24u: Update 21.00 uur, Jos tevreden ondanks overstuur

Gepubliceerd op 13 juni 2009 door Niels Hendrix

Terwijl de zon langzaam naar beneden zakt en de klok richting 21.00 uur kruipt, blijft Peugeot met auto nummer 8 haar voorsprong uitbouwen. Zusterauto #9 volgt op een ronde achterstand en heeft Audi #1 en #2 op een halve minuut achter zich aan zitten.
Aston Martin Racing vecht met twee auto's tegen de Pescarolo Peugeot (#17) voor de vijfde, zesde en zevende plaats.

Even na zevenen stapt Jos uit de 008 AMR en is het tijd voor Anthony Davidson om voor het eerst aan de slag te gaan. Naast benzine wordt de auto ook weer van nieuwe banden voorzien.
Nog met de drinkfles in de hand en het zweet op zijn voorhoofd, komt Jos op ons aflopen voor een praatje. "Op zich ging het best goed, alleen blijf ik last houden van onderstuur", klinkt het bekend. "Dat wordt alleen maar erger en daardoor wil de auto in snelle bochten en in de chicanes rechtdoor en kan ik niet genoeg snelheid meenemen. De remmen blokkeren ook telkens eventjes dus de banden slijten wat harder. Dat kwam weer omdat de druk in mijn banden te hoog was. Hopelijk gaat het in mijn volgende stints wat beter. Maar de auto gaat goed, we kennen geen problemen. Hopelijk kunnen we zo nog tot aan de 24 uur door gaan." Niet vermoeid na je eerste rit? "Ik heb dik twee uur in de auto gezeten maar het was goed vol te houden. De airco werkt perfect."
Net zo goed als die van MaxiCool? Leggen we Jos voor. "Ja, ja", zegt hij lachend terwijl hij de volgende journalist alweer te woord staat.

De Aston Martin met nummer 009 kent een ongelukkige race. Na eerdere technische problemen, maakt Stuart Hall contact met de Radical AER (#26) waarna de Radical hard de vangrail raakt. Voor de tweede keer wordt de safety car ingezet en het veld wordt weer bijeen gedrukt. De top vier grijpt de gelegenheid aan om de pits op te zoeken. De ellende voor #009 is nog niet over want nadat ze een tweede stop en go straf gekregen hebben – nu vanwege het veroorzaken van een crash – steekt er een elektrisch probleem de kop op dat wederom enkele minuten tijd kost.
Nadat de heren coureurs weer voluit mogen gaan, zit de Pescarolo diesel de Aston Martins op de hielen. 007 en 008 wisselen stuivertje, dankzij de strakke ronden van Davidson. AMR #008 ligt dan weer vijfde. Maar de diesel is simpelweg sneller en pakt #007. De auto waar Jos deel van uitmaakt, houdt de Pescarolo nog net achter zich wanneer de klok negen uur slaat. Jan Charouz in de 007 loopt een lekke band op en komt noodgedwongen binnen voor een extra pitstop. Het kost hem gelukkig niet al teveel tijd.

De leidende Peugeot (#8) blijkt niet feilloos wanneer deze de pits in gerold wordt. De Fransozen werken naarstig aan de aandrijving. Het kost het team negen minuten en #8 valt terug naar P6. Daarmee ligt alles weer open en ook #008 schuift een plaatsje op naar de vierde plek!
De top tien is dan: #9, #1, #2, #008, #17, #8, #007, #14, #15, #11.

Niels Hendrix