Max wint eerste ronde BK

Gepubliceerd op 19 augustus 2008 door Niels Hendrix

De Royal Automobile Club of Belgium (RACB), de Belgische autosportfederatie, heeft het Belgisch Kampioenschap nieuw leven ingeblazen. Afgelopen weekend werd de eerste van de drie rondes tellende kampioenschap gereden. Plaats van handeling was het kartcircuit van Francorchamps.
Max reed mee in de Cadetten klasse, voor de leeftijd van elf tot dertien jaar. Het is één klasse hoger dan de Mini-Max categorie waarin hij dit jaar zijn andere races reed en Max heeft daardoor een voor hem nieuwe kart ter beschikking. Zo wordt er bij de Cadetten bijvoorbeeld met gelimiteerde KF3-motoren gereden.

Jos Verstappen legt ons uit wat de andere verschillen zijn: "De Cadetten rijden inderdaad met een andere motor. In de Mini-Max moet je met een Rotax motor rijden en nu met een KF3 motor. Je hebt dan de keuze uit verschillende leveranciers. Ook reed Max nu met het normale frame, dat van de Mini-Max heeft een iets kortere wielbasis. Bij de Cadetten zit er geen restrictor aan de inlaat en je kunt kiezen uit meer types carburateurs. Het gewicht van de kart is vijf kilogram meer en de banden zijn iets zachter."
Je zou dus verwachten dat Verstappen junior, die nog tien is maar dispensatie heeft gekregen omdat hij gedurende het seizoen jarig is, meer moeite zou hebben met zijn concurrentjes. Niets is echter minder waar want Max stond weer in elk lijstje bovenaan. Op zaterdag tijdens de kwalificatie en ook tijdens beide races over veertien ronden. Op zondag was het precies hetzelfde verhaal.

"Het ging weer heel goed", vertelt Jos. "Max was gemiddeld drie tot zes tienden van een seconde sneller per ronde. Dat zag er goed uit." In de tweede race op zaterdag zat de concurrentie er dicht bij. "Ja, toen had Max een probleempje met de motor. Daar is een nieuwe zuiger in gekomen en toen was het weer als vanouds." Jos, die zijn zoon niet kon bijstaan omdat hij zijn eigen LMS race in Duitsland reed, had voor vervanging gezorgd. "Dezelfde monteur als waar ik mee samengewerkt heb toen ik Guido van der Garde nog begeleidde, heeft Max geholpen. Dat is een hele goede monteur."
Nou is een kart prepareren één ding. Ermee rijden is een tweede. Maar dat laatste heeft Max gezien zijn smetteloze prestatie perfect onder de knie. De telg nam na afloop dan ook met een grote glimlach plaats op het hoogste treetje in Francorchamps!

Niels Hendrix