Want alle inspanningen gedurende de wintermaanden ten spijt, de duizenden manuren arbeid die aan de tekentafel, "> Jos ondersteunt nieuwe puntentelling Formule 1 - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos ondersteunt nieuwe puntentelling Formule 1

Gepubliceerd op 27 januari 2010 door Niels Hendrix

De tijd tussen de laatste race van 2009 en de eerste van 2010 is bijna overbrugd. Op 1 februari zullen de nieuwe Formule 1 bolides voor het eerst het asfalt kiezen. Jos Verstappen overpeinst de winterperiode in onderstaande column die in de Telegraaf van donderdag 28 januari staat.

"De Formule 1 gaat gebukt onder de spreekwoordelijke stilte voor de storm. Of, om het iets simpeler uit te drukken: er gebeurt even niet zo veel maar voor we het weten worden we overspoeld met allerlei ontwikkelingen. In februari is het eindelijk zo ver: er gaat serieus getest worden door alle teams, met hun nieuwe materiaal en soms zelfs nieuwe coureurs; allemaal vol nieuwe motivatie, grootse plannen en vooral illusies die – het is niet anders – voor velen al snel in desillusies zullen veranderen.

Want alle inspanningen gedurende de wintermaanden ten spijt, de duizenden manuren arbeid die aan de tekentafel, op de fabrieken en achter de computer zijn verzet: na één of twee dagen testen weten de coureurs wat voor vlees ze in de kuip hebben. En een aantal zal dan de voor hen vervelende conclusie moeten trekken dat het een heel moeilijk seizoen gaat worden, omdat de bolide waarin ze zitten niet het gewenste raspaardje is.
Die winterperiode waarin niet getest mag worden, is voor een coureur eigenlijk een vreemde tijd. Natuurlijk, je moet zorgen dat je fysiek weer helemaal fit wordt en de accu voor het nieuwe seizoen wordt opgeladen. Maar daar houdt het dan wel zo'n beetje mee op. Je weet dat honderden teamleden in de fabriek en op kantoor keihard werken aan de ontwikkeling van de nieuwe auto, maar zelf kun je daar niets mee. Goed, je gaat eens langs bij de fabriek en toont je interesse, maar verder moet je je vooral niet bemoeien met de dingen die gebeuren.

En dan is daar in februari de dag waarop je eindelijk weer in het kuipje mag kruipen dat je de hele winter zo hebt gemist. Die spanning, die nieuwsgierigheid is een heerlijk gevoel, maar kan ook heel snel omslaan in teleurstelling. Want als coureur weet je na één dag rondjes rijden echt wel of de bolide waarin je zit potentie heeft of niet. En als dat niet het geval is, weet je ook dat het seizoen eigenlijk al voorbij is voordat het is begonnen.
Natuurlijk, gedurende het seizoen kan er van alles verbeterd worden en vooral de grote, rijke teams zijn in staat snel te reageren. Maar vergeet niet dat een Formule 1-seizoen uit een kleine twintig races bestaat die allemaal even belangrijk zijn in de strijd om de wereldtitel. En je kunt in de eerste races van het seizoen dan wel geen wereldkampioen worden, maar je kunt in die periode wel degelijk een wereldtitel verspelen. Raak je als coureur en team in het eerste kwart van het seizoen de aansluiting kwijt, dan rij je de rest van het jaar letterlijk achter de feiten aan.

De stilte voor de storm werd afgelopen week nog wel even verbroken door de plannen voor een tweede aanpassing van de eerder al gewijzigde puntentelling in de Formule 1. De teams hebben te kennen gegeven dat ze het verschil tussen de nummers één en twee willen vergroten tot zeven punten (25 punten voor de winnaar, 18 voor de nummer twee) en ik ondersteun dat voorstel van harte. Het zal er immers toe leiden dat ook aan kop tot en met de laatste meters wordt gestreden voor de overwinning en coureurs niet meer 'op zeker' gaan en kiezen voor een tweede plaats.
Dat laatste zag je de afgelopen jaren regelmatig gebeuren, zeker wanneer de betreffende coureur in de race was voor de titel. Dan was het al snel 'kiezen voor safety' en werd geen poging meer ondernomen om een tweede plaats nog om te zetten in een overwinning. Maar een 'bonus' van zeven punten is voor iedere coureur voldoende motivatie om het gaspedaal nog even flink in te trappen. Dat komt de strijd en dus de spanning aan het front alleen maar ten goede en daar zijn de F1-liefhebbers allemaal bij gebaat."

Niels Hendrix