24u: Update 18 uur, Peugeot lacht, Peugeot huilt

Gepubliceerd op 12 juni 2010 door Niels Hendrix

Na een probleemloze start is het Peugeot dat het tempo dicteert op Le Mans. In de eerste ronden dringt Alan McNish in de Audi nog aan bij de Oreca-Peugeot maar alle inhaalpogingen ten spijt, blijft een vijfde positie dan zijn deel. Vooraan vechten Peugeot #3 en #2 om de leidende positie. In de derde ronde vindt een positiewissel plaats en neemt Montagny de leiding.

Na vijf ronden eist Circuit de la Sarthe dan haar eerste slachtoffer als Nigel Mansell crasht. De Formule 1 wereldkampioen van 1992 vliegt hard de vangrail in en komt pas aan de andere kant van de baan in de vangrail tot stilstand. Om de resten van de #5 Beechdean Mansell LMP1 Ginetta Zytek te bergen, wordt de safety car ingezet. Of beter gezegd safety cars – in meervoud dus – want vanwege de lengte van het circuit worden er drie safety cars tegelijkertijd ingezet. De 24 Uur van Mansell zijn dan echter door een lekke band gereduceerd tot de 24 minuten van Le Mans. De race van de Mansells is over, nog voordat een van beide zonen van Nigel maar een meter heeft kunnen rijden.


De drie fabrieksauto's van Audi hebben de pech net na de tweede safety car op de baan opgevangen te worden. Ze worden daardoor gesplitst van de Peugeots en verliezen daarmee kostbare tijd.
Wanneer de safety car na een half uur weer naar binnen gaat en vervolgens de eerste stops zijn gemaakt, stabiliseert het veld zich. Door een probleem met de neus duurt de pistop van Lapierre langer dan normaal en kan Audi #7 aanhaken.
Wanneer het eerste anderhalf uur van de 24 erop zit, leiden de Peugeots #2, #3 #1 en #4 voor Audi #7, #9 en #8. Aston Martin Racing volgt met de #007 en #009 op P8 en P9. De Audi R10 van Kolles (#15) sluit de top tien.


De tweede serie van pitstops verloopt probleemloos. Ook dit keer blijft het beperkt tot het bijvullen met brandstof van de auto's. De banden en coureurs zullen het dus drie stints (in totaal ongeveer 2,5 uur) vol moeten houden.
De volgorde van de eerste tien LMP1 auto's verandert in het tweede uur niet, dus de vier Peugeots blijven leiden voor de drie Audi's en twee Aston Martin Lola's.

Net voor half zes loopt de eerste topper averij op. Lamy in de Peugeot 908 heeft zijn ophanging kapot gereden op de curbstones. De Portugees – die op dat moment op tweede positie ligt - redt het nog tot de pitbox maar reparen blijkt vruchtloos. De #3 Peugeot verdwijnt onder het doek in de garage en nog voordat Bourdais of Pagenaud het stuur in handen hebben gehad, is hun race over.


Aan het eind van de eerste drie uur racen op Le Mans, leiden er nu drie Peugeots (#2, #1 en #4) voor drie Audi's (#7, #9, en #8) en twee AMR's (#007 en #009). De Rebellion Lola (#13) en Kolles Audi R10 (#15) maken de top tien compleet.

Klik hier voor de stand om 16 uur
Klik hier voor de stand om 17 uur
Klik hier voor de stand om 18 uur

Niels Hendrix