Wat dat betreft verwacht ik ook veel van de nieuwe Amerikaanse president Obama die op mij en zoveel anderen heel positief overkomt. Ik denk dat het voor Amerika goed is dat hij daar een nieuwe wind laat waaien. Hij is jong, fris en kan mensen motiveren. "> Jos haakt in op de kredietcrisis - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos haakt in op de kredietcrisis

Gepubliceerd op 04 februari 2009 door Niels Hendrix

In zijn column in de Telegraaf van donderdag 5 februari beschouwt Jos de financiële crisis, die ook de autosportwereld stevig raakt. Onderstaand Jos' column.

"Omdat ik met mijn zoon Max in Italië verbleef waar hij heeft getest voor de Winning Series of Karting, heb ik afgelopen zondag helaas de tv-uitzending van Business Class gemist waar Arnold Vanderlijde te gast was. Als Limburgers onder elkaar kennen we elkaar natuurlijk goed. Ik heb altijd enorm veel respect gehad voor deze grote sportman. Wat ik van anderen heb gehoord, hield hij een gloedvol betoog over hoe om te gaan met tegenslagen die hij als oud-bokser heeft meegemaakt, maar vooral er lering uit te trekken om er zodoende sterker uit te komen. Heel inspirerend in een tijd waarin iedereen het over de crisis heeft.
Wat dat betreft verwacht ik ook veel van de nieuwe Amerikaanse president Obama die op mij en zoveel anderen heel positief overkomt. Ik denk dat het voor Amerika goed is dat hij daar een nieuwe wind laat waaien. Hij is jong, fris en kan mensen motiveren. Het voelt goed aan als je hem hoort spreken, al is het voor iedereen duidelijk dat hij grote problemen te lijf moet gaan. Veel slechter dan Bush kan hij het niet doen, denk ik maar.

Dat de Amerikaanse economie in een crisis verkeert, wordt ook duidelijk als je bijvoorbeeld de verhalen over de Super Bowl leest. De finale van het American Football is een hoogtepunt in de Amerikaanse sportwereld, maar er waren afgelopen weekeinde minder toeschouwers, minder tv-commercials, minder inkomsten uit merchandising en hotelkamers stonden leeg. Een teken aan de wand.
Je merkt het ook aan de autosport in de States, waar sommige indycarteams maar heel moeizaam aan sponsoring kunnen komen. Om die redenen blijken diverse indycarteams maar één in plaats van twee wagens in te kunnen zetten en een bekend team als Rahal-Letterman Racing weet zelfs nog niet of zij een seizoen kunnen gaan volmaken. Autosport en sponsoring hangen aan elkaar, dat is een gegeven waar we als coureurs al ons hele leven mee te maken hebben. Als het dan wat minder gaat met de economie, grijpen bedrijven zo'n crisis aan om te snijden in uitgaven als sponsoring. Dat zie je ook in de MotoGP en sinds gisteren is bekend gemaakt dat Mitsubishi besloten heeft zich uit de Dakar-rally en de world rally-raids terug te trekken uit kostenbesparing. Ik was daarvan wel geschrokken, omdat Mitsubishi uit de Dakar-rally altijd veel publiciteit haalde. Het geeft maar aan dat de recessie een wereldwijd probleem vormt.

Robert Doornbos zegt heel ver te zijn in de onderhandelingen met het Newman/Haas/Lanigan-team dat in de indycar een grote naam is. Ik hoop dat het hem lukt in Amerika aan de slag te gaan, al zal het wel weer afhangen van hoeveel geld hij moet meenemen. Het zou geweldig zijn voor hemzelf maar ook voor de Nederlandse autosport als hij aan zo'n hooggewaardeerde raceserie kan deelnemen.
In de Formule 1 zullen we het voorlopig zonder Nederlandse coureur moeten doen. Dat is jammer, maar ook de realiteit. En als we het daar toch over hebben, zie ik in de Formule 1 toch een goed teken dat de teams ervan doordrongen lijken dat het allemaal best wel veel goedkoper kan. De budgetten liepen ook de spuigaten uit. Al vele malen heb ik mijn columns gepleit voor eenvoudige ingrepen die de Formule 1 een stuk goedkoper - of beter gezegd minder kostbaar - kunnen maken. Alleen hadden ze die besparingen vele jaren eerder moeten invoeren. Ik ben ervan overtuigd dat er dan meer teams waren bijgekomen en dat huidige teams niet in de financiële problemen waren gekomen. Maar goed, beter laat dan nooit, zeg maar."

Niels Hendrix