24u: Update 03 uur, nacht

Gepubliceerd op 13 juni 2010 door Niels Hendrix

De zondag wordt ingezet met een nieuwe safety car situatie als de wagens #60 van Matech Competition LMGT1 en #24 van Oak Racing elkaar van de baan rijden bij de Ford Chicane. De #60 verspeelt daarbij een achtervleugel, terwijl de #24 een nieuwe band zal moeten halen. Omdat er nogal wat rommel op de baan achterblijft, wordt gedurende 20 minuten de safety car ingezet. Beide wagens kunnen na een bezoek aan de pitlane hun tocht voortzetten.
Net als eerder op zaterdag gebeurt nu een nieuw ongeval achter de safety car. De #13 van Rebellion Racing spint en schiet hard van de baan in de bandenstapels. Saillant detail: ook dit gebeurt bij de Ford Chicane op dezelfde plek als waar de #60 en #24 elkaar van de baan reden.

Tijdens de neutralisatie wordt dan de #007 van Aston martin binnengehaald voor een pitstop. Gelukkig voor het team valt de stop goed uit en zakt de 007 slechts één plaats terug, maar blijft de leidende benzine aangedreven wagen. De positie die wordt prijsgegeven, wordt ingenomen door de Peugeot #1, die eerder door een defecte dynamo zijn leidende positie kwijtraakte en terugzakte naar een zevende positie.

Dan - tegen half twee - spint de nog altijd op topsnelheden rijdende Peugeot #1 in de Dunlop Curve van de baan. Dit is het gevolg van een schermutseling met de wagen van Jean Alesi waarbij beide wagens elkaar raken. Gelukkig kan de wagen via een grasveld de baan weer bereiken en zijn weg voortzetten. Het kost de wagen zelfs geen positie, maar het betekent opnieuw wat tijdverlies.



Op het circuit is het nog steeds druk, maar wel minder dan rond de start van de race. De tribunes lopen langzaam leeg. Hier en daar liggen bezoekers slapend in de stoelen. Overal liggen, zitten of lopen mensen. Er heerst nog altijd een gezellige sfeer, terwijl het tijdstip van 03.00 uur - het moment waarop er al twaalf uur opzitten – met rasse schreden nadert.

Net voor het verstrijken van de helft van de race komt de Peugeot van het Oreca team de pitbox binnen en wordt er angstvallig gewerkt aan de auto. Ook deze Peugeot blijft dus niet probleemvrij. In dit geval blijkt het euvel een gebroken aandrijfas te zijn. Net nadat de klok drie uur slaat, komt de #4 weer uit de garage. De diesel Oreca heeft dan zeventien minuten binnen gestaan en is van de tweede naar de zesde plaats teruggevallen.

De leidende Peugeot van Minassian, Sarrazin en Montagny heeft nu geen rugdekking meer en wordt - met een ronde voorsprong - achtervolgt door drie Audi's (#9, #8 en #7). Daar achter volgt Peugeot #1 en de Aston Martin #007. De strijd is nog lang niet beslist!

Klik hier voor de stand om 01 uur
Klik hier voor de stand om 02 uur
Klik hier voor de stand om 03 uur

Ron Lem