scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Oreca wint de 1000 km van Silverstone en AMR de titel!

Gepubliceerd op 13 september 2009 door Niels Hendrix

De Aston Martin Racing #007 van Tomas Enge, Stefan Mucke en Jan Charouz heeft in hun eerste seizoen in de LMP1 klasse de titel in de Le Mans Series gewonnen, dankzij een zwaar bevochten derde plaats in de 1000 km van Silverstone.
De race, de laatste van het seizoen, werd gewonnen door het Oreca duo Lapierre en Panis. Zij vochten de gehele race met de #007 en #008 AMR's en de Lola Aston Martin van Speedy Racing Team Sebah voor elke meter asfalt. Aan het einde van de rit claimde Speedy (Belicchi, Prost en Fassler) de tweede plaats, voor de AMR's #007 en #008.

De concurrent van Aston Martin Racing voor de titel, de Pescarolo van Boullion en Tinseau, had een stormachtige opmars vanaf de laatste startrij. Het duo lag binnen een uur zelfs al aan kop maar versnellingsbakproblemen wierpen het team vlak daarna op een niet meer te overbruggen achterstand.
Het Oreca duo leidde het grootste gedeelte van de bijna zes uur durende race maar moest bij hun laatste pitstop nog de neus van de auto vervangen omdat er een stuk bodywork los hing. Daarmee kwam de leiding van de race in handen van Speedy maar ook zij moesten noodgedwongen binnen komen voor een reparatie aan het bodywork. Het LMS reglement schrijft namelijk voor dat het bodywork niet beschadigd mag zijn bij aankomst.

De eerste Aston Martin Racing LMP1 reed een behouden race. Het team benadrukte dat het bezegelen van de titel de absolute prioriteit had op hun thuiscircuit.
"Onze snelheid was vandaag niet optimaal, dus dat was niet de sleutel tot ons succes", liet Mücke weten. "We hadden wederom een constante en betrouwbare auto en dat heeft ons de winst in het kampioenschap bezorgd."
De tweede AMR met Darren Turner en Harold Primat reed tot drie ronden voor het einde op de tweede plaats. Maar door een zogenaamde spash-and-dash pitstop finishte het duo op de vierde plek.

In de LMP2 ging Speedy Racing Team Sebah er met de klasseoverwinning vandoor. De Lola Judd met Kane, Leuenberger en Pompidou finishte met vier ronden voorsprong op de RML Lola Mazda.
Peter Kox haalde samen met Sharp in hun Gigawave Aston Martin DBR9 een mooie winst binnen in de GT1 klasse. De GT2 overwinning ging weer naar het Britse JMW Motorsport.


De AMR's in gevecht met Oreca


Problemen verhinderden een goede klassering voor Nigel Mansell

De uitslag van de 1000 km van Catalunya:

   Nr Team                       Car                       Class Laps Fastest Box
 1 10 Team Oreca Matmut AIM      Oreca 01 - AIM            LMP1  195  1'35.408 7
 2 13 Speedy Racing Team Sebah   Lola Aston Martin         LMP1  195  1'35.542 8
 3  7 Aston Martin Racing        Lola Aston Martin         LMP1  195  1'36.290 7
 4  9 Aston Martin Racing        Lola Aston Martin         LMP1  195  1'35.774 7
 5 15 Kolles                     Audi R10 TDI              LMP1  194  1'36.670 6
 6 14 Kolles                     Audi R10 TDI              LMP1  193  1'37.497 6
 7 12 Signature Plus             Oreca Judd                LMP1  193  1'38.172 6
 8 33 Speedy Racing Team Sebah   Lola Judd                 LMP2  190  1'38.974 6
 9 23 Strakka Racing             Ginetta Zytek             LMP1  189  1'36.618 8
10 25 RML                        Lola Mazda                LMP2  186  1'39.340 7
11 24 OAK Racing                 Pescarolo Mazda           LMP2  184  1'42.316 6
12  8 AMR Eastern Europe         Lola Aston Martin         LMP1  182  1'37.250 6
13 16 Pescarolo Sport            Pescarolo - Judd          LMP1  181  1'34.316 7
14 45 Team WFR                   WF01 Zytek                LMP2  179  1'39.692 7
15 41 G.A.C. Racing Team         Zytek                     LMP2  179  1'40.082 9
16 26 Bruichladdich Bruneau      Radical AER               LMP2  179  1'45.194 6
17 28 Ibanez Racing Service      Courage AER               LMP2  175  1'42.138 9
18 38 Pegasus Racing             Courage AER               LMP2  175  1'46.570 6
19 60 Gigawave Motorsport        Aston Martin DBR9         LMGT1 175  1'47.246 6
20 37 WR Salini                  WR Zytek                  LMP2  174  1'40.402 8
21 50 Larbre Competition         Saleen S7R                LMGT1 174  1'47.456 7
22 72 Alphand Aventures          Corvette C6.R             LMGT1 173  1'49.170 7
23 92 JMW Motorsport             Ferrari F430 GT           LMGT2 172  1'50.042 6
24 85 Snoras Spyker              Spyker C8 Laviolette      LMGT2 170  1'51.314 5
25 76 Imsa Matmut                Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 170  1'50.418 5
26 84 Team Modena                Ferrari F430 GT           LMGT2 170  1'51.672 5
27 89 Hankook Team Farnbacher    Ferrari F430 GT           LMGT2 170  1'51.552 5
28  5 Team LNT                   Ginetta-Zytek             LMP1  168  1'36.570 8
29 91 FBR                        Ferrari F430 GT           LMGT2 168  1'51.688 6
30 77 Team Felbermayr Proton     Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 165  1'52.122 7
31 88 Team Felbermayr Proton     Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 165  1'52.902 7
32 95 James Watt Automotive      Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 164  1'52.244 6
33 78 Advanced Engineering       Ferrari F430 GT           LMGT2 164  1'51.812 5
34 81 Easyrace                   Ferrari F430 GT           LMGT2 162  1'54.518 6
35 99 JMB Racing                 Ferrari F430 GT           LMGT2 160  1'52.174 8
36 35 OAK Racing                 Pescarolo Mazda           LMP2  138  1'39.266 7
37 43 Q8 Oils Hache Team         Lucchini Judd             LMP2  135  1'46.547 7
38 90 FBR                        Ferrari F430 GT           LMGT2 131  1'52.149 4
39 87 Drayson Racing             Aston Martin Vantage      LMGT2 122  1'51.602 5
40 40 Quifel ASM Team            Ginetta Zytek             LMP2   32  1'38.623 2

Niels Hendrix