scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Nieuwe uitdagingen voor Aston Martin op Le Mans

Gepubliceerd op 03 juni 2009 door Niels Hendrix

Het debuut van Aston Martin in de LMP1 klasse dit jaar gaat gepaard met verschillende reglementswijzigingen. Dat brengt nieuwe uitdagingen voor het Britse team dat zich aan het voorbereiden is voor de race op circuit La Sarthe op 13 en 14 juni.
Aston Martin Racing zet dan drie in Gulf kleuren gespoten LMP1 prototypes in, aangedreven door dezelfde V12 motor die de Aston Martin DBR9 in de 24 Uur van Le Mans de afgelopen twee jaar de zege in de GT1 klasse bezorgde.
Toch hebben de diesel aangedreven auto's recentelijk de LMP1 categorie gedomineerd met overtuigende overwinningen in de laatste drie jaren van de langeafstandsklassieker. Vandaar dat er wijzigingen zijn doorgevoerd om de prestaties van de door benzine motoren aangedreven auto's dichter bij de diesels te brengen. Toch staat Aston Martin nog steeds voor een grote uitdaging. Het racen met diesels is namelijk relatief nieuw vergeleken met de benzine technologie. Daarom kunnen Audi en Peugeot grotere stappen vooruit maken en makkelijker compenseren voor de veranderingen die opgelegd zijn door de Automobile Club de l'Ouest.

De snelheden op het circuit gaan elk jaar omhoog vandaar dat de Automobile Club de l'Ouest, de organisatie van de 24 Uur van Le Mans, ook probeert om alle auto's af te remmen. Ze hebben een rondetijd van rond de drie en een halve minuut op het oog voor het 13,6km lange circuit.
Ook de pitstop procedure is flink veranderd om zo de teams te laten mikken op minder bandenslijtage en om ervoor te zorgen dat er minder monteurs aan het werk zijn in de drukke pitstraat. Vanaf dit jaar mogen slechts twee monteurs tegelijkertijd banden verwisselen en maar één 'wheel gun' gebruiken. Het wisselen van banden mag pas beginnen als het bijtanken afgerond is. Pas wanneer deze twee monteurs weer in de pitbox staan mogen vier andere monteurs eventueel noodzakelijk onderhoud – zoals het bijvullen van de vloeistoffen – plegen. De auto mag pas weer vertrekken als alle monteurs weer in de pitbox zijn. Al met al maakt dat de duur van een pitstop aanzienlijk langer, hetgeen een grotere nadruk legt op de strategische aanpak van de race en tevens de teams aanspoort minder sets banden te gebruiken. Een pitstop zal dit jaar ongeveer vijftien seconden langer duren dan vorig jaar, wat over de gehele race gezien tot enkele minuten tijdsverlies zal lijden.


Er is een limiet van 112 decibel dat een auto aan geluid mag produceren. Ook de controle na afloop van de race wordt strikter, met pittige straffen voor deelnemers die stukken bodywork of andere onderdelen missen aan de finish.
Voor 2010 staan zelfs nog verder gaande veranderingen op stapel, zoals het toestaan van hybride auto's, om zodoende de hybride techniek zoals KERS en het terugdringen van de CO2 uitstoot aan te sporen.
Aston Martin Racing teambaas George Howard-Chappel: "De veranderingen ten aanzien van de pitstop betekenen dat de nadruk komt te liggen op meer kilometers maken met dezelfde set banden. Het is een goed idee om een extra stint te doen indien mogelijk. Dan moet je natuurlijk rekening houden met het bandenverbruik van je auto. Al met al zorgen deze nieuwe regels alleen voor een andere uitgangspositie: ze zorgen niet voor een fundamenteel verschil in de unieke uitdaging van de race op Le Mans."
Het Aston Martin Racing team is op dit moment bezig met de laatste voorbereidingen voordat het naar Frankrijk afreist voor de 24-uurs race.

Niels Hendrix