Tenzij ze, zoals we tijdens de race in Australië zagen, te maken krijgen met een natte baan. Dan wordt alles ineens heel anders en onvoorspelbaar. Maar het mag toch niet zo zijn dat een mondiale sport als de Formule 1 alleen nog maar aantrekkelijk is wanneer de weergoden zich ermee gaan bemoeien. "> Jos geniet van Alonso in Ferrari - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos geniet van Alonso in Ferrari

Gepubliceerd op 31 maart 2010 door Niels Hendrix

De eerste twee Formule 1 races zijn ook Jos Verstappen niet ontgaan. Het gebrek aan spanning in de eerste Grand Prix, werd gelukkig ruimschoots gecompenseerd in de tweede ronde. Jos beschouwt de hoofdpersonen in onderstaande column die in de Telegraaf van donderdag 1 april staat.

"Na twee zeer uiteenlopende Grands Prix – een dodelijk saaie optocht in Bahrein en een spectaculaire race in Australië – moet ik voorzichtig concluderen bepaald niet enthousiast te zijn over de reglementswijzigingen. Het verbod op bijtanken en de daaruit voortvloeiende volle tanks waarmee alle coureurs van start gaan, hebben het inhalen nog moeilijker gemaakt dan het al was. De coureurs moeten, zeker in het eerste deel van de race, zo voorzichtig rijden met die loodzware bolides dat er van inhalen nauwelijks sprake kan zijn.
Tenzij ze, zoals we tijdens de race in Australië zagen, te maken krijgen met een natte baan. Dan wordt alles ineens heel anders en onvoorspelbaar. Maar het mag toch niet zo zijn dat een mondiale sport als de Formule 1 alleen nog maar aantrekkelijk is wanneer de weergoden zich ermee gaan bemoeien.

Het is de hoogste tijd dat de coureurs zelf zich eens serieus mogen bemoeien met (het wijzigen van) de regels. Tot op heden is dat niet of nauwelijks gebeurd en zijn het altijd weer de FIA-bazen en andere bobo's die zich over de reglementen buigen. Natuurlijk hoeft de sport de macht niet in handen te geven van de coureurs, maar het zou een goede zaak zijn als zij in ieder geval eens hun zegje konden doen en er naar hen werd geluisterd. Zij zijn uiteindelijk wel degenen die het stuurtje in handen hebben en dus het beste voelen en weten wat er wel en vooral niet kan met de bolides.

Iemand die dat, met al zijn ervaring, feilloos aanvoelt is Michael Schumacher. Maar hij voelt op dit moment duidelijk nog niet wat hij wil voelen wanneer hij het stuurtje in zijn handen heeft. Zijn met veel bombarie aangekondigde rentree in de Formule 1 heeft Schumacher tot nu toe nog niet gebracht wat hij ervan verwachtte en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Tegelijkertijd moeten we daar niet te veel conclusies aan verbinden, want het komt echt wel goed met de Duitser, die het racen natuurlijk niet is verleerd. De bolides van Mercedes GP hebben nog flink last van onderstuur en dat is nu precies waar Schumacher, meer dan bijvoorbeeld de jongere coureurs, moeite mee heeft. Schumi heeft een auto nodig die juist heel goed instuurt en die auto gaat hij ook echt wel krijgen. Het heeft even tijd nodig, maar stapje voor stapje ontwikkelt hij samen met het team de Mercedes GP tot een bolide waarmee hij weer ouderwets kan vlammen. Daar ben ik van overtuigd.

Vlammen doet, naast grote pechvogel Sebastian Vettel, tot nu toe vooral het Ferrari-team. En ik geniet volop van Fernando Alonso die echt een meerwaarde voor de Italiaanse brigade blijkt te zijn. Het is overigens niet de stuurmanskunst van Alonso die Ferrari na het voor het beroemde team zo teleurstellend verlopen seizoen 2009 ineens weer vooraan heeft gezet. De Italiaanse brigade heeft gewoon een heel goede auto gebouwd, die bij Alonso in vertrouwde handen is. En op de één of andere manier staat dat Ferrari-rood de Spanjaard gewoon perfect, zijn uitstraling past echt bij het team. En laten we wel zijn, heeft iemand het tijdens de eerste twee GP's nog over Alonso's voorganger Kimi Räikkönen gehad...?

Het laatste woord is voor Jenson Button, die zichzelf met zijn geweldige overwinning in Australië in één keer tot in het hart van de McLaren-familie heeft gereden. Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik had verwacht dat Button het bij zijn nieuwe werkgever moeilijk zou krijgen als teamgenoot van 'McLaren-kind' Lewis Hamilton. Maar de regerend wereldkampioen heeft binnen de kortste keren duidelijk gemaakt dat hij een serieuze aanwinst is voor het team, dat hem na de geweldige zege in Australië definitief in het hart heeft gesloten."

Niels Hendrix