scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos: 'Mooiere start F1 seizoen is niet denkbaar'

Gepubliceerd op 08 april 2009 door Niels Hendrix

Een compleet andere pikorde, controverse over diffusers, uitgedeelde straffen en nog lopende beroepszaken. Samengevat is de Formule 1 totaal onvoorspelbaar geworden. Dat de nieuwe regels op een dergelijke manier hun uitwerking zouden krijgen, had werkelijk niemand kunnen bevroeden. Ook Jos niet. Onderstaand Jos' column die in de Telegraaf van donderdag 9 april staat.

"Een mooiere start van het Formule 1-seizoen had niemand kunnen bedenken. Ik heb van de eerste twee races in Australië en Maleisië genoten. Vooral de wijze waarop het nieuwe team Brawn GP van Ross Brawn zich manifesteerde was indrukwekkend. Bij de test in Barcelona kon je al zien aankomen dat Jenson Button en Rubens Barrichello wel eens de revelatie van het seizoen konden worden, want toen al waren zij veruit de snelsten. Ik was bij die test aanwezig en het viel mij daar ook op dat de topteams McLaren en Ferrari het wel eens zwaar konden krijgen. Het bleek nog erger te zijn, zo werd in Melbourne en Sepang pijnlijk duidelijk. Niet alleen hebben zij in technisch opzicht de plank flink misgeslagen, maar ook in de kritiek kregen zij het voor hun kiezen.

Bij Ferrari moet het op de fabriek in Maranello gedonderd hebben. Ik heb dat wel eens van mensen gehoord die bij Ferrari hebben gewerkt. Luca di Montezemolo is daar de baas en hij komt altijd heel aimabel over. Maar o wee als het eens tegenzit. Dan gaat gaat hij met Italiaans temperament binnenskamer enorm te keer. Het was ook een aanfluiting wat Ferrari in Maleisië liet zien met die bandenwissel door op regenbanden over te gaan toen het nog droog was. Natuurlijk was er de dreiging van regen, maar toch was het een stomme actie. Ik snap ook Kimi Räikkönen niet. Het team kan wel willen op regenbanden over te stappen, maar als rijder ben je medebeslissend.
Ook Michael Schumacher kreeg het voor zijn kloten, om het maar eens zo te zeggen. Ik weet niet wie er bij Ferrari heeft beslist om die regenbanden er onder te zetten, maar Michael stond toch ook aan de pitmuur mee te kijken. In de auto nam hij altijd de juiste beslissingen, maar het is kennelijk toch anders als je in de zogenaamde regiekamer zit. Hij is later bedolven onder de kritiek. Oud-wereldkampioen Niki Lauda vroeg zich zelfs openlijk af wat hij daar dan deed. Hoge bomen krijgen veel wind, dat blijkt maar weer. Ik moest wel even denken aan Ross Brawn. Hij was de grote strateeg toen hij nog bij Ferrari werkte. Kennelijk ontbreekt zo'n figuur nu bij dat team.

Maar ook bij McLaren stapelen zich de problemen op en dat allemaal door de 'affaire Hamilton'. Gisteren hoorde ik dat zijn teammanager Dave Ryan die eerst was geschorst, nu de laan is uitgestuurd. Die man werkt er al zo'n jaartje of twintig. Hij is als het ware bij McLaren geboren. Ik begrijp wel waarom McLaren hem heeft geslachtofferd. Zij worden op het matje geroepen bij de FIA omdat Ryan in Melbourne had gelogen over het inhaalincident tussen Hamilton en Jarno Trulli. Ryan moet bloeden, maar het gaat wel ver. Ik krijg wel de indruk dat de FIA een oogje heeft op McLaren. Dat ze het team zoeken na die spionagezaak met Ferrari-gegevens. Ze zijn daar al zwaar voor gestraft. Ik hoop dat het voor McLaren met een sisser afloopt. Je moet er toch niet aan denken dat Hamilton als wereldkampioen niet meer zou mogen meedoen.
En over straffen gesproken. Ik vind het absurd dat Sebastian Vettel vanwege zijn botsing met Kubica in Melbourne niet alleen flink moest dokken maar ook nog eens tien plaatsen op de grid in Maleisië moest inleveren. Dan ben je ook in een volgende race de klos. We willen inhaalacties zien en in mijn ogen was het een gewoon race-incident toen Vettel en Kubica elkaar raakten. Vettel verdedigde zijn plek en Kubica wilde hem buitenom inhalen. Zo zie ik dat. Als je dan toch zo wordt bestraft, kijk je wel uit om de volgende keer iemand in te halen. Dat is toch niet de bedoeling als je nieuwe technische regels instelt om het inhalen te bevorderen. Al moet ik zeggen dat het aero-pakket van de huidige Formule 1-wagens wel zijn vruchten begint af te werpen. Misschien wat overdreven gesteld, maar we hebben al meer inhaalacties gezien dan in het hele vorige seizoen. Dat belooft nog veel moois in de resterende races.

Hoe het seizoen verder gaat verlopen, zal ook afhangen van het hoger beroep dat een drietal teams hebben aangespannen tegen de diffusers van Brawn GP, Toyota en Williams. De stewards in Melbourne hebben hun protesten verworpen en die diffusers legaal verklaard. Laten we hopen dat het Hof van Beroep er op 14 april ook zo over denkt. Ik verwacht het eigenlijk van wel. Zo niet, dan kun je ook de uitslagen van Australië en Maleisië wel in de prullenbak gooien. Ik zou de Formule 1 dan niet meer geloofwaardig vinden. Dan hoef je ook niet meer naar de races te kijken, want dat beneem je de uitslagen na een week of drie wel. Zo'n vaart zal het daarom waarschijnlijk niet lopen. Wat ik vermoed? Dat die andere teams al bezig zijn ook zo'n diffuser te maken."

Niels Hendrix