scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

LMS: Peugeot wint op Spa

Gepubliceerd op 10 mei 2009 door Niels Hendrix

Het Peugeot Total team heeft niet voor niets de moeite genomen om de 1000 km van Spa te rijden. De Fransozen wonnen er namelijk met hun nieuwe auto. Het team beschouwde de tweede race in het Le Mans Series kampioenschap als dé grote test voor hun Peugeot 908 Hdi-FAP. Pescarolo Sport finishte als tweede, voor Aston Martin Racing.

De race in de Belgische Ardennen begint chaotisch. Al in de opwarmronde crashen er auto's en verschillende teams starten vanuit de pitstraat. Wanneer de groene vlag gezwaaid wordt, verloopt het wel weer volgens verwachting: Peugeot gaat aan kop met beide LMP1 prototypen.
In La Source raken de nummer 16 Pescarolo en Aston Martin 009 elkaar, waarna de laatste spint maar wel zijn weg kan vervolgen. Dat is het moment dat de safety car voor het eerst de baan op komt. Na het vrijgeven van het veld nemen beide Peugeots echter meteen weer de benen. Bruno Senna probeert in zijn Oreca aan te haken maar komt tijdens een gevecht met Fässler in de Speedy Lola-Aston Martin in contact met zijn concurrent, krijgt een klapband en verliest kostbare tijd. Het leidt tot de tweede neutralisatie.

Vlak na de herstart volgt wederom een incident waarbij meerdere auto's betrokken zijn. Ook Meyrick in de Kolles Audi R10 en de Quifel ASM Zytek lopen tijdverlies op. Vlak achter de leidende Peugeots vechten Lapierre in de Oreca AIM en Mücke in de 007 Aston Martin dan voor positie. Na de eerste serie pitstops gaat Minassian in de nummer 7 Peugeot voorop.
Albers weet in zijn stint de Audi naar de derde plek op te werken. Ondertussen komt Brabham binnen bij Peugeot. De auto wordt de pits in geduwd en problemen met de wielophanging werpen de tweede Peugeot ver terug. Meer dan een dertiende plaats zit er uiteindelijk niet in.


Beide Peugeots - eerste en dertiende - komen gebroederlijk over de finish


Aston Martin Racing leidt het LMS constructeurskampioenschap

De derde safety car fase volgt ongeveer halverwege de race wanneer Jouanny de Pescarolo bij Eau Rouge de vangrail in gooit. De baan ligt dan bezaaid met brokstukken. Aston Martin Racing moet noodgedwongen beide auto's naar binnen halen wanneer er problemen zijn met de verlichting. Een verplicht onderdeel dat te allen tijde moet werken. Bij de herstart loopt Pagenaud in de leidende Peugeot weg van het veld. Pescarolo nummer 16 en Oreca nummer 11 volgen dan.
Het blijkt een drukke middag voor de rode Audi S5 safety car want na een spin van de Easyrace Ferrari F430 wordt hij opnieuw de baan opgestuurd. Het is weer tijd voor pitstops en helaas voor Wurz, die net achter het stuur van de geplaagde nummer 9 Peugeot zit, moet hij een tijdstraf van vier minuten uitzitten vanwege een eerdere aanrijding met een LMP2 auto. De andere Peugeot blijft leiden, ruim voor Lapierre in de Oreca en Tinseau in de Pescarolo.

Lapierre komt dan echter bij de Bus Stop chicane in aanraking met de Audi nummer 15. Meyrick – teamgenoot van Albers – kan verder maar valt door schade aan het bodywork terug en finisht uiteindelijk als zevende.
De in tweede positie liggende Oreca spint na contact met de WR auto en moet een plaats afstaan aan Pescarolo. Even lijkt het na een spin van Primat over te zijn voor de Aston Martin 009 maar de Zwitser weet de auto te herstarten. Wanneer Senna dan plotseling hard de muur in vliegt bij Blanchimont wordt de safety car voor de laatste keer ingezet. Het duurt een poosje voordat de marshals alle rotzooi van de Oreca weten op te ruimen. Panis komt in de andere Oreca binnen voor een stop maar moet wachten voordat hij de pitst weer uit mag rijden. Enge profiteert daarvan en schuift in de Aston Martin 007 op naar de derde plaats.
In de laatste zes ronden dat iedereen weer op volle snelheid mag, kan niemand Klien in de Peugeot bedreigen en de Oostenrijker wint na 143 ronden, op 27 seconden gevolgd door Tinseau in de Pescarolo en een ronde voorsprong op Enge in de Aston Martin.

In de LMP2 klasse wint de Porsche RS Spyder van het Deense Essex. In de slotfase komt de Lola Judd van Speedy Racing steeds dichterbij maar Poulsen houdt het hoofd koel en noteert een klasseoverwinning.
In de LMGT1 wint de Corvette van Alphand Aventures voor de Lamborghini van IPB Spartak Racing met onder andere Peter Kox achter het stuur. Team Felbermayr Proton wint in de GT2 klasse.

De uitslag van de 1000 km van Spa:

   Nr Team                       Car                       Class Laps Fastest Box
 1  7 Peugeot Total              Peugeot 908 Hdi-FAP       LMP1  143  2'02.569  6
 2 16 Pescarolo Sport            Pescarolo Judd            LMP1  143  2'03.978  8
 3  7 Aston Martin Racing        Lola Aston Martin         LMP1  142  2'04.480  8
 4 11 Team Oreca Matmut AIM      Oreca AIM                 LMP1  142  2'04.387  7
 5  9 Aston Martin Racing        Lola Aston Martin         LMP1  142  2'04.707  8
 6 14 Kolles                     Audi R10 TDI              LMP1  141  2'06.735  7
 7 15 Kolles                     Audi R10 TDI              LMP1  139  2'06.276 10
 8 31 Team Essex                 Porsche RS Spyder         LMP2  139  2'09.123  7
 9 33 Speedy Racing Team Sebah   Lola Judd                 LMP2  139  2'10.096  6
10 13 Speedy Racing Team Sebah   Lola Aston Martin         LMP1  139  2'04.992  9
11 12 Signature Plus             Oreca Judd                LMP1  138  2'07.166  8
12 29 Racing Box                 Lola Judd                 LMP2  137  2'10.131  9
13  9 Peugeot Total              Peugeot 908 Hdi-FAP       LMP1  136  2'03.866  7
14 32 Team Barazi Epsilon        Zytek 07S                 LMP2  134  2'11.755  9
15 72 Alphand Aventures          Corvette C6.R             LMGT1 132  2'20.202  6
16 35 OAK Racing                 Pescarolo Mazda           LMP2  132  2'13.568  8
17 55 IPB Spartak Racing         Lamborghini               LMGT1 131  2'17.809  7
18 22 Team LNT                   Ginetta Zytek             LMP1  130  2'05.274 10
19 10 Team Oreca Matmut AIM      Oreca AIM                 LMP1  129  2'05.561  7
20 23 Strakka Racing             Ginetta Zytek             LMP1  129  2'05.067  8
21 77 Team Felbermayr Proton     Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 129  2'22.573  6
22 84 Team Modena                Ferrari F430 GT           LMGT2 129  2'22.835  6
23 26 Bruichladdich Bruneau      Radical AER               LMP2  129  2'16.469 10
24 92 JMW Motorsport             Ferrari F430 GT           LMGT2 128  2'23.138  6
25 90 FBR                        Ferrari F430 GT           LMGT2 128  2'23.949  5
26 85 Snoras Spyker              Spyker C8 Laviolette      LMGT2 128  2'24.750  5
27 76 Imsa Matmut                Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 127  2'23.381  6
28 38 Pegasus Racing             Courage AER               LMP2  127  2'15.830  7
29 87 Drayson Racing             Aston Martin Vantage      LMGT2 126  2'24.482  7
30 96 Virgo Motorsport           Ferrari F430 GT           LMGT2 125  2'25.563  5
31 78 Advanced Engineering       Ferrari F430 GT           LMGT2 124  2'26.097  6
32 94 Prospeed Competition       Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 124  2'27.222  5
33 39 KSM                        Lola Mazda                LMP2  115  2'14.367  9
34 66 Jetalliance                Aston Martin DBR9         LMGT1 113  2'20.027  9
35 88 Team Felbermayr Proton     Porsche 997 GT3 RSR       LMGT2 112  2'28.306  6
36 89 Hankook Team Farnbacher    Ferrari F430 GT           LMGT2 110  2'24.561  5
37 37 WR Salini                  WR Zytek                  LMP2  110  2'13.106  7
38 40 Quifel ASM Team            Ginetta Zytek             LMP2  101  2'09.120  9
39 79 Reiter Engineering         Lamborghini               LMGT2  99  2'29.001  8
40 43 Q8 Oils Hache Team         Lucchini Judd             LMP2   88  2'16.377  7
41 41 G.A.C. Racing Team         Zytek                     LMP2   80  2'12.053  4
42 81 Easyrace                   Ferrari F430 GT           LMGT2  75  2'28.831  4
43 99 JMB Racing                 Ferrari F430 GT           LMGT2  57  2'30.005  4
44 17 Pescarolo Sport            Pescarolo Judd            LMP1   53  2'07.008  3
45 91 FBR                        Ferrari F430 GT           LMGT2  53  2'26.005  4
46  3 Scuderia Lavaggi           Lavaggi AER               LMP1   49  2'13.307  9
47 25 RML                        Lola Mazda                LMP2   47  2'10.427  4
48 28 Ibanez Racing Service      Courage AER               LMP2   41  2'20.772  4
49 42 Ranieri Randaccio          Lucchini McLaren          LMP2   35  2'28.551  3
50 30 Racing Box                 Lola Judd                 LMP2    7  2'11.773  1

Niels Hendrix