De nieuwe pitregels

Gepubliceerd op 13 juni 2009 door Niels Hendrix

De ACO heeft dit jaar nieuwe regels geïntroduceerd om de bandenwissels en pitstops langer te laten duren. Maar ze blijken voor nogal wat verwarring te zorgen.
Volgens de regels mogen er nog maar twee monteurs en één wheelgun gebruikt worden. Maar gedurende woensdag en donderdag werd het duidelijk dat nog niet alle teams daar evengoed op ingesprongen zijn.

Het is toegestaan om meerdere monteurs met gereedschap klaar te hebben staan, zolang als er maar niet meer dan twee personen met één wheelgun tegelijkertijd buiten zijn.
"Voor ons is het makkelijk want we zijn er al aan gewend om zo te werken", aldus Hughes de Chaunac van het Oreca LMP1 team. "Maar voor nieuwe teams zal het lastiger zijn. Ook de interpretatie van de bandenwissel vergt aandacht want je kunt daar twee kanten mee uit. Wij gaan zes mensen inzetten, twee bij twee bij twee. Twee om de achterwielen te vervangen, twee voor linksvoor en twee voor rechtsvoor. We hebben de regels erop nagelopen en weten dat het zo mag. Een bandenwissel duurt dan ongeveer 22 seconden in plaatst van 28 tot 30."

Technisch directeur Rick Mayer: "We hebben drie wheelguns maar gebruiken er slechts één tegelijk buiten de pitbox. Daarover hebben we nog een flinke discussie gehad met een marshal die zei dat het zo niet mocht. Er zullen ongetwijfeld meer discussies volgen. De marshals wisselen namelijk elke vier uur, dus met zes marshals per auto gedurende de race, zijn er in totaal ongeveer 330 marshals in de pitstraat. Daar zitten er geheid een aantal tussen die de nieuwe regels nog niet in de vingers hebben.
Wij gaan in ieder geval elke marshal die bij ons komt vertellen hoe wij te werk gaan, zodat ze exact weten wat we gaan doen. En dat doen we dus elke vier uur om misverstanden en chaos te voorkomen."

Niels Hendrix