scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos neemt tijd voor zichzelf

Gepubliceerd op 17 december 2008 door Niels Hendrix

In zijn column in de Telegraaf van donderdag 18 december geeft Jos aan dat hij heeft nagedacht over een 'sabbatical', een jaartje rust. Verder gaat hij in de op de gevolgen die de kredietcrisis op de Formule 1 heeft. Onderstaand Jos' column.

"Op dit moment heeft de racerij niet mijn prioriteit, want mijn hoofd staat er niet naar om weer achter het stuur van een racewagen te kruipen. Dat heeft alles te maken met de berichtgeving rond die rechtszaak en de privéproblemen met mijn vrouw Sophie. Nu begrijp ik best dat er verslag van zo'n rechtszitting naar buiten komt wanneer je wel of niet gaat scheiden, maar er werden daar dingen gezegd en geschreven die absoluut niet waar zijn. Dat heeft me pijn gedaan. Ik werd nu afgeschilderd als de grote boosdoener en dan krijg je een stempel opgedrukt waar je moeilijk meer van afkomt. Voorlopig lijkt het me dan ook het beste om even de luwte op te zoeken om te proberen het privé weer zo leuk mogelijk te krijgen. Dat heeft tijd nodig en zoiets moet je niet forceren. Daarom heb ik overwogen om volgend jaar niet meer te gaan racen. Weg uit de publiciteit. Misschien dat ik er volgend jaar maart, april, als het seizoen van de Le Mans Series weer begint, anders over denk. Zou kunnen.

Laten we het daarom maar liever over de autosport hebben, hoewel het daar trouwens ook stormt. En die storm gaat voorlopig niet liggen omdat ik denk dat de wereldwijde economische en financiële crisis nog wel even voortduurt. Het is droevig gesteld in de wereld. Als je leest hoeveel automerken al hebben afgezegd voor de AutoRAI en hoort dat er bijna geen auto meer verkocht wordt, dan is het begrijpelijk dat er aan alle kanten bezuinigd moet worden. Dat gaat ook ten koste van de autosport.
Het meest opmerkelijke voorbeeld daarvan is dat het grote Honda heeft besloten uit de Formule 1 te stappen. Ik kan me dat wel voorstellen. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik voor Honda aan hun testprogramma deelnam. Dat project werd abrupt afgebroken toen er miljoenen verlies werden geleden. Dat is nu van hetzelfde laken een pak. Formule 1-baas Bernie Ecclestone roept al enige jaren dat de Formule 1 goedkoper kàn en moet. Ik heb in eerdere columns ook al aangegeven dat er enorm veel bezuinigd kan worden. Als je van sommige budgetten van Formule 1-teams hoort, dan is dat ook niet normaal meer. Het past niet meer in deze tijd waarin iedereen de broekriem moet aanhalen.

Nu zijn de Formule 1-teams en de FIA vorige week overeengekomen dat er maatregelen worden genomen om te gaan bezuinigen. Minder testkilometers, minder gebruik maken van windtunnels en het aanwenden van standaardcomponenten die het goedkoper moeten maken. Ook de standaardmotor is een optie waar een aantal Formule 1-teams voor te porren zijn. Maar ik kan me ook voorstellen dat grote merken als Ferrari, Mercedes, BMW en Toyota niet zo happig zijn om hun eigen motorconcept in te leveren voor een standaardblok. Ik zou in de Formule 1 ook het liefst zien dat teams met verschillende motoren rijden, maar als je met zo'n standaardmotor 100 miljoen kunt besparen is dat het overwegen waard. De nood is hoog en nood breekt wetten.
Het publiek zal er niets van merken als de een met een standaardmotor rijdt en de ander met een eigen motor, zolang er maar niet veel verschillen bestaan. Belangrijker vind ik dat zij een spectaculaire race krijgen voorgeschoteld. De races moeten nog aantrekkelijker worden gemaakt, naast die laatste race van afgelopen seizoen die natuurlijk fantastisch was om naar te kijken.

Ik denk dat de invoering van de profielloze slicks eveneens een goede zaak is. En waarom? Met de vorige band met groeven verloor je veel sneller rubber, waardoor de rijders gedwongen werden om slechts één racelijn aan te houden. Daardoor bestond er nauwelijks kans op inhalen, omdat je buiten die ideale lijn geen grip hebt. Ik verwacht dat niet met slicks, al zal de toekomst dat moeten uitwijzen.
Zoals alles heeft een crisis negatieve maar ook positieve kanten. Ik zie die crisis nog niet zo snel overgaan, maar we moeten optimistisch blijven en elkaar niet aanpraten dat het niet beter wordt. Je hoort niet anders, terwijl we met zijn allen toch vooruit moeten. Ik wens alle racefans en lezers dan ook prettige kerstdagen en een hopelijk een lichtpuntje in 2009."

Niels Hendrix