scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Feiten over de banden

Gepubliceerd op 14 juni 2008 door Niels Hendrix

Het zwarte schoeisel waar Michelin de teams op Le Mans van voorziet, is een cruciaal onderdeel van de auto. De paar vierkante centimeter die contact hebben met het asfalt moeten al het vermogen overbrengen. Wat feiten over de banden van Michelin:

De Le Mans band bestaat uit 150 verschillende ingrediënten. Zowel natuurlijk als synthetisch rubber, fiber (nylon en polyester), sulfaat, wax, olie, enzovoorts.

Een gemiddelde Le Mans prototype band weegt 12 kilo. Door het patroon op de regenband slaat de weegschaal bij dat type nog zo'n 2kg verder uit.

80 Graden Celsius is de optimale temperatuur waarbij een droog weer band de beste prestaties levert.

De houdbaarheid van een kwalificatie band is 41km, genoeg om drie keer Le Mans rond te gaan.


Droog weer banden

De prototypes remmen binnen 5 seconden van 320km/uur af naar 90km/uur bij de bocht Mulsanne. Dat komt overeen met een kracht van 2g.

Er zijn 8 verschillende types banden beschikbaar per auto. Twee voor de kwalificatie sessies, twee voor bij droog weer en vier voor op een natte baan.

Wanneer er na een stint geen banden vervangen hoeven te worden, is daarmee 30 seconden tijdwinst te boeken. Over de hele race genomen, kan dat oplopen tot circa 9 minuten, oftewel 2,5 ronde.

50.000 Kilometer is er afgelegd ter voorbereiding van de 2008 editie van Le Mans. Ongeveer 20.000km daarvan werden besteed aan bandentests.

De regenbanden van Michelin kunnen 106 liter water per seconde afvoeren bij een snelheid van 200km/uur. Bij 250km/uur is dat 134 liter per seconde. En de regenbanden met extra groeven kunnen zelfs 183 liter water per seconde verwerken bij 250km/uur.


Regenbanden

Afhankelijk van de set-up van de auto kan de verticale belasting (de massa van de auto plus de aerodynamische downforce) meer dan 1000kg per band bedragen.

Een band draait elke ronde 6500 keer rond.

Er is ongeveer 1,5 uur nodig om een band voor de 24 Uur van Le Mans te maken. De productie begint in maart en gaat door tot vlak voor de race.

De 8.000 banden die Michelin mee neemt naar Le Mans wegen in totaal 100 ton.

De term 'het zwarte goud' is dus wel van toepassing als we het hebben over de banden van Michelin.

Niels Hendrix