24u: Update 03.00 uur

Gepubliceerd op 14 juni 2009 door Niels Hendrix

De 24 Uur van Le Mans zit er voor de helft op. Het mag dan wel drie uur zijn, buiten heerst nog een aangename temperatuur. Het is 18 graden en het voelt warm en klam aan. Door de late uurtjes – of vroege, het is maar net hoe je het wilt bekijken – beginnen her en der wat oogjes dicht te vallen. Ook de nodige fans, die veelal de hele dag in de zon hebben zitten bakken met een biertje in de hand, waggelen letterlijk het circuit rond. Op het asfalt gaat het onverminderd hard door. Maar wijzigingen in de top zes zijn er niet ten opzichte van twee uur eerder. De onderlinge verschillen zijn ook niet noemenswaardig gewijzigd.

Rond kwart over één krijgt Jos, die in de cockpit van de #008 zit, te horen dat hij een stop en go straf van maar liefst vijf minuten uit moet zitten. Na bestudering van het eerdere incident waarbij Darren Turner de #72 Luc Alphand Adventures Corvette C6R bij Tetre Rouge de bandenstapels in hielp, kwam de wedstrijdleiding tot de conclusie dat het de Brit te verwijten viel. Ondanks de tijdstraf, die gelijk staat aan anderhalve ronde, blijft AMR #008 de Oreca #10 voor.
Even na twee uur 's nachts draagt Jos de auto over aan "The Ant" Davidson. Jos oogt nog behoorlijk fris op dit tijdstip. "Jammer van die stop & go penalty. Vervelend om zo lang stil te moeten zitten. Maar het is zoals het is. Door die ene aanrijding hebben we alles verloren. Maar daar is niks meer aan te veranderen. De auto gaat nog goed, daar is niets mis mee, helemaal top. Op de baan gaat het lekker, ook in het donker. Daar zit voor mij weinig verschil in met overdag."

Max is dit weekend ook aanwezig. Hij hangt bij Jos in pitbox en als Jos op de baan is, zit hij onderuit gezakt te gamen op een breedbeeld tv die achter de pits staat. "Moet jij nog niet naar bed?", vraagt Jos aan Max. "Het is al half drie." "Nee", antwoord Verstappen junior, die de retoriek in de vraag mist. "Ik ben nog niet moe." En verder racet de blonde knul op de Playstation.



Voor de volledigheid de eerste tien halverwege de race: #9, #1, #8, #17, #007, #14, #7, #16, #15, #11. En #008 op P12.

Niels Hendrix