Succesvolle training voor AMR

Gepubliceerd op 11 juni 2009 door Niels Hendrix

Op woensdagavond reden alle drie de Aston Martin LMP1 auto's een prima vrije training voorafgaand aan de kwalificatie op donderdag. Aston Martin Racing bericht daar zelf over:

De vrije training van 18.00 uur tot middernacht was de eerste gelegenheid voor de teams om op het legendarische Le Mans circuit te rijden, zowel in daglicht als 's nachts. Het weer veranderde gedurende de sessie van droog naar nat, hetgeen van grote invloed was op de grip op de baan.
Volgens de regels van de 24 Uur van Le Mans moeten alle rijders tenminste drie ronden rijden in het donker om ook deel te mogen nemen aan de kwalificatie, die voor donderdagavond gepland staat. Daarnaast moet een 'rookie' op Le Mans tenminste tien ronden afleggen om toestemming te krijgen om aan de race mee te mogen doen.
Met bijzonder lastige omstandigheden was het eerste doel van Aston Martin om de avond heelhuids af te sluiten en belangrijke data te verzamelen. Het is namelijk de eerste keer dat de nieuwe LMP1 auto op het circuit rijdt. Daarom concentreerde het team zich op het vinden van een algemene set-up die in verschillende omstandigheden toepasbaar is.

Na afloop van de zes uur durende training was de 008 auto, bezet door Jos Verstappen, Anthony Davidson en Darren Turner, met een tijd van 3:35.996 de snelste van de drie fabrieksteams. Het leverde een achtste tijd op. De 007 auto van Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke werd negende (3:36.732). De 009 met Stuart Hall, Peter Kox en Harold Primat was elfde (3:38.490).


Het trio Aston Martins

007
Jan Charouz: "Het weer was erg verraderlijk, maar daardoor konden we wel onder verschillende omstandigheden testen en leerden we veel over de banden. De grip was wisselend maar daar heeft iedereen mee te maken. Ik denk dat we zo goed als mogelijk voorbereid zijn op de kwalificatie, maar als de condities donderdag ook zo zijn, zal het voornamelijk de kunst zijn om op het juiste moment de baan op te gaan."
Tomas Enge: "We hebben al het noodzakelijke kunnen doen, hoewel het waarschijnlijk geholpen had wanneer het droog was gebleven. Voor zover ik weet blijft de race droog, dus hopelijk kunnen we donderdag op een droge baan rijden. De auto blijkt snel te zijn dus met een goede betrouwbaarheid kunnen we ver komen."
Stefan Mücke: "Het was een nuttige training hoewel ik in het begin een probleem met onze auto had en we met een olielek te kampen kregen. Ik bracht de auto terug naar de pits en gelukkig bleek het een klein probleem. Het team verhielp het snel en binnen een half uur waren we weer op de baan. Onze auto voelt betrouwbaar zelfs met de wisselende omstandigheden. Daaruit blijkt dat we een uitgebalanceerde auto hebben."

008
Jos Verstappen: "Het belangrijkste voor mij was om meer tijd in de auto door te kunnen brengen. Het kwam erop neer om te wennen aan de auto. Aan de kleine maar belangrijke details zoals waar alle schakelaars op het dashboard zitten en hoe de koplampen in te stellen. We hebben veel geleerd over het gedrag van de auto in de regen, maar ik weet niet of dat ons gaat helpen als het donderdag droog is."
Anthony Davidson: "Ik heb mijn tien verplichte ronden gereden, dat was wel een opluchting. Daarna moest ik nog drie ronden in het donker afleggen, dat ook geen problemen opleverde. Hoewel ik sinds 2003 niet meer op Le Mans gereden heb, herinner ik het me prima. Het verbaasde me hoe bekend het circuit aanvoelde. Van de andere kant is er nog steeds veel dat ik moet leren over de auto, maar ik kom er wel. De rijderswisseling is iets waar we nog aan moeten werken, maar dat is een kwestie van oefenen."
Darren Turner: "De omstandigheden waren lastig maar we hebben zoveel mogelijk gedaan. Het was eigenlijk werken volgens het boekje. Anthony heeft zijn verplichte ronden afgelegd, wat erg belangrijk is, en wij drieën werken steeds beter samen, wat eveneens belangrijk is. De auto voelt goed aan, ik zie uit naar de kwalificatie."

009
Stuart Hall: "De auto was precies wat ik ervan verwacht had: ik voelde me er in thuis en hij is comfortabel. Ik heb de training gebruikt om te wennen aan mijn nieuwe werkplek en aan het team, dat bijzonder professioneel is. De condities waren moeilijk maar je moet in gedachten houden dat ze wel voor iedereen hetzelfde waren."
Peter Kox: "Omdat ik weinig in de auto gereden heb, voordat we hier waren, was deze sessie erg belangrijk voor me om ervaring op te doen. Het circuit is bekend maar er zijn altijd nieuwe dingen om te leren in een nieuw team met nieuwe teamgenoten, zeker als de omstandigheden zo veranderlijk zijn als woensdagavond. Maar we hebben alles kunnen doen wat we wilden en hadden geen echte problemen, wat het belangrijkste is."
Harold Primat: "Alles ging prima en we hebben de training gebruikt om aan onze set-up te werken. Op 'Mulsanne straight' – wat normaal een openbare weg is – bijvoorbeeld, kwam de auto telkens met de vloer op het asfalt, dus hebben we de vering iets aangepast. De wisselende weersomstandigheden leken het gat naar de diesel aangedreven auto's te verkleinen, wat bemoedigend zou kunnen zijn voor de race."

Niels Hendrix