Schumacher krijgt andere wagen voor GP Spanje

Gepubliceerd op 26 april 2010 door Ron Lem

Het Formule 1 seizoen 2010 valt voor de zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher tot nu toe nogal tegen. De eerste vier races van het seizoen wist de snelle Duitser weliswaar tien punten bij elkaar te sprokkelen, tegenover de inmiddels 60 punten van Jenson Button is dit toch allemaal nogal tegenvallend. Schumacher moet het zelfs regelmatig afleggen tegen zijn teamgenoot, Nico Rosberg.

Gedurende de eerste vier races is natuurlijk ook wel een en ander gebeurd met de wagen van Schumacher. Niet alleen heeft het team er veel werk aan verricht, ook een aantal schadegevallen hebben de wagen er niet beter op gemaakt. "Het team mag dan wel steeds de schade perfect hebben weten te repareren, toch lijkt het chassis niet meer wat het is geweest", aldus teambaas Ross Brawn.

In de aanloop naar het seizoen heeft het team echter getest met een ander chassis. Na bestudering van alle reglementen blijkt dit chassis zonder verdere aanpassing technisch aan alle regels te voldoen. Omdat Schumacher met zijn tests in de wagen met het testchassis betere resultaten wist te behalen dan tijdens de races met zijn huidige wagen, heeft men besloten de komende Grand Prix in Spanje het testchassis voor de Duitser in orde te maken.

Schumacher zal dus in Spanje in een nieuwe wagen starten. Een tweede aanpassing is dat door het chassis een langere wielbasis te geven, de gewichtsverdeling van de wagen beter is. Met name door de grotere tanks, omdat geen tankstops meer mogen worden gemaakt, heeft de huidige wagen geen optimale wegligging door onderstuur. Schumacher lijkt juist daarvan veel problemen te ondervinden.
"In principe zijn we vlakbij onze thuisbasis zodat we nu de kans hebben de wagen om te bouwen", vertelt Ross Brawn. "We gaan nu het testchassis introduceren waarmee nog niet is gereden in een echte Grand Prix. We zullen het chassis de eerste race flink moeten afstellen op de baan, maar hopen dat het Schumacher gaat helpen zijn oude vorm en ritme terug te vinden."

Ron Lem