scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

FIA zet rem op ontwikkeling

Gepubliceerd op 07 december 2007 door Niels Hendrix

De FIA heeft een aantal radicale maatregelen bekend gemaakt die de kosten in de Formule 1 drastisch moeten beperken. Onder andere het gebruik van windtunnels, wat een peperdure bezigheid is, wordt aan banden gelegd.

De F1 teams mogen volgend jaar maar één windtunnel gebruiken, die bovendien niet meer dan acht uur per dag en vijf dagen in de week mag draaien. De testen moeten onder atmosferische druk gedaan worden, de maximale windsnelheid is 50m/s (180km/u) en het schaalmodel mag niet groter zijn dan 60% van de ware grootte. Ook mag er maar één model per keer gebruikt worden. Daarnaast worden de zogenaamde rechte lijn testen, bedoeld om de aerodynamica in de praktijk te toetsen, verboden. Er mag alleen nog getest worden op door de FIA goedgekeurde evenementen.
Maar daar blijft het niet bij. Om te voorkomen dat de teams hun geld op een andere manier gaan uitgeven, volgen er nog meer beperkingen.

Ook het gebruik van CFD (Computational Fluid Dynamics), waarbij supercomputers ingezet worden om complexe aerodynamische berekeningen te verrichten, wordt gelimiteerd. Daar zal een -nog nader te bepalen- maximaal aantal personen zich mee bezig mogen houden.
Tenslotte wordt ook het testen op een rollende vloer, het ontwerpen en de productie, de ophanging en de remmen, de hydraulische systemen, het bodywork, de gewichtsverdeling, het testen op circuits en het aantal bij GP's aanwezige personeelsleden beperkt. Meer details over die laatste zaken krijgen de teambazen op 11 januari 2008 gepresenteerd.

De FIA bevestigde nogmaals de bevriezing van de motoren voor de komende tien jaar. Alleen motoren die voor maart 2008 bij de FIA zijn ingeleverd en goedgekeurd, mogen van 2008 tot 2017 in de F1 gebruikt worden.
KERS, Kinetic Energy Recovery Systems oftwel het opslaan van energie die vrijkomt bij het afremmen, zal per 2009 in de Formule 1 geïntroduceerd worden. Daar mogen de teams zich wel onbeperkt op storten.

Of al deze gepresenteerde plannen uiteindelijk de praktijk zullen halen, valt nog maar te bezien. Max Mosley staat erom bekend nogal eens wat papieren tijgers los te laten om daarna alsnog in te binden.

Niels Hendrix