AMR als snelste benzine auto's op P8 en P9, Peugeot op pole

Gepubliceerd op 12 juni 2009 door Niels Hendrix

In de allesbeslissende laatste twee uur van de kwalificatie gaat het er om 22.00 uur direct bij het op groen gaan van het licht hectisch aan toe. In het komende half uur kunnen de tijden nog verbeterd worden en het is in de pitstraat dan ook een komen en gaan van auto's. Monteurs rennen met sets banden door de pitbox en de tv schermen worden naarstig in de gaten gehouden.
Bij Aston Martin Racing hebben Stefan Mücke (#007), Anthony Davidson (#008) en Peter Kox (#009) de eer om het tweede deel van de kwalificatie te starten. Davidson, de teamgenoot van Jos Verstappen, is van meet af aan snel onderweg en rijdt een 3:27.704. Bijna twee seconden sneller dan hij in het eerste deel van de kwalificatie liet noteren en goed voor de achtste plaats. Na een paar rondjes mag Jos zich daarop stuk bijten maar terwijl de schemer al begint in te vallen, zit er geen verbetering meer in.
De Duitse Mücke heeft ondertussen de tijd van de 007 AMR flink omlaag gebracht en neemt met een rondje 3:27.180 de tijd van de zusterauto met 008 over. Jan Charouz crasht later de 007 auto in de banden. Meer daarover, inclusief foto's, brengen we in een volgend nieuwsbericht.
De derde Aston Martin LMP1 (009) kwalificeert zich uiteindelijk als zeventiende.


Davidson zet de #008 op de negende startpositie


Jos als lichtpunt in het donker

De geweldige ronde van Allan McNish in de slotminuten van het eerste deel van de kwalificatie blijkt net niet goed genoeg voor pole positie. De 3:23.650 van de Audi R15 met nummer 1 wordt om tien minuten voor middernacht in het pikkedonker afgetroefd door een ontketende Stephane Sarrazin. Hij zet zijn Peugeot #8 op de pole positie met een rondje 3:22.888. Een kwartier eerder wist hij iedereen die al ingedut was, wakker te schudden door de tijd van McNish op zeven honderdsten te benaderen.
De Peugeots blijken 's nachts bijzonder goed te draaien want ook de plaatsen drie, vier en vijf worden door de Franssen opgeëist. Het zijn Peugeot #7, de klanten Peugeot van Pescarolo (#17) en Peugeot #9. Audi #2 en #3 volgen op P6 en P7.
De enige diesels die achter de als achtste en negende gekwalificeerde AMR's staan, zijn de R10's van Kolles op de dertiende en veertiende plaats.

Even nadat de klok twaalf keer geslagen heeft, krijgen we nog een reactie van Jos: "Het was lastig voor mij om tot een snelle tijd te komen aangezien ik naar buiten ging met een volle tank en nieuwe banden. Niet om er vol voor te kunnen gaan dus. Anthony Davidson had een vrije ronde te pakken tijdens zijn snelste run, dat was prima." Ben je tevreden met de negende startpositie? "Ik had liever achtste gestaan natuurlijk. Maar voor een 24-uurs race maak het niet zoveel uit of je als zesde, negende of twaalfde start. Het kan tijdens de race alle kanten op gaan. Het verschil tussen de diesels en de AMR valt me mee. Qua topsnelheid zit het absoluut goed, alleen in de bochten komen we wat te kort." Had je nu minder last van onderstuur? "Nee, niet echt. Maar Davidson en Turner hebben er weinig last van dus we doen het ermee. Niet ideaal maar hoe langer er op het circuit gereden wordt, hoe meer rubber er komt te liggen en hoe minder last ik er van zal hebben. Dat komt wel goed.
Eerder liet je weten graag 's nachts te willen rijden. Ga je de Nederlandse fans wakker houden? "Waarschijnlijk gaan we het normaal verdelen. De nacht duurt langer dan de maximale tijdsduur van vier uur die je per zes uur achter het stuur mag zitten. Iedereen zal wel aan de beurt komen. Het is zaak dat we zondag aankomen, er kan van alles gebeuren. Het is een ontzettend lange race en als we die uit kunnen rijden, weet je maar nooit waar je eindigt."

De uitslag van de kwalificatie van de 24 Uur van Le Mans:

 1   8 LMP1  Team Peugeot Total       Peugeot 908 Hdi-FAP   3:22.888  -
 2   1 LMP1  Audi Sport Team Joest    Audi R15 TDI          3:23.650  0.762 
 3   7 LMP1  Team Peugeot Total       Peugeot 908 Hdi-FAP   3:24.860  1.972 
 4  17 LMP1  Pescarolo Sport          Peugeot 908 Hdi-FAP   3:25.062  2.174 
 5   9 LMP1  Peugeot Sport Total      Peugeot 908 Hdi-FAP   3:25.252  2.364
 6   2 LMP1  Audi Sport North America Audi R15 TDI          3:25.780  2.892 
 7   3 LMP1  Audi Sport Team Joest    Audi R15 TDI          3:27.106  4.218 
 8 007 LMP1  AMR Eastern Europe       Lola Aston Martin     3:27.180  4.292 
 9 008 LMP1  Aston Martin Racing      Lola Aston Martin     3:27.704  4.816 
10  13 LMP1  Speedy Racing Sebah      Lola Aston Martin     3:28.134  5.246 
11  23 LMP1  Strakka Racing           Ginetta Zytek         3:29.798  6.910 
12  16 LMP1  Pescarolo Sport          Pescarolo Judd        3:30.466  7.578 
13  15 LMP1  Kolles                   Audi R10 TDI          3:31.192  8.304
14  14 LMP1  Kolles                   Audi R10 TDI          3:31.548  8.660 
15  10 LMP1  Team Oreca Matmut AIM    Oreca AIM             3:33.514 10.626 
16  11 LMP1  Team Oreca Matmut AIM    Oreca AIM             3:33.860 10.972 
17 009 LMP1  Aston Martin Racing      Lola Aston Martin     3:33.968 11.080 
18   6 LMP1  Team LNT                 Ginetta Zytek         3:35.804 12.916 
19   4 LMP1  Creation Autosportif     Creation Judd         3:35.960 13.072
20  31 LMP2  Team Essex               Porsche RS Spyder     3:37.720 14.832 
21   5 LMP2  Navi Team Goh            Porsche RS Spyder     3:37.802 14.914 
22  12 LMP1  Signature Plus           Oreca Judd            3:39.326 16.438
23  33 LMP2  Speedy Racing Sebah      Lola Judd             3:41.724 18.836
24  25 LMP2  RML                      Lola Mazda            3:41.952 19.064 
25  40 LMP2  Quifel ASM Team          Ginetta Zytek         3:42.012 19.124 
26  30 LMP2  Racing Box               Lola Judd             3:42.848 19.960 
27  41 LMP2  G.A.C. Racing Team       Zytek                 3:44.830 21.942
28  35 LMP2  OAK Racing               Pescarolo Mazda       3:45.032 22.144
29  32 LMP2  Team  Barazi Epsilon     Zytek 07S             3:52.956 30.068
30  39 LMP2  KSM                      Lola Mazda            3:53.072 30.184
31  63 LMGT1 Corvette Racing          Corvette C6.R         3:54.230 31.342
32  64 LMGT1 Corvette Racing          Corvette C6.R         3:54.702 31.814
33  26 LMP2  ruichladdich Bruneau     Radical  AER          3:55.320 32.432
34  66 LMGT1 Jetalliance Racing Gmbh  Aston Martin DBR9     3:56.126 33.238 
35  72 LMGT1 Alphand Aventures        Corvette C6.R         3:57.170 34.282 
36  24 LMP2  OAK Racing               Pescarolo Mazda       3:57.524 34.636 
37  73 LMGT1 Alphand Aventures        Corvette C6.R         3:58.564 35.676 
38  80 LMGT2 Flying Lizard Motorsport Porsche 997 GT3 RSR   4:03.202 40.314 
39  77 LMGT2 Felbermayr Proton        Porsche 997 GT3 RSR   4:03.232 40.344 
40  82 LMGT2 Risi Competizione        Ferrari F430 GT       4:04.056 41.168 
41  99 LMGT2 JMB Racing               Ferrari F430 GT       4:04.084 41.196 
42  97 LMGT2 BMS Scuderia Italia      Ferrari F430 GT       4:04.222 41.334 
43  76 LMGT2 Imsa Performance Matmut  Porsche 997 GT3 RSR   4:04.648 41.760 
44  78 LMGT2 AF Corse                 Ferrari F430 GT       4:04.938 42.050 
45  92 LMGT2 JMW Motorsport           Ferrari F430 GT       4:05.168 42.280 
46  87 LMGT2 Drayson Racing           Aston Martin Vantage  4:06.482 43.594 
47  89 LMGT2 Hankook-Farnbacher       Ferrari F430 GT       4:06.612 43.724 
48  85 LMGT2 Snoras Spyker Squadron   Spyker C8 Laviolette  4:08.348 45.460 
49  84 LMGT2 Team Modena              Ferrari F430 GT       4:08.508 45.620
50  83 LMGT2 Risi Competizione        Ferrari F430 GT       4:08.758 45.870
51  70 LMGT2 Imsa Performance Matmut  Porsche 997 GT3 RSR   4:10.014 47.126
52  75 LMGT2 Endurance Asia Team      Porsche 997 GT3 RSR   4:10.456 47.568 
53  96 LMGT2 Virgo Motorsport         Ferrari F430 GT       4:10.664 47.776 
54  81 LMGT2 Advanced Engineering     Ferrari F430 GT       4:13.920 51.032
55  68 LMGT1 Y JLOC                   Lamborghini           4:21.812 58.924 

Niels Hendrix