Bourdais snelste in 1e kwali

Gepubliceerd op 10 juni 2010 door Niels Hendrix

Op woensdagavond is de eerste kwalificatie voor de 78e 24 Uur van Le Mans verreden. Sebastien Bourdais wist in die twee uur durende sessie – van tien uur 's avonds tot middernacht – een 3:19.711s te klokken in zijn Peugeot. De kwalificatie werd meermaals onderbroken door rode vlaggen en daardoor gingen veertig minuten verloren van de beschikbare honderdtwintig.

De Peugeots gingen vanaf het begin van de kwalificatie voluit en wisten de eerste rijen volledig te domineren. Nicolas Lapierre was de eerste tijd de snelste Peugeot-coureur in de klantenauto, die Oreca onder haar hoede heeft. Maar de Fransman had zo weinig diesel bij zich dat hij bij Arnage halt moest houden omdat de motor geen brandstof meer kreeg.
Sarrazin vloog door de lucht met de #2 908 Peugeot en kwam daardoor niet tot de tijd van Lapierre. Bourdais moest ook een tiende toegeven. De kwalificatie werd daarna stilgelegd omdat de #88 Felbermayr Porsche gespind was en de baan blokkeerde.

De Oreca auto bleef ondertussen voor de rest van de sessie nutteloos achter op het circuit, hoewel de tijd van Lapierre nog een uur stand hield. Toen de sessie na een tweede oponthoud werd hervat, begonnen de drie overgebleven Peugeots de aanval. Ze reden bijna in formatie en werden gevolgd door de fabrieks Audi's.
Alle drie de fabrieks Peugeots verschalkten de tijd van de Oreca. Bourdais voorop met 3:19.711s. Alexander Wurz noteerde in de #1 908 de tweede tijd, gevolgd door Sarrazin in de #2 Peugeot.

Audi had geen antwoord op de ongekende snelheid van Peugeot. Toch wel een domper voor de neutrale kijker, die wellicht gehoopt had op een strijd tussen de twee giganten. De #9 R15 Plus van Rockenfeller/Dumas/Bernhard was de snelste Audi, maar haar snelste tijd van 3:23.578s was 3.8s van de snelste Peugeot tijd verwijderd. De eerste Audi staat dus op P5, voor de #8 Audi (Fassler/Lotterer/Treluyer) en de #7 (McNish/Kristensen/Capello).
"Met zo'n groot verschil, zijn we niet in een positie om mee te vechten voor pole positie", was het niet te missen commentaar van McNish.


Peugeot heeft de toon gezet


Le Mans by night, een wonderschoon plaatje

Net als in de vrije training volgt Aston Martin Racing na de Peugeots en de Audi's als snelste benzine aangedreven auto. De #007, #009 en #008 bezetten de plaatsen acht, negen en tien, voor de benzine Oreca met #6.

Het HPD chassis domineerde weer de LMP2 categorie. Danny Watts zette de snelste tijd neer voor Strakka Racing, gevolgd door David Brabham in de Highcroft auto.
Het trio Tomas Enge, Cristoffer Nygaard en Peter Kox behield een comfortabele voorsprong op hun GT1 rivalen in de #52 Aston Martin DBR9.
En in de GT2 noteerde de #82 Risi Competizione Ferrari 430 de vlotste rondetijd, met in het kielzog de #63 Corvette.

De voorlopige pole posities zijn daarmee op de woensdag bepaald. Maar op donderdag krijgt ieder van de 56 teams weer een nieuwe kans, wanneer er van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 tot 24.00 uur de tweede en derde kwalificatie op het programma staan. Pas daarna staat vast wie er de beste uitgangspositie heeft voor de 24 Uur van Le Mans. Maar dat het een Peugeot zal zijn, ligt wel voor de hand.

De uitslag van de eerste kwalificatie op woensdag (22.00-24.00 uur):

Pos Driver                        Cls Car                Time     Gap
 1. Lamy/Bourdais/Pagenaud        P1  Peugeot 908        3:19.711
 2. Wurz/Davidson/Gene            P1  Peugeot 908        3:20.317 +0.606
 3. Montagny/Sarrazin/Minassian   P1  Peugeot 908        3:20.325 +0.614
 4. Panis/Lapierre/Duval          P1  ORECA Peugeot 908  3:21.192 +1.481
 5. Bernhard/Dumas/Rockenfeller   P1  Audi R15           3:23.578 +3.867
 6. Fassler/Lotterer/Treluyer     P1  Audi R15           3:24.430 +4.719
 7. Kristensen/McNish/Capello     P1  Audi R15           3:24.688 +4.977
 8. Mucke/Fernandez/Primat        P1  Lola-Aston Martin  3:26.680 +6.969
 9. Turner/Hancock/Barazi         P1  Lola-Aston Martin  3:26.747 +7.036
10. Mailleux/Ragues/Ickx          P1  Signature Aston    3:29.774 +10.063
11. Ayari/Andre/Meyrick           P1  ORECA 01-AIM       3:30.056 +10.345
12. Bouchut/Tucker/Rodrigues      P1  Kolles Audi R10    3:30.907 +11.196
13. Jarvis/Albers/Bakkerud        P1  Kolles Audi R10    3:31.661 +11.950
14. Watts/Kane/Leventis           P2  Strakka HPD ARX-01 3:36.168 +16.457
15. Pirro/Cocker/Drayson          P1  Drayson Lola       3:36.634 +16.923
16. Mansell/Mansell/Mansell       P1  Beechdean Ginetta  3:36.897 +17.186
17. Brabham/Franchitti/Werner     P2  Highcroft HPD      3:37.202 +17.491
18. Hughes/Amaral/Pla             P2  ASM Ginetta-Zytek  3:41.968 +22.257
19. Moreau/Charouz/Lahaye         P2  Oak Pescarolo      3:42.399 +22.688
20. Belicchi/Boullion/Smith       P1  Rebellion Lola     3:44.101 +24.390
21. Erdos/Newton/Wallace          P2  RML Lola HPD       3:44.598 +24.887
22. Pirri/Cioci/Perrazzini        P2  Racing Box Lola    3:51.065 +31.354
23. Hein/Nicolet/Yvon             P2  Oak Pescarolo      3:52.730 +33.019
24. Noda/Pourtales/Kennard        P2  KSM Lola-Judd      3:52.972 +33.261
25. Enge/Nygaard/Kox              GT1 YD Aston           3:55.025 +35.314
26. Greaves/Ojjeh/Chalandon       P2  Bruichladdich      3:55.680 +35.969
27. Salini/Salini/Gommendy        P2  WR/Salini WR       3:55.818 +36.107
28. Grosjean/Mutsch/Hirschi       GT1 Matech Ford GT     3:57.296 +37.585
29. Jousse/Gouselard/Massen       GT1 Alphand Corvette   3:58.810 +39.099
30. Policand/Gregoire/Hart        GT1 Alphand Corvette   3:58.906 +39.195
31. Bruni/Melo/Kaffer             GT2 Risi Ferrari       3:59.233 +39.522
32. Rostan/Meichtry/Bruneau       P2  Race Perf Radical  3:59.361 +39.650
33. O'Connell/Magnussen/Garcia    GT2 Corvette           4:00.097 +40.386
34. Leinders/Palttala/de Doncker  GT1 Marc VDS Ford GT   4:00.325 +40.614
35. Lewis/Burgess/Willman         P1  Autocon Lola-AER   4:00.646 +40.935
36. Gavin/Beretta/Collard         GT2 Corvette           4:01.012 +41.301
37. Pilet/Narac/Long              GT2 IMSA Porsche       4:01.755 +42.044
38. Lieb/Lietz/Henzler            GT2 Felbermayr Porsche 4:02.001 +42.290
39. Alesi/Fisichella/Vilander     GT2 AF Corse Ferrari   4:02.492 +42.781
40. Salo/Russo/Companc            GT2 AF Corse Ferrari   4:02.615 +42.904
41. Gardel/Berville/Canal         GT1 Larbre Saleen      4:03.175 +43.464
42. Schell/da Rocha/Zollinger     P2  Pegasus Norma      4:03.784 +44.073
43. Farnbacher/Simonsen/Keen      GT2 Hankook Ferrari    4:03.886 +44.175
44. Krohn/Jonsson/van de Poele    GT2 Risi Ferrari       4:03.959 +44.248
45. Farfus/J Muller/Alzen         GT2 BMW M3             4:04.986 +45.275
46. Priaulx/D Muller/Werner       GT2 BMW M3             4:05.851 +46.140
47. Westbrook/Scheider/Holzer     GT2 BMS Porsche        4:06.278 +46.567
48. Bell/Sugden/Miller            GT2 JMW Aston Martin   4:06.391 +46.680
49. Coronel/Dumbreck/Bleekemolen  GT2 Spyker             4:06.997 +47.286
50. Bergmeister/Law/Neiman        GT2 Fl. Lizard Porsche 4:08.315 +48.604
51. Felbermayr/Felbermayr/Konopka GT2 Felbermayr Porsche 4:10.054 +50.343
52. Allemann/Gachnang/Frey        GT1 Matech Ford GT     4:11.566 +51.855
53. Yogo/Iiri/Yamanishi           GT1 JLOC Lamborghini   4:13.368 +53.657
54. Goossens/Dalziel/Gentilozzi   GT2 Jaguar XKR         4:13.537 +53.826
55. v.Splunteren/Hommerson/MachielGT2 Prospeed Porsche   4:14.578 +54.867
56. Jani/Andretti/Prost           P1  Rebellion Lola     no time
Niels Hendrix