Jos hekelt nieuwe F1 auto's

Gepubliceerd op 26 november 2008 door Niels Hendrix

In zijn column in de Telegraaf van donderdag 27 november gaat Jos in op de laatste ontwikkelingen in de Formule 1. Op het Jos Verstappen Forum kun je laten weten of je het met Jos eens bent of dat je een andere kijk op de zaken hebt. Onderstaand Jos' column.

"Dat was wel even schrikken zeg, de eerste wintertestsessie waarbij we zo links en rechts al wat nieuwtjes voor het komende Formule 1-seizoen konden zien. Wat zijn ze lelijk hè, die nieuwe, kleine achtervleugels. Ik moest echt even slikken toen ik de bolides over het circuit van Catalunya zag scheuren, het is geen gezicht. Ik had niet verwacht dat ik het ooit eens zou zijn met Christian Klien, maar ik schaar me volledig achter zijn woorden nadat hij uit zijn auto met de nieuwe, kleine achtervleugel was gestapt: 'dit is echt de lelijkste F1-bolide ooit...!' Klien heeft helemaal gelijk.

Nu weet ik natuurlijk dat we echt wel weer gaan wennen aan deze nieuwe 'look' en ik realiseer me ook heel goed waarom de FIA deze achtervleugel voor het seizoen 2009 verplicht stelt. Door iedereen met dezelfde vleugel te laten rijden, hoopt de FIA dat de races spannender worden. Met de nieuwe, veel kleinere achtervleugel hebben de bolides veel minder downforce – neerwaartse druk om het in beter te begrijpen Nederlands te zeggen – en kunnen dus minder hard door de bochten racen. Daarbij heb je direct achter de voort razende auto's veel minder last van zogenoemde 'vieze lucht', waardoor je als achtervolger dichter op je voorganger kunt komen en vanuit zijn slipstream een inhaalpoging kunt wagen.

Behalve nieuwe vleugels is er ook de discussie over een nieuwe puntentelling, aangezwengeld door niemand minder dan meneer Ecclestone zelf. Hij wil, net als bij de Olympische Spelen, de te verdienen WK-punten vervangen door een gouden, zilveren en bronzen medaille voor de eerste drie coureurs. En wie dan aan het einde van het seizoen de meeste (gouden) medailles heeft, is de nieuwe wereldkampioen.
Er is nogal lacherig gereageerd op deze suggestie van Bernie Ecclestone. En ik moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie ook dacht dat hij toch wel een beetje te veel last kreeg van de echtscheidingsperikelen waarin hij verstrikt is geraakt.

Toch heeft Ecclestone wel degelijk een punt, want ik vind – net als hij – dat de winnaar van de meeste races in een seizoen automatisch de wereldkampioen zou moeten zijn. Zo'n situatie creëer je met een goud-zilver-brons methode, maar bijvoorbeeld ook door het verschil in de te winnen punten tussen de nummer één en twee te vergroten. Toen ik nog in de Formule 1 reed, kreeg de racewinnaar – net als nu – tien punten. Maar waar de nummer twee nu acht punten verovert, was dat in mijn tijd maar zes.
De beloning voor het winnen van een race was destijds in feite dus groter dan nu en wat mij betreft keert die oude puntentelling terug. Het zou het voor een coureur die op de tweede plaats ligt ook veel aantrekkelijker maken om alles op alles te zetten de koploper alsnog in te halen. Nu zie je toch (te) vaak dat coureurs tevreden zijn met een tweede positie, hetgeen de spanning aan de kop van de wedstrijd natuurlijk niet ten goede komt.

Tot slot nog een troostend woordje voor de pechvogel van de week, want zo mogen we Mark Webber toch wel noemen. De Australiër liep een dubbele beenbreuk op tijdens de naar hem genoemde Mark Webber Pure Tasmania Challenge, en uithoudingswedstrijd waarbij geld voor het goede doel wordt ingezameld. Gezien het feit dat er operatief een stalen pin in zijn been is gezet, kun je spreken van een serieuze breuk. En dan doemt toch de vraag op hoe goed Webber herstelt en of hij wel op tijd topfit is voor het nieuwe seizoen. Een seizoen dat in maart 2009 begint, nota bene in Webbers 'eigen' Australië. Het zou wel heel erg lullig zijn als Webber door zijn inzet voor het goed doel straks uitgerekend zijn thuis-GP moet missen."

Niels Hendrix