Ja, Michael Schumacher won de race en komt gelijk met Alonso in het kampioenschap voor coureurs. Deze race vernederde Michael met Ferrari het complete Renault team. Met in principe mindere banden, met in principe misschien zelfs een langzamere auto, maar hier werd Racen met een hoofdletter geschreven! Alles klopte in de uiterst spannende race waar de overwinning tot in de laatste ronde nog elke kant op kon gaan. We zagen hier een topcoureur schitteren. Een topcoureur krijgt geen twaalf kansen. Die krijgt er hooguit twee. Schumacher wist die met uiterste precisie te pakken. Maar daar alleen win je geen Grand Prix mee. Het was ook het uitschakelen van ego, het vertrouwen op je team en monteurs en de samenspraak over het aanpakken van de tactiek. In elk onderdeel was Ferrari met Michael Schumacher oppermachtig zonder dat ook maar één keer sprake geweest kon zijn van onsportief gedrag of winnen op verkeerde gronden. De race in Shanghai werd op de baan gewonnen. Door een grandioos coureur die weet wanneer hij het zelf moet doen en wanneer hij op het team dient te vertrouwen.

"> F1: Shanghai, de race - news.verstappen.com

scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

F1: Shanghai, de race

Gepubliceerd op 01 oktober 2006 door Jo Vleugels

Nog twee races en niets zal meer hetzelfde zijn in F1. Wat Michael Schumacher en zijn team op het circuit van Shanghai presteerden, zal in de toekomst nog vaak aanleiding zijn voor de gevleugelde woorden: "weet je nog...".
Ja, Michael Schumacher won de race en komt gelijk met Alonso in het kampioenschap voor coureurs. Deze race vernederde Michael met Ferrari het complete Renault team. Met in principe mindere banden, met in principe misschien zelfs een langzamere auto, maar hier werd Racen met een hoofdletter geschreven! Alles klopte in de uiterst spannende race waar de overwinning tot in de laatste ronde nog elke kant op kon gaan. We zagen hier een topcoureur schitteren. Een topcoureur krijgt geen twaalf kansen. Die krijgt er hooguit twee. Schumacher wist die met uiterste precisie te pakken. Maar daar alleen win je geen Grand Prix mee. Het was ook het uitschakelen van ego, het vertrouwen op je team en monteurs en de samenspraak over het aanpakken van de tactiek. In elk onderdeel was Ferrari met Michael Schumacher oppermachtig zonder dat ook maar één keer sprake geweest kon zijn van onsportief gedrag of winnen op verkeerde gronden. De race in Shanghai werd op de baan gewonnen. Door een grandioos coureur die weet wanneer hij het zelf moet doen en wanneer hij op het team dient te vertrouwen.

Na de race verklaard Briatore dat Alonso echt bandenproblemen had. Dat is echter een zwak excuus. Meer dan ooit was in deze race sprake van het gezegde 'geluk dwing je af'. Dat dit werd afgedwongen door Ferrari staat buiten kijf.
Vlak voordat de lichten op groen sprongen had het nog geregend op het circuit. De baan was zodoende flink nat bij de start van de GP van Shanghai. De eerste vijf ronden liet Schumacher de voorgangers racen. Alonso bouwde zelfs al een voorsprong op van meer dan 16 seconden. Daarna begon Michael aan zijn opmars. De droger wordende baan liet dat toe doordat zijn intermediates meer grip konden vinden. Na 13 ronden was Schumacher al op de vierde plaats te vinden. Een paar ronden later kwam Fernando Alonso kort naast de baan en moest daardoor vier seconden inleveren. Na 18 ronden viel Kimi Räikkönen uit met zoals hij het later noemde 'iets aan de motor of iets elektronisch of zo wat...'. Dat liet meteen de enorme frustratie zien door het vele uitvallen van de Fin bij McLaren.


Ook Michael weet dat dit één van zijn mooiste is!


Cruciaal bleek de eerste pitstop. Michael deed die in de 21e ronde en liet zijn intermediates erop zitten. Fernando Alonso kwam een ronde later en liet wel twee nieuwe voorbanden opleggen. Met deze gegroefde banden was hij echter duidelijk minder snel dan zijn belagers. Vanaf toen werden verschillende pogingen gedaan om met droogweerbanden te rijden, maar dat bleek geen succes. Daarmee werd meteen aangetoond dat 'schaduwteams' een behoorlijk negatief imago in de F1 kunnen zetten. Omdat de 'grote' Honda's (Button en Barrichello) graag de slicks wilden proberen, werd Aguri Honda ingeseind en moest Yamamoto een rondje met die banden proefdraaien, hetgeen faliekant mislukte. Zo'n test binnen een wedstrijd doet eigenlijk afbreuk aan een toch belangrijke race.

De tweede pitstop bracht problemen bij Alonso. Zijn rechterachterband bleef niet zitten. Totaal moest hij hierdoor 19 seconden inleveren. Dat kan makkelijk gezien worden als de plaats waar hij de wedstrijd verloor. Toch is dat niet helemaal waar. Zelfs met die achterstand had Alonso de overwinning kunnen halen. Tenminste als Michael Schumacher niet zo'n ontzettend gave race had gereden. Eerst het moment waar hij Alonso inhaalde. Natuurlijk was Alonso even langzamer na zijn pitstop, maar Michael wachtte geen kans af, hij pakte de eerste de best bocht en gooide hem ernaast. Nadat Fisichella een tijdlang het veld had aangevoerd wist Schumacher de eerste plaats te pakken doordat Fisichella op nieuwe banden uit de pit kwam. Michael zette zijn auto er naast en zette door, hoewel dat eigenlijk niet kon. Een stuk gras werd daarbij gebruikt als uitbreiding van het circuit, maar de race werd daar wel gewonnen.

Nogmaals, een puur reclameplaatje voor de F1, deze race. Dat er nog velen zo mogen volgen!

 1.  5  M.SCHUMACHER Ferrari           B   1h37'32"747  187.645 Km/h  
 2.  1  ALONSO       Renault           M   +  0'03"121  187.545 Km/h  
 3.  2  FISICHELLA   Renault           M   +  0'44"197  186.238 Km/h  
 4. 12  BUTTON       Honda             M   +  1'12"156  185.360 Km/h  
 5.  4  DE LA ROSA   McLaren Mercedes  M   +  1'17"177  185.203 Km/h  
 6. 11  BARRICHELLO  Honda             M   +  1'19"131  185.142 Km/h  
 7. 16  HEIDFELD     BMW Sauber        M   +  1'31"970  184.742 Km/h  
 8.  7  R.SCHUMACHER Toyota            B   +  1'31"979  184.742 Km/h  
 9.  9  WEBBER       Williams Cosworth B   +  1'43"588  184.381 Km/h  
10. 14  COULTHARD    RedBull Ferrari   M   +  1'43"790  184.375 Km/h  
11. 10  ROSBERG      Williams Cosworth B      1 lap(s)                
12. 15  DOORNBOS     RedBull Ferrari   M      1 lap(s)                
13. 17  KUBICA       BMW Sauber        M      1 lap(s)                
14. 22  SATO         S. Aguri F1 Honda B      1 lap(s)                
15. 21  SPEED        Toro Rosso Cosw.  M      1 lap(s)                
16. 20  LIUZZI       Toro Rosso Cosw.  M      1 lap(s)                
17. 19  ALBERS       Midland Toyota    B      3 lap(s)                
18. 23  YAMAMOTO     S. Aguri F1 Honda B      4 lap(s)                
19.  6  MASSA        Ferrari           B     12 lap(s)                
20.  8  TRULLI       Toyota            B     18 lap(s)                
21. 18  MONTEIRO     Midland Toyota    B     19 lap(s)                
22.  3  RAIKKONEN    McLaren Mercedes  M     38 lap(s) 

Jo Vleugels