Regels Le Mans 2010

Gepubliceerd op 11 juni 2009 door Niels Hendrix

De organisatie van de 24 Uur van Le Mans, de Automobile Club de l'Ouest (ACO), heeft voor de komende twee jaar een basisset aan regels vastgesteld.
Zoals al in de planning zat, zullen de LMP1 auto's, de snelste prototypen, verder afgeremd worden door de capaciteit van de motoren te beperken. De benzine motoren worden gelimiteerd op 3,4 liter (voorheen 6 liter), de diesels gaan van 5,5 liter naar 3,4 liter. Turbobenzine motoren mogen nog maar 2 liter in plaats van 4 liter zijn. Ook de neerwaartse druk wordt verder aan banden gelegd.

De LMP2 auto's gebruiken voortaan GT2 motoren of in ieder geval meer standaard productie krachtbronnen. Er worden uniforme onderdelen geïntroduceerd om de kosten te drukken en het gebruik van telemetrie wordt verboden.
De ACO laat weten dat het open staat om het FIA GT1 reglement te adopteren. Dat zou betekenen dat we dit jaar voor het laatst auto's als de Aston Martin DBR9 en de Chevrolet C.6R voorbij zien komen.
In de GT2 worden de regels uit het FIA GT kampioenschap overgenomen en worden de nieuwe auto's naast de huidige GT2 auto's toegelaten. Om beide typen binnen de GT2 gelijk te trekken, worden er maatregelen genomen.

Niels Hendrix