian Sutil achterhaald. Ook met deze Force India heeft de Ferrari moeite, het lukt Felipe uiteindelijk er voorbij te komen door heel handig gebruik te maken van achterblijver Heikki Kovalainen. Een andere coureur die van een achterblijver profiteert is Jenson Button. Hij weet Alonso te passeren als beiden Karun Chandhok tegenkomen. Aan het einde van de race wordt het duidelijk dat Michael Schumacher zijn banden opgebruikt heeft. De Duitser staat vol onder druk van zijn achtervolgers. Eerst wordt hij gepasseerd door Buemi. Vervolgens duikt Massa op aan zijn staart. De Duitser pareert echter waarbij ze elkaar raken. Massa loopt bij deze actie schade op aan zijn voorvleugel en moet deze laten vervangen. De actie van Schumi zal na de race onderzocht worden. De kans is dus aanwezig dat de Duitser een tijdstraf krijgt. Het zal hem echter niet veel uitmaken, in de allerlaatste ronde wordt hij na een pittig gevecht nog ingehaald door de beide Force India's. De Duitser eindigt hierdoor op een elfde plek, buiten de punten.

De uitslag van de Grand Prix van Canada:

   Nr Coureur             Team                     Tijd
 1  2 Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes      70 1:33:53.456
 2  1 Jenson Button       McLaren-Mercedes      70 +2.2  secs
 3  8 Fernando Alonso     Ferrari               70 +9.2  secs
 4  5 Sebastian Vettel    RBR-Renault           70 +37.8 secs
 5  6 Mark Webber         RBR-Renault           70 +39.2 secs
 6  4 Nico Rosberg        Mercedes GP           70 +56.0 secs
 7 11 Robert Kubica       Renault               70 +57.3 secs
 8 16 Sebastien Buemi     STR-Ferrari           69 +1  Lap
 9 15 Vitantonio Liuzzi   Force India-Mercedes  69 +1  Lap
10 14 Adrian Sutil        Force India-Mercedes  69 +1  Lap
11  3 Michael Schumacher  Mercedes GP           69 +1  Lap
12 17 Jaime Alguersuari   STR-Ferrari           69 +1  Lap
13 10 Nico Hulkenberg     Williams-Cosworth     69 +1  Lap
14  9 Rubens Barrichello  Williams-Cosworth     69 +1  Lap
15  7 Felipe Massa        Ferrari               69 +1  Lap
16 19 Heikki Kovalainen   Lotus-Cosworth        68 +2  Laps
17 12 Vitaly Petrov       Renault               68 +2  Laps
18 20 Karun Chandhok      HRT-Cosworth          66 +4  Laps
19 25 Lucas di Grassi     Virgin-Cosworth       65 +5  Laps
-- 24 Timo Glock          Virgin-Cosworth       50 Steering
-- 18 Jarno Trulli        Lotus-Cosworth        42 Brakes
-- 22 Pedro de la Rosa    BMW Sauber-Ferrari    30 Engine
-- 21 Bruno Senna         HRT-Cosworth          13 Gearbox
-- 23 Kamui Kobayashi     BMW Sauber-Ferrari     1 Collision

Geert van Dijk