Ze hebben lang in de Formule 1 vertoefd, maar het is er nooit uitgekomen. Ondanks het grootste budget van alle Formule 1-teams werd nooit een Grand Prix gewonnen sinds het team in 2002 aan de start stond. "> Jos noemt vertrek Toyota klap in het gezicht van Formule 1 - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos noemt vertrek Toyota klap in het gezicht van Formule 1

Gepubliceerd op 04 november 2009 door Niels Hendrix

Het nieuws dat Toyota de Formule verlaten heeft, is ook Jos niet ontgaan, ondanks dat de Verstappens in Italië zaten. Jos was daar namelijk met Max als voorbereiding op volgend jaar. Onderstaand Jos' column die in de Telegraaf van donderdag 5 november staat.

"Amper terug uit Lonato in Italië, overviel me gistermorgen het nieuws dat Toyota per direct de stekker uit het Formule 1-project heeft getrokken. Dat besluit kwam hard aan, al circuleerden enige tijd geruchten dat er bij Toyota iets gaande was en dat de verkoop bij de Japanse automobielgigant onder druk staat. Het was al een teken aan de wand dat Toyota begin dit jaar voor het eerst in het bestaan rode kwartaalcijfers presenteerde. Bovendien bleven de sportieve resultaten achter bij de verwachtingen.

Ze hebben lang in de Formule 1 vertoefd, maar het is er nooit uitgekomen. Ondanks het grootste budget van alle Formule 1-teams werd nooit een Grand Prix gewonnen sinds het team in 2002 aan de start stond. Toch denk je niet in de eerste plaats aan zo'n ingrijpende beslissing om uit de Formule 1 te stappen. Ik had eerder gedacht dat de hoge heren in Japan zouden besluiten om te gaan snoeien in het budget en als ik hem hoorde, wekte ook de huidige teambaas John Howett die indruk.
Aan geld heeft het bij Toyota nooit ontbroken. Achteraf - maar dat is vaak zo - had het wel met een onsje minder gekund. Dan had Toyota nu zeker nog twee jaar mee kunnen gaan in de hoop dat de wereldeconomie zich tegen die tijd weer zal herstellen. Het is in elk geval een flinke klap in het gezicht van de Formule 1 dat weer een grote automobielfabrikant verloren ziet gaan. Eerder verdwenen Honda en BMW al van dat toneel. De Formule 1 moet oppassen en in eerdere columns heb ik al geschreven dat de kosten aanzienlijk omlaag moeten en kunnen om de sport levensvatbaar te houden.

Hoe het zover heeft kunnen komen bij Toyota weet ik niet precies. Daarvoor heb ik niet van dichtbij in hun keuken kunnen kijken. Ik weet wel dat Mika Salo, met wie ik nog samen bij Tyrrell heb gereden, in zijn eerste jaar bij Toyota al vaak uithaalde naar de politiek binnen het team. Er was een groot verschil in werkwijze tussen de mensen op de vloer in de fabriek in Keulen en de mensen die in Japan over de schouder meekeken en beslisten.
Ook van de toenmalige technisch directeur Mike Gascoigne is bekend dat hij dol werd van de vergadercultuur binnen Toyota, waardoor hij nauwelijks aan zijn eigenlijke werk toekwam. Niet dat Mike er financieel minder van is geworden, want hij werd destijds als één van de best betaalde mensen uit de branche binnen gehaald. Nee, aan het geld heeft het niet gelegen en ook niet aan de coureurs, al ben ik nooit een fan geweest van Jarno Trulli die ik geen bijter vind. Ik vind het wel triest voor die jonge Japanse rijder Kobayashi die het als invaller voor Timo Glock heel goed gedaan heeft. Voor hem is het een fikse tegenvaller dat Toyota ermee stopt. Hij moet nu maar zien hoe zijn carrière verder zal verlopen zonder die steun uit Japan.

Nico Hülkenberg heeft die zorgen niet omdat de Duitser volgend seizoen bij het Williams-team aan de slag gaat. Dan kan hij het laten zien tegen een ouwe rot als Rubens Barrichello die weer helemaal terug op de markt is. Eind vorig jaar leek hij nog afgeschreven maar bij BrawnGP is hij weer opgeleefd waardoor Williams hem graag wilde hebben vanwege zijn grote ervaring. Daar kan Nico van profiteren.
Ik ken Nico al heel lang vanuit zijn karttijd bij CRG Holland. Hij was toen net zo groot als mijn zoon Max nu, maar intussen is hij uit de kluiten gewassen. In Lonato hebben we met Max getest met oog op volgend jaar als hij Europees gaat rijden. Nico was er ook bij en hij kartte mee als training. 's Avonds hebben we nog met elkaar gegeten en dan zitten we in het Nederlands te kletsen. Hij spreekt onze taal namelijk heel goed omdat hij vroeger altijd bij Nederlandse teams heeft gekart. Maar afgezien daarvan denk ik dat hij in de Formule 1 ook een woordje gaat meespreken. Dat hij hard kan rijden heeft hij bewezen door in alle klassen waarin hij uitkwam kampioen te worden."

Niels Hendrix