24u: Update 12 uur, Audi behoudt leiding op Le Mans

Gepubliceerd op 13 juni 2010 door Niels Hendrix

Na ruim anderhalf uur in de Aston Martin Racing pitbox te hebben gestaan, is de versnellingsbak van de #007 auto gerepareerd. Om half tien wordt de strijd voortgezet maar dan is de Lola al van een nette zesde positie teruggevallen tot de veertiende.
De vermoeidheid lijkt ook zijn weerslag te hebben op de concentratie van verschillende coureurs, want her en der op het circuit van Le Mans schieten er wagens naast het asfalt. Zo vliegt de LMGT1 leider, de #50 Labre Competition, het grind in. Spint de #009 AMR en belandt de #008 Signature Plus in de omheining. Ook de Porsche 911 GT3 van Prospeed Competition spint en #009 valt nogmaals stil. De Audi R10 (#15) tenslotte, kan na een tochtje door het grind en een toché met de bandenstapels zijn weg weer vervolgen.

Vooraan draaien de Audi's ondertussen onverstoord hun rondjes. Toch geeft Davidson zich niet zomaar gewonnen in de #1 Peugeot en blijft de Engelsman dus snelle rondes produceren. De tot dan toe snelste ronde – ook al op de naam van dezelfde Peugeot – wordt nog maar eens scherper gezet met een 3:19.527s. Ook als het stuurtje wordt overgedragen aan Wurz blijft de druk er vol op staan en als Lotterer in de #8 Audi dan rechtdoor schiet en de bandenstapels raakt, bereikt de spanning voor de tweede plaats een hoogtepunt.

Lotterer kan zijn weg vervolgen maar moet bij de pitbox van Audi wel een nieuwe neus halen. Als de Duitser de baan op rijdt, is zijn voorsprong gereduceerd tot enkele seconden. Wurz laat er geen gras over groeien, laat een nieuwe snelste rondetijd noteren (3:19.241s), en een ronde later haalt de Oostenrijker de #8 in voor de tweede plaats. Het blijkt maar tijdelijk succes voor Peugeot #1, want in de daarop volgende ronde moet de auto een reguliere pitstop maken en wordt P2 weer afgestaan aan Audi.



Om twaalf uur hebben er in de top acht, ten opzicht van de eerste acht om negen uur, dus geen positiewisselingen plaats gevonden. Wel ligt de strijd voor de tweede positie dan weer volledig open.
Audi #9 en #8 blijven Peugeot #1 voor. De derde Audi (#7) volgt op P4. #4 Oreca ligt vijfde, AMR #009 zesde. De Audi R10 van Kolles (#15) en #6 complementeren de top acht.

Klik hier voor de stand om 10 uur
Klik hier voor de stand om 11 uur
Klik hier voor de stand om 12 uur

Niels Hendrix