24u: Update 01.00 uur, diskwalificatie Hall

Gepubliceerd op 14 juni 2009 door Niels Hendrix

In het uur voor en het uur na middernacht is de equipe van Brabham/Gene/Wurz nog altijd het team dat het hardst door blijft stampen. Audi heeft op P2 met auto nummer 1 (Capello/Kristensen/McNish) – op één ronde achterstand – nog maar één hangijzer in het vuur voor de overwinning. Het Duitse team klom op naar die plek nadat Bourdais de neus van de #8 Peugeot beschadigde bij contact met de IMSA Performance Porsche (#76). De crew vervangt het bodywork en de #8 is meteen weer op stoom en noteert de snelste rondetijd. Ze volgen de zilveren auto op één ronde. Met weer één ronde meer achterstand gaat de Pescarolo Peugeot rond.


Aston Martin 007 is met drie ronden achter de leider, op de vijfde plaats, de best geklasseerde AMR LMP1. Het team waar Jos Verstappen deel van uitmaakt, ligt na de touché en het tijdsverlies nog op P12.
Twee minuten na middernacht komt de 008 binnen zodat Darren Turner uit kan stappen en Jos er in kan klimmen. Dat gebeurt echter in de pitbox want een dozijn monteurs duiken onder de auto om de bodemplaat te controleren. Turner voelde namelijk een vibratie. Na wat gesleutel kan Jos drie minuten later in het pikkedonker aan zijn stint beginnen.

Murphy's Law – "Everything that can go wrong, will go wrong" – is inmiddels van toepassing op de Aston Martin met nummer 009. Dit keer krijgt het trio coureurs een enorm zware straf van de ACO. Stuart Hall mag niet meer verder rijden in de 24 Uur van Le Mans vanwege de crash die hij eerder in de race veroorzaakte. Hall daarover: "Na de aanvaring met Radical hebben de stewarts besloten mij uit te sluiten van deelname. Ik kruip dit weekend dus niet meer achter het stuur. Het was mijn fout. Ik dacht dat ik genoeg ruimte had en ging hem voorbij. Het spijt me van de schade die ik toegebracht heb. Ik hoor van iedereen dat het een erg zware straf is, maar ik kan er niets meer aan veranderen. Ik ben er kapot van."
De diskwalificatie betekent dat Peter Kox en Alexandre Primat de resterende twaalf uur met zijn tweeën uit zullen moeten rijden.

De Kolles Audi R10's sluipen dankzij hun betrouwbaarheid stilaan naar voren. De stand nadat het eerste uur op zondag erop zit en de leider 162 ronden afgelegd heeft: #9, #1, #8, #17, #007, #14, #15, #11, #16, #7. AMR #008 ligt twaalfde.

Niels Hendrix