scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

FIA waarschuwt Formule 1 teams over rijhoogte

Gepubliceerd op 07 april 2010 door Niels Hendrix

Één van de grootste uitdagingen voor Formule 1 teams is het op de rand balanceren van het technisch reglement en het zoeken van gaten daarin. Hoewel alles potdicht lijkt, wordt elke letter nauwgezet nageplozen en daar waar mogelijk omgebogen voor eigen gewin. Het is een kat en muis spelletje met de FIA met een hoog risico. Want als de – niet altijd even duidelijke – scheidslijn overtreden wordt, kan dat leiden tot torenhoge boetes of zelfs uitsluiting voor het kampioenschap.

Vandaag waarschuwde de FIA, de organisatie van het Formule 1 wereldkampioenschap, alle twaalf ingeschreven teams. Onderwerp van die waarschuwing is de rijhoogte van de auto, want daar zijn verscheidene teams mee aan het experimenteren.
In de paddock wordt gefluisterd dat Red Bull en één of twee andere teams, gebruik zouden maken van een systeem dat de rijhoogte van de auto kan veranderen. De FIA heeft derhalve een brief rondgestuurd om de regels te verduidelijken.

"Elk systeem, apparaat of mogelijkheid, dat als doel heeft om de instellingen van de ophanging te wijzigen terwijl de auto in parc ferme is, wordt in strijd geacht met artikel 34.5 van de F1 reglementen", zo luidt de verklaring. "Elk zichzelf nivellerend demper systeem is waarschijnlijk in strijd met de technische voorschriften (artikel 3.15)."
Artikel 34.5 stelt dat een rijder de race vanuit de pitstraat moet aanvangen wanneer er wijzingen worden aangebracht aan de ophanging van zijn auto, terwijl die in parc ferme staat. Artikel 3.15 verwijst naar de aerodynamica.

Vorige maand wees McLaren teambaas Martin Whitmarsh met de beschuldigende vinger naar een aantal rivalen, waaronder Red Bull. Hij suggereerde dat zij de regels overtraden. "Er is bewijs dat er systemen zijn die de rijhoogte wijzigen. Iets waarvan veel mensen dachten dat het niet toegestaan was", liet hij optekenen. "Het lijkt erop dat de Red Bull en enkele andere auto's lager kunnen rijden dan je zou verwachten, als je de auto daarna nog met brandstof moet vullen."
"Het is dan ook niet verwonderlijk dat wij nu ook aan zulke systemen werken", vervolgt Whitmarsh. "De regels lijken zulke systemen niet toe te staan maar toch zien we auto's die ze blijkbaar te hebben. Wij willen iets dergelijks ook zo spoedig mogelijk toevoegen. Hopelijk hebben we in China al zoiets op de auto zitten."

Begin jaren negentig reed Williams met een systeem dat de rijhoogte bepaalde en bereikte daarmee een oppermachtig voordeel. Maar al sinds 1993 zijn dergelijke systemen verboden. De FIA achtte het blijkbaar nodig om de F1 teams daar aan te herinneren en dat zal niet zonder reden zijn.

Niels Hendrix