Jos: "Lewis terecht kampioen"

Gepubliceerd op 05 november 2008 door Niels Hendrix

Dit keer schrijft Jos Verstappen in zijn column -hoe kan het ook anders- over de grandioze ontknoping van de Formule 1 seizoen. Onderstaand Jos' column in de Telegraaf van donderdag 6 november.

"Ik vermoed dat ik afgelopen zondag niet als enige op het puntje van mijn stoel heb gezeten. Wat was het een waanzinnige ontknoping van het wereldkampioenschap in de Formule 1! Een mooier einde van de titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Felipe Massa was nauwelijks denkbaar. Hoe kan je het verzinnen dat de strijd in de laatste bocht beslist zou worden?
Evenals velen dacht ik aanvankelijk dat Massa er met de buit vandoor was gegaan. Dat merkte je ook aan de vreugde-uitbarsting in de Ferrari-box. Wat een deceptie was het daar toen bleek dat Hamilton op het einde nog de Toyota van Timo Glock passeerde, waardoor hij nog net die vijfde plaats pakte om hem aan de titel te helpen. Glock kwam op zijn slicks nauwelijks de berg op en dat kon je later zien aan zijn rondetijd die zoveel langzamer was dan de rijders met regenbanden. Dat hij Hamilton opzettelijk voorbij liet gaan, is dan ook volstrekte onzin. Ik heb begrepen dat Glock overstelpt is met e-mailtjes van boze Massa-fans, maar die jongen was al blij dat hij zijn wagen op de baan had kunnen houden!

Ik vind dat Hamilton de terechte wereldkampioen is geworden, want je moet een WK over een heel seizoen zien. Daarin heeft hij de meeste punten gescoord, dus heeft hij de titel verdiend, al scheelde het maar één punt. Voor de Formule 1 is het goed dat Lewis kampioen is geworden. Eigenlijk had hij dat vorig jaar al moeten zijn maar toen liet hij de titel door zijn vingers glippen. Toch de druk, denk ik. Hij heeft in elk geval meer charisma dan Massa die het wel heel goed heeft gedaan maar die, denk ik, een lief jongetje is die precies doet wat hem bij Ferrari wordt opgedragen. Hamilton draagt veel meer bagage mee. Hij heeft een goede uitstraling, een leuke babbel en komt heel positief bij de media over. Hij is een verademing vergeleken bij Kimi Räikkönen die niet voor niets 'Iceman' wordt genoemd. Een totaal ander karakter dan Hamilton.

Daar komt bij dat zijn geschiedenis hem tot een bijzondere coureur maakt. Hamilton is niet alleen de jongste maar ook de eerste donkere wereldkampioen in de Formule 1-geschiedenis. Niet dat huidskleur uiteindelijk iets uitmaakt, want wat mij betreft is hij paars van huidskleur, maar je hebt ook aan Tiger Woods in de golfsport gezien dat het een extra dimensie aan hun sport geeft. Ook het verhaal dat hij als twaalfjarig jochie al tegen Ron Dennis zei dat hij later voor hem wilde rijden, gaat er in als koek. Temeer daar het later ook echt gebeurde. Daarom klopt het plaatje, maar ooit werd ook McNish door McLaren geadopteerd maar die redde het niet. Dat zijn dan de minder leuke verhalen, al heeft de een van nature meer talent dan een ander.
Zijn vader heeft het talent van zijn zoon altijd ingezien en hem volop gesteund. Dat hij bij de spoorwegen werkte en moest bijklussen om zijn zoon te laten karten en racen, vind ik niet zo bijzonder. Ik snap het wel dat het in het plaatje past, maar elke vader zou zoiets doen als je serieus met de carrière van je zoon bezig bent. Ook mijn vader die in de bouw werkte, heeft mij altijd volop gesteund toen ik ging karten. Dat is normaal als je gedreven bent.

Hoe leuk en sprookjesachtig het succes van Hamilton is, zou ik op dit moment toch niet graag met hem willen ruilen. En dan doel ik op de media-aandacht die voor hem nog groter zal zijn dan die al bestond. Vooral in Engeland. Dat is niet het fijnste land om er als grote sportster te wonen. Dat zie je aan David Beckham die altijd achtervolgd wordt door vooral de sensatiepers. Daar krijgt Hamilton nog meer mee te maken. Het is de prijs die je als wereldkampioen kennelijk moet betalen.

De Grand Prix van Brazilië bracht alles wat Formule 1 zo fascinerend kan maken. Daarom heb ik niets begrepen van wat de hoge heren van de FIA nu weer hebben bedacht door met standaardmotoren te willen gaan racen. Willen ze de Formule 1 soms om zeep helpen? Ik denk niet dat grote autofabrikanten er blij mee zullen zijn. Maar misschien heeft FIA-president Max Mosley wel een schokeffect teweeg willen brengen om de teams wakker te schudden. Daar is hij goed in en ik snap ook wel dat de kosten teruggebracht moeten worden. Dan zou ik beginnen met een standaard-softwarepakket of door de toerentallen van 19.000 toeren per minuut naar 15/16.000 terug te brengen. Dat scheelt enorm in de kosten, want dan kunnen motoren 3000 kilometer meegaan. Ook kun je bekijken of je bepaalde, dure materialen moet verbieden. Maar een standaardmotor? Het is de meest belachelijke regel die ik ooit heb gehoord."

Niels Hendrix