LMP1: 'Foute' Peugeot wint, Audi blijft hopen

Gepubliceerd op 19 augustus 2008 door Jo Vleugels

Het prikte de Fransen natuurlijk enorm: Audi won met een Duitse auto en een Duits team op de Franse heilige grond van Le Mans en verwees de Peugeots naar een tweede en derde plek. Peugeot was enkel op één ding uit: revanche nemen op Duitse grond, de Nürburgring dus...

Peugeot deed dat en hoe! Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy wonnen de 1000 kilometer op de Nürburgring en doordat de andere Peugeot de tweede plek wist te veroveren lieten ze het autoconcern uit Ingolstadt in hun hemdje staan. Audi kan enkel nog hopen op een goede klassering tijdens de laatste race op Silverstone (14 september).

De Peugeots waren al in de kwalificatie duidelijk de meerdere van Audi op het circuit in de Eifel. Beide 908 HDi stonden op de eerste startrij. De race zelf reden ze praktisch foutloos, maar toch... als de tweede Peugeot de race gewonnen had, was het kampioenschap beslist en kon Audi niet meer winnen. Nu houden de Audi coureurs Mike Rockenfeller en Alexandre Premat nog kans op het kampioenschap met twee punten achterstand op het team van Marc Gené en Nicolas Minassian. Daarvoor moeten Premat en Rockenfeller echter weer de medewerking krijgen van Rinaldo Capello en Allan McNish. Als de tweede Audi ook voor de twee Peugeots weet te eindigen en Rockenfeller/Premat weten de eerste of tweede plaats te pakken dan zijn ze kampioen.

Ook de organisatie was tevreden over de race in de Eifel. Peter Geishecker liet als leider van de organisatie weten: "Deze superspannende race heeft laten zien, waarom de LMS als topevenement binnen de sportwagenseries geldt. Peugeot en Audi hebben de bezoekeres een pracht show gegeven en ik ben ervan overtuigd dat we deze 1000 km race weer net zo populair kunnen maken als in de zeventig en tachtiger jaren."

Beide Peugeots bleken zonder teamorders onderweg, want hoewel ze vanaf het begin op voorsprong lagen, wisselden ze onderling nogal eens van plaats. Halverwege de race viel de beslissing toen Marc Gené in druk verkeer vijf ronden lang achter een Lola-Aston Martin werd opgehouden en daarmee maar liefst 20 seconden verloor. Een probleempje met een defecte starter in dezelfde Peugeot zorgde daarna voor de definieve winst van het 'foute' Peugeot team. Pedro Lamy wist een voorsprong op te bouwen die niet meer ingehaald kon worden.


De Peugeots reden onbedreigd naar een een-tweetje


Alexandre Premat steekt met z'n Audi de Lola van Charouz voorbij

De voorsprong op de eerste Audi bedroeg inmiddels reeds een ronde. Hadden Capello en McNish in het begin nog wat problemen met de remmen, dat was niet de oorzaak van de achterstand. De Peugeots bleken ongenaakbaar op het bochtige Eifel circuit. Laten we echter ook niet het Charouz-Lola-Aston-Martin team vergeten met de coureurs Stefan Mücke en Jan Charouz. Ze waren (alwéér) het beste team met een gewone benzine motor, hetgeen toch een mooie prestatie genoemd mag worden.

De winnaars, Sarrazin en Lamy, lieten geen moment merken dat eigenlijk de andere Peugeot had moeten winnen. Stéphane Sarrazin: De dubbelzege is natuurlijk fantastisch voor Peugeot. Ik dank dan ook het team, dat een perfect uitgebalanceerde auto op dit circuit neer wist te zetten. Onze taak is het vervolgens om de 908 HDi zonder fouten over de finish te krijgen. Dat is Pedro en mij gelukt." Pedro Lamy: "De Nürburgring is een pracht circuit en het ligt me ook goed. Hier winnen is uiteraard nog belangrijker dan er graag rijden. Prachtig dat het zo gelopen is. We weten echter ook dat we niet kunnen uitrusten en moeten ons concentreren op de race in Silverstone."

De 'verliezers' op de tweede plek: "We hebben wat tijd verloren omdat onze motor na een pitstop niet aansprong. Dat was echter niet het belangrijkste. Veel meer tijd verloren we door we enkele rondes achter een langzame GT1 auto vast zaten. In een duel om enkele secondes met je teamgenoten haal je dat niet meer in." Ook teammaat Minassian wilde niets weten van een verlies: "De tweede plaats op de Nürburgring is met het ook op het kampioenschap best in orde. We voeren het kampioenschap aan en willen dat ook zo houden. Ons doel blijft de titel bij de coureurs én bij het merkenkampioenschap."

"Het team en de coureurs hebben echt het maximum gegeven en de strijd om het kampioenschap open gehouden. Dat wil zeggen dat we in Silverstone een super spannende wedstrijd zullen beleven", aldus sprak Audi sportchef Wolfgang Ullrich. Audi coureur Mike Rockenfeller houdt ook de moed erin: "We weten dat het moeilijk zal worden tegen de Peugeots. Maar bij Audi hebben we altijd het beste en het maximum naar boven gehaald. Dat gebeurd zeker in Silverstone weer en we zullen er alles aan doen om daar kampioen te worden."

De top 10 uitslag van de LMP1 klasse bij de 1000 km van de Nürburgring:

01 Sarrazin-Lamy        (Peugeot 908 HDi FAP)  195 rondes
02 Gené-Minassian       (Peugeot 908 HDi FAP)  195
03 Rockenfeller-Prémat  (Audi R10 TDI)         194
04 McNish-Capello       (Audi R10 TDI)         194
05 Mücke-Charouz        (Lola Aston Martin)    189
06 Ayari-Duval/Ortelli  (Oreca LC70 Judd)      188
07 Campbell/Walter-Hall (Creation CA07 Aim)    187
08 Primat-Tinseau       (Pescarolo Judd)       176
09 Barbosa-Ickx         (Pescarolo Judd)       175
10 Halliday-Simpson     (Creation CA07 Aim)    172

Jo Vleugels