scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

24u: Update 09 uur, Peugeot onder druk bezweken

Gepubliceerd op 13 juni 2010 door Niels Hendrix

Na het ochtendgloren, als op Le Mans een ieder langzaamaan ontwaakt, gaat het voor Peugeot dan toch mis. Waar het team aan het begin van de race met maar liefst vier wagens op de eerste vier posities ijzersterk leek te staan, is nu de leiding overgegaan op de #9 Audi. De tot dat moment leidende Peugeot #2, met nu Franck Montagny achter het stuur, moet de strijd opgeven als bij het rechter achterwiel brand uitbreekt. De oorzaak lijkt motorisch van aard. Montagny probeert de wagen nog naar de pits te rijden, maar moet bij Mulsanne opgeven en kan niet anders dan de wagen naar de kant sturen en voor Peugeot is hiermee het drama compleet. Montagny probeert van alles om de wagen weer op gang te krijgen, maar al deze pogingen blijven vruchtloos. Alle hoop is nu dus gevestigd op de Peugeot met nummer 1, die gisteren aan het einde van de middag door een probleem met de dynamo, vier ronden verloor en terug gevallen was tot de zevende positie.

Deze wagen, die vanaf dat moment regelmatig de snelste rondetijden neer weet te zetten, heeft zich gedurende de nacht weten op te werken tot de nu derde positie, achter de beide Audi's met nummers #9 en #8. Het zal niet meevallen, Audi heeft inmiddels bewezen degelijker en betrouwbaarder materiaal te hebben dan de snellere Peugeots. Het team van de Peugeot #1 zal echt alles op alles moeten zetten om nog terug te komen aan de leiding van de strijd.

Rond kwart voor acht wordt dan de #008 Lola Aston Martin van Signature Plus achteruit de pitbox ingeduwd, de reden hiervoor blijft onduidelijk. Enkele minuten later komt de wagen weer naar buiten en gaat weer op weg. Gelijktijdig raakt de #40, Ginetta Zytec 09s de vangrail en verspeelt daarmee de linkervoorzijde van zijn bodywork. Met een blokkerend rechter voorwiel weet de wagen de pit te bereiken, waar meteen een aanvang met de reparatie wordt gemaakt.
Even later wordt de Aston Martin #007 binnen gezet, en verdwijnt ook achteruit de box in. Daar wordt het bodywork grotendeels verwijderd en wordt koortsachtig aan de versnellingsbak gewerkt. Na het verstrijken van negen uur staat de Lola AMR nog altijd binnen en is de goede zesde positie verloren gegaan.



Audi probeert intussen de Peugeot #1 voor te blijven. Hierbij moet regelmatig langzamer verkeer worden ingehaald. Als Davidson in de fabrieks Peugeot op het lange rechte stuk opnieuw langzamer verkeer voor zich heeft, besluit hij uiterst links, met de wielen nagenoeg in de berm, in te halen.
De leidende Corvette met nummer #64, spint even later op het moment dat de Peugeot #1 hem passeert, en gaat hard in de vangrail waarbij de achterkant nagenoeg wordt weggevaagd. Het is onduidelijk of de passage van de Peugeot hiermee te maken heeft maar het is duidelijk dat Davidson veel risico's neemt om tijd goed te maken op de Audi's. De Corvette raakt zwaar beschadigd, maar weet op eigen gelegenheid de pitlane nog te bereiken voor reparatie. Door de schuiver van de Corvette is wel veel rommel op de baan beland, en besluit de wedstrijdleiding de safety car in te zetten zodat de baan kan worden schoongemaakt en de vangrail kan worden hersteld.

Om negen uur in de ochtend gaan de Audi #9, van Rockenfeller, Bernhard en Dumas, en Audi #8 (Lotterer, Fassler, Treluyer) aan de leiding. De enig overgebleven fabrieks Peugeot met nummer 1 zit in de achtervolging. De derde fabrieks Audi (#7) volgt op P4, voor de Oreca-Peugeot (#4). De Aston Martin #009 is de eerste benzine auto op de zesde plek.

Klik hier voor de stand om 07 uur
Klik hier voor de stand om 08 uur
Klik hier voor de stand om 09 uur

Ron Lem