24u: Finish, Audi overwinnaar, drama voor Peugeot

Gepubliceerd op 13 juni 2010 door Niels Hendrix

De grote overwinnaar van de 24 Uur van Le Mans 2010 is het team van Audi. De enorme betrouwbaarheid van de Audi R15 heeft het Duitse team geholpen de race te winnen, waar eerder deze week de Peugeots nog veel te sterk leken. Audi sluit de race af met maar liefst drie podiumplaatsen. Voor het Franse Peugeot eindigt de 78e 24 Heures du Mans in een bizarre anticlimax.

Als de laatste drie uur van de 24-uursrace ingaan, is de strijd tussen Audi en Peugeot om de tweede plaats in alle hevigheid losgebarsten. Na de inhaalmanoeuvre van Alexander Wurz, gevolgd door een pitstop, ligt de #1 Peugeot om 12.00 uur 50 seconden achter de Audi #8. Per ronde loopt de Peugeot ruim twee seconden in en dus is een ieders focus gericht op deze titanenstrijd.
Intussen gaat het voor de #15, de Audi R10 van Kolles, achter op het circuit fout als de wagen van de baan schuift en in het grind tot stilstand komt. De dieselauto heeft een defecte versnellingsbak, is niet meer in staat zijn weg te vervolgen en valt dus definitief uit.


Betrouwbaarheid is in 2010 het sleutelwoord op Le Mans

De vermoeidheid bij zowel rijders als materiaal begint nu echt op te spelen en er worden regelmatig uitstapjes naast de baan gemaakt. Het grootste drama speelt zich echter, tot groot verdriet van het massaal aanwezige Franse publiek, af bij het fabrieksteam van Peugeot. Na de uitval van de nummers #2 en #3, is alle hoop gevestigd op de snelle #1 908 HDI FAP. Deze wagen met Alexander Wurz achter het stuur rijdt al geruime tijd op de derde positie en loopt zienderogen op Audi nummer #8 in.
Als rond 12.50 uur het gat nog slechts zeven seconden bedraagt, slaat het noodlot desastreus toe. De motor begeeft het en de laatste fabrieks Peugeot laat een spoor van olie achter op de baan. Wurz weet de pitlane te halen, maar daar blijkt al snel dat de lekkage groot is en de motor definitief de geest heeft gegeven. Einde race voor Peugeot dat nu alleen nog op resultaat bij de klantenmotor van AIM Team Oreca Matmut kan hopen. Het is ten verdienste van het Audi team dat de snellere Peugeots meer hebben moeten geven dan ze aan bleken te kunnen.

Maar Le Mans maakt in de 2010 editie ongenadig hard duidelijk waarom het zonder twijfel de grootste slijtageslag ter wereld genoemd mag worden. Met nog ruim een uur te gaan, slaan ook uit de Oreca-Peugeot de vlammen en de rook. Vlak nadat Duval een nieuwe snelste rondetijd heeft laten noteren (3:19.024s) dooft ook de laatste motor van de vier gestarte Peugeots. De deceptie in de pitbox bij het Franse rijderstrio Panis, Lapierre en Duval van de Oreca diesel doet een siddering over het hele circuit gaan. Zelfs bij aartsrivaal Audi hadden ze zich een andere eindstrijd voorgesteld.

Zo komen Rockenfeller, Bernhard en Dumas in de Audi R15 #9 als eerste over de finish op Circuit de la Sarthe. De #8 met Lotterer, Fassler en Treluyer volgt op één ronde. Audi #7 met Capello, McNish en achtvoudig Le Mans winnaar Kristensen legt beslag op de laatste podiumpositie.


Door alle drama in de laatste uren is de #009 Aston Martin Racing gepromoveerd naar de vierde positie. De benzinemotor van de Lola heeft de hele dag als een zonnetje gedraaid, maar met nog drie kwartier op Rolex klok geeft ook de V12 motor met een gigantische plof de geest. Daardoor neemt de benzine Oreca AIM die vierde plek over.


Daarmee besluiten we namens het ter plekke aanwezige Verstappen Info Page team onze berichtgeving over wederom een legendarische 24 Uur van Le Mans.


Podium, blijde gezichten bij al deze Audi coureurs

Klik hier voor de stand om 13 uur
Klik hier voor de stand om 14 uur
Klik hier voor de stand om 15 uur - Finish

Ron Lem & Niels Hendrix