scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos oneens met baas Ferrari

Gepubliceerd op 29 april 2009 door Niels Hendrix

Jos ziet niets in racen in Bahrein. Hij noemt de baan karakterloos en sfeerloos. Monaco staat hem meer aan. Jos geeft ook zijn mening – die recht tegenover die van teambaas di Montezemolo staat – over de problemen bij Ferrari. Onderstaand Jos' column die in de Telegraaf van donderdag 30 april staat.

"Je hebt van die knappe computerspelletjes waarmee je zelf kunt meeracen op circuits die uit de Formule 1 bekend zijn. Alsof je dan in een echte racesimulator zit. Afgelopen weekeinde had ik het idee dat ik ook achter zo'n computer zat toen ik naar de Grand Prix van Bahrein zat te kijken. Vooral als er onboardbeelden werden uitgezonden, had je de neiging om met de knoppen van de Playstation te spelen om de coureur te laten insturen waar je maar wilde.
Dat had ook te maken met de sfeerloze omgeving in Bahrein. Er zat nauwelijks publiek op de tribunes en langs de baan was het één grote zandvlakte. Het leek net op een Dakar-rally maar dan met veel asfalt. Het zal heus wel een mooi circuit zijn om er te rijden, maar Bahrein mist het karakter van veel Europese circuits. De emotie ontbrak, en daar zitten tv-kijkers niet op te wachten. Daarom is de race in Monaco ook zo in trek. Daar spat de sfeer vanaf.

Dat Bahrein op de kalender staat, heeft te maken met het feit dat het oliestaatje fors wil betalen om de Grand Prix te organiseren. Hoe lang de sjeiks bereid blijven diep in de buidel te tasten, weet ik niet maar ik weet wel dat geld voor Formule 1-baas Bernie Ecclestone de belangrijkste reden is om Bahrein binnenboord te houden. Met veel andere circuits is het voor hem lastiger zaken te doen. De Grands Prix in Duitsland leiden al jarenlang grote verliezen en ook de race in China was afgelopen keer een grote verliespost.
Zelfs in eigen land schroomt Bernie niet om de race in Silverstone te schrappen omdat hij investeringen vraagt die het circuit niet kan opbrengen. Volgend jaar wil hij daarom Donington op de kalender zetten. Of dat doorgaat is nog maar zeer de vraag want de investeerders die op Donington de Grand Prix willen investeren, hebben grote financiële problemen. Er zijn al rechtszaken aangekondigd van de circuiteigenaar tegen de investeringsgroep die renteachterstand zou hebben. Nu schijnen ook de banken zich vanwege de recessie terughoudend op te stellen tegenover die investeerders.

Oud-wereldkampioen Damon Hill is voor Silverstone in de bres gesprongen en hij vindt dat de FIA haar verantwoordelijkheid moet nemen. Hij stelde voor dat promotors meer geld uit de tv-inkomsten moeten krijgen om een race te kunnen bekostigen. Hij meende als er geen promotor zijn, dan ook geen circuits en dus geen races. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. Maar wat ik al eerder in mijn columns schreef is dat de Formule 1 domweg veel te duur is geworden. Het geld is er een te grote rol gaan spelen. Bovendien is het abnormaal dat een team 700 à 800 mensen in dienst heeft om twee wagens te laten rijden. Absurd gewoon. FIA-voorzitter Max Mosley wil daar nu paal en perk aan stellen, maar eigenlijk komt hij daar vijf jaar te laat mee anders was de Formule 1 nu wel gezond geweest.

Desondanks is dit Formule 1-seizoen uiterst interessant begonnen. We zien nu andere teams dan McLaren, Ferrari en Renault vooraan en dat is een openbaring. Button en Vettel zagen we als winnaars en Toyota stond in Bahrein op pole. Het heeft ongetwijfeld te maken met het nieuwe, technische reglement. Daarmee heeft Ferrari de plank mis geslagen. Zij zijn de weg kwijt en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het vertrek van het succesvolle trio Todt, Brawn en Byrne van invloed is geweest. Dat Ferrari niet aan de bak komt, mag je hun engineers dan ook aanrekenen.
Hun baas Di Montezemolo geeft de schuld aan het reglement dat grijze gebieden zou kennen. Hij zegt dat de Formule 1 nu uit drie klassen bestaat: teams die met KERS rijden zoals Ferrari, teams zonder KERS maar met die afwijkende diffuser die overigens nu legaal is verklaard en teams zonder KERS en zonder die bewuste diffuser. Hij vindt dat een slechte zaak, maar ik vind dat een onzinverhaal. Op het reglement moet je inspelen en de een heeft dat sneller voor elkaar dan de ander. Die hebben op het randje van wat toegestaan is hun wagens gebouwd. Dat hoort nu eenmaal bij de autosport. Bij Ferrari hebben er mensen kennelijk niet goed opgelet, waardoor zij nu met de gebakken peren zitten. Ik verwacht overigens wel dat zij de schade zullen inlopen als je zoveel mensen in dienst hebt. Die zijn niet allemaal op hun achterhoofd gevallen, mag je verwachten."

Niels Hendrix