Het begon allemaal vanmorgen met de warming-up. "> Max KF3 kampioen in de WSK Euro Series! - Verstappen.nl

Max KF3 kampioen in de WSK Euro Series!

Gepubliceerd op 06 juni 2010 door Niels Hendrix

"Een ongelooflijk goede prestatie!" Jos klinkt zeer content als we hem aan de telefoon krijgen. Onderweg van het circuit naar huis vindt hij best wel even tijd voor een gesprekje over de gebeurtenissen van vandaag. Max heeft vandaag op het "Circuito Internazionale Napoli" te Sarno in Italië het kampioenschap in de klasse KF3 van de WSK Euro Series in de wacht weten te slepen. Het was al zeer waarschijnlijk dat hem dit zou gaan lukken, want de voorsprong op zijn concurrent Alexander Albon was immers erg groot. Maar je weet maar nooit en kunt pas juichen als de strijd gestreden is. Max heeft daarmee vandaag opnieuw laten zien het racen in de genen te hebben zitten. Na Nederlandse kampioenschappen, Belgische kampioenschappen en Benelux kampioenschappen heeft de jonge Verstappen elk kampioenschap waaraan hij deelnam, weten te winnen. En nu mag Max zich dan ook kampioen in de WSK Euro Series (KF3 klasse) noemen.

Het begon allemaal vanmorgen met de warming-up. Max was snel, maar niet snel genoeg. Lange tijd noteerde hij zelfs de laagste snelheden. Pas in de laatste rondes kreeg hij het ritme te pakken en pakte op de valreep toch nog de snelste tijd.
Daarna volgt dan de laatste kwalificatie serie (B-C). Max start vanaf de vierde plek en komt langzaamaan naar voren. Als de Brit Albon in de laatste ronden van de kwalificatie serie een foutje maakt en daardoor van de baan spint, ziet Max zijn kans schoon en verschalkt Hiltbrand, waardoor Verstappen junior als winnaar over de finish gaat. Door dit resultaat en de goede resultaten van zaterdag betekent dit dat Max vanaf de pole positie van start mag in de prefinale.

De prefinale gaat moeizaam van start. Al vrij snel wordt Max ingehaald door twee man en rijdt hij langere tijd als derde. Uiteindelijk finisht Max op een teleurstellende elfde plaats. Jos vertelt: "Max mocht op pole positie van start. Dat was heel mooi, maar al snel bleek dat het niet hard genoeg kon. Langzaamaan werd Max ingehaald door twee anderen. We hadden veel moeite met de baan. De kart kwam niet gemakkelijk de bochten uit. Bovendien hadden we moeite met de afstelling van de carburateur. Dat is iets wat ons de hele week al parten heeft gespeeld."
We vragen Jos hoe het kwam dat Max in de laatste ronden ineens van de derde naar de elfde positie ging. "In de voorlaatste ronde kreeg Max een duw van een ander. Die is daar uiteindelijk niet voor gestraft, wat ik eigenlijk belachelijk vind." Jos duidt hiermee op het noodlottig ongeval vorig jaar waar onder soortgelijke omstandigheden een rijder om het leven kwam. Sindsdien worden duwtjes veel sneller bestraft omdat kartrijders nu eenmaal veel kwetsbaarder zijn dan rijders in andere autosporten.


Verstappen senior geeft junior een meer dan verdiend schouderklopje


Pedro Hiltbrand Aguilar (2e), Loris Spinelli (1e) en Max Verstappen (3e)

Na de prefinale is er door Jos flink aan de CRG kart met Maxter motor gesleuteld. "We hebben de carburateur van de kart aangepast. Het is in die temperaturen namelijk moeilijk dergelijke carburateurs goed af te stellen. We wilden echter ook geen risico's nemen. Dat kampioenschap was erg belangrijk, voor Max, maar vooral ook voor de fabrikant CRG en de motorenfabrikant Maxter. We hadden een ander type carburateur erop kunnen zetten, maar dan hadden we die niet goed meer kunnen afstellen voor de race, dus dat hebben we niet gedaan."

De finale wordt voor Max een leuke race. Door de punten van de prefinale is het kampioenschap al zeker. Daardoor is de druk er vanaf. Max start vanaf de elfde positie. "Dat ging heel goed, al in de eerste ronde reed Max zich naar de zesde positie. Hij had een erg goede start", vertelt Jos. Na die eerste ronde bleek dat de werkzaamheden aan de kart beslist nut hadden. "Het ging goed en Max reed steeds verder naar voren", zegt Jos trots. Na tien ronden rijdt Max op de vierde positie, nadat hij Sorensen in een binnenbocht met een prachtige uitrem actie in weet te halen. In de volgende ronde pakt Max dan ook nog de op dat moment als derde rijdende Dennis en komt hij dus in derde positie over de finish.

Niet voor iedereen ging het even goed in de finale. Concurrent Albon werd bijvoorbeeld in de eerste ronde van de baan gereden en heeft zijn race moeten staken, samen met nog drie anderen die door hetzelfde incident over elkaar buitelend de baan verlieten. Gelukkig ondervond Max hiervan geen hinder en kon hij zijn aandacht bij het inhalen houden.

We vragen Jos wat er zoal anders is aan het rijden met hoge temperaturen ten opzichte van de normale temperaturen. "Sowieso de carburatie. Daarnaast zijn ook de banden een probleem. Het rubber is zachter waardoor de kart veel eerder gaat glijden. De kart kwam dan ook telkens vrij moeilijk de bochten uit, waardoor we daar steeds opnieuw wat tijd mee verloren. Bovendien zat het veld voorin wel erg dicht bij elkaar, waardoor je ook nog eens in de slipstream van anderen komt. Ook dat heeft dan invloed op de gedragingen van de kart", legt Jos uit.
Jos is heel tevreden: "Wat Max dit jaar heeft laten zien is buitengewoon goed. Voor een debutant is dit een ongelooflijk goede prestatie." Dan vragen we Jos wat nu de plannen zijn. "We hebben het dit seizoen nog druk genoeg. Er komt nog de WSK World Series, en daaraan zal Max ook deelnemen." We zullen dus nog veel van Max gaan horen nog dit seizoen.

Max heeft een uitstekende prestatie geleverd en daarom willen wij hem vanaf deze plaats namens alle forummers, fans en het gehele Verstappen Info Page team van harte feliciteren met deze welverdiende titel. Max, wat je hebt laten zien, is buitengewoon! We wensen je ook in de WSK World Series en alles wat daarna nog komt veel succes, en zullen je van hieruit blijven volgen!

Uitslagen (zondag) van de 5e ronde van de WSK Euro Series 2010 (klasse KF3):
Uitslag van de kwalificatie serie (B-C)
Totaaluitslag van de kwalificatie series
Uitslag van de prefinale
Uitslag van de finale
Eindstand WSK Euro Series 2010 KF3

Ron Lem