ACO flirt met Formule 1

Gepubliceerd op 13 juni 2009 door Niels Hendrix

De organisatie van de 24 Uur van Le Mans heeft de deur open gezet voor Formule 1 fabrikanten om zich te mengen in de strijd van de Franse klassieker. Ze krijgen zelfs de kans om de toekomstige reglementen mee vorm te geven.
De handreiking komt op een moment dat het in de F1 flink hommeles is tussen de F1 teams, die zich verenigd hebben in de FOTA, en de FIA met Max Mosley aan het roer. Van verschillende fabrikanten doen al geruchten de ronde dat zij de overstap naar de sportscars maken indien ze hun dreigement om uit de Formule 1 te stappen waarmaken. Piero Ferrari, de zoon van Enzo, noemde Le Mans een mogelijke nieuwe weg voor het Italiaanse merk. En Toyota zou interesse hebben om terug te keren naar de 24 Uur van Le Mans na tien jaar geleden voor het laatst een GT1 auto ingezet te hebben.

Algemeen directeur van de ACO, Remy Brouard: "We hebben geen aantal qua fabrikanten voor ogen. Hoe meer hoe beter. De Formule 1 teams zijn van harte welkom. We zullen zeker naar hun voorstellen luisteren." Op de vraag of er, en zo ja, welke F1 fabrikanten zich bij de ACO gemeld hadden, wilde Brouard niet ingaan.
Zaterdag zien we in ieder geval Luca di Montezemolo, de baas van Ferrari, als officiële starter van de race van dit jaar. Ook voormalig tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso zal de race bezoeken. De Spanjaard heeft in het verleden al vaker aangegeven interesse te hebben in het evenement.
Ook Renault en BMW zijn geen onbekenden op Le Mans. Zij wisten in respectievelijk 1978 en 1999 de 24-uurs race te winnen. De toekomst zal het uitwijzen in hoeverre de flirt tussen beide klasses vervolg krijgt.

Niels Hendrix