"> Rothengatter: "Lammers en A1GP moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen" - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Rothengatter: "Lammers en A1GP moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen"

Gepubliceerd op 28 september 2006 door John ter Meer

Huub Rothengatter heeft wel eens beter geslapen. De emoties van de Jos Verstappen fans laten hem, net als Jos zelf, natuurlijk niet koud. "Jos en ik hebben gisteren tot laat in avond de reacties op het forum van de site zitten lezen en Jos heeft zoveel mogelijk vragen op de fanzone beantwoord", zegt hij terwijl hij door zijn thee roert en de ochtendkranten doorneemt. Rothengatter snapt de gevoelens van de fans maar wijst er nog maar eens nadrukkelijk op dat emoties niet tellen in de keiharde wereld van de autosport, zeker als het om zakelijke afspraken gaat.

"Speciaal voor de fans wil ik eens goed onze kant van het verhaal vertellen", vervolgt hij. "Ik heb er zelf ook veel moeite mee als ik aan de fans denk die kaarten hebben gekocht om Jos te zien schitteren. Ook wij zijn diep teleurgesteld. Wij hadden het graag anders gezien én ook anders verwacht. Want de A1 is een fantastische serie om in te rijden." Toch wil hij de emoties even aan de kant schuiven en realistisch openheid van zaken geven. "Wat is er nu precies aan de hand? Wij, Jos en ik als zijn manager, zijn een jaar geleden met Jan Lammers in zee gegaan om voor het A1 Team Netherlands te gaan rijden. Er zijn afspraken gemaakt, handtekeningen gezet en vol enthousiasme zijn we aan het werk gegaan. We hebben meegewerkt aan allerlei promotionele activiteiten, de races gereden, WK punten en prijzen gepakt, kortom, gepresteerd en alles gedaan wat je van een werknemer mag verwachten. Gedurende het vorig seizoen hebben we helaas moeten ervaren dat er financiële problemen waren. Wij merkten dat, omdat er niet of te laat betaald werd. Jos is werknemer en kreeg gewoon zijn salaris niet of in ieder geval veel te laat."

Rothengatter wil de A1GP organisatie niet direct iets verwijten als het gaat om het contract van Jos als coureur. "Nee, want de A1 is onze partner niet. Dat is Jan Lammers, hij is de teambaas van A1 Team Netherlands, met hém hebben we een overeenkomst. Het is dus zijn verantwoordelijkheid." Toch blijft bij Rothengatter het respect voor Lammers overeind staan, ondanks het dispuut. "Jan is zelf een goede coureur en heeft enorm veel ervaring in de autosport. Het is slim van hem geweest om de allerbeste Nederlandse coureur aan te trekken en die in zijn oranje auto te zetten. Hij wist dat de kans van slagen voor de A1 in Nederland het grootst was als Jos in de auto zou zitten. Nou, aan de reacties en de kaartverkoop voor Zandvoort te zien bewijst dat Jan gelijk heeft gehad. Maar als je dan als werkgever afspraken maakt met je werknemer dan moet je als baas niet alleen prestaties verwachten van je personeel maar ook je zakelijke verantwoordelijkheid nemen."

Hij vindt dat Jan Lammers zich niet moet verschuilen achter de A1 organisatie. Bij financiële problemen van een team zou de A1 namelijk bijspringen. Als Lammers zijn coureur niet kon betalen moest het geld dus van de A1 organisatie komen. Dat was de realiteit vorig seizoen. De A1 organisatie kwam vervolgens veel te laat met de betalingen over de brug waardoor Lammers het salaris niet of pas veel later kon betalen. Lammers vond dat hem dus niets te verwijten viel. Onzin, vindt Huub Rothengatter. En dan fel: "hij verschuilt zich ten onrechte achter een ander. Jos heeft afspraken met Jan en niet met de A1. Stel je wordt ontslagen en je krijgt geen salaris meer. Je moet een week later naar de tandarts die je vervolgens een rekening stuurt. Die betaal je niet met het argument dat je baas je niet meer betaalt. Wat denk je wat die tandarts zegt? Nou dan!"

Lammers moet nu niet de verbouwereerde teammanager gaan uithangen, vindt Rothengatter. "Hij wist al heel lang dat deze problemen eraan zaten te komen. Vanaf begin dit jaar, midden in het vorig seizoen nota bene, gaven we al aan dat we het zat waren om steeds op onze centen te moeten wachten. We hebben gemaild, besprekingen gevoerd en de irritaties liepen steeds verder op omdat er geen oplossing kwam. Wel steeds excuses en uitvluchten van Jan Lammers; aanloopproblemen, we hebben geen geld, enzovoorts. Tja, om dan maar eens de woorden van Jan te gebruiken, dat is dan ondernemersrisico. Hij is de ondernemer en Jos is personeel, die wil gewoon zijn salaris en graag op tijd. De betalingsmoraal is beneden peil en die verandert niet, is onze overtuiging. Omdat we geloven in het product A1 hebben we al in een vroegtijdig stadium bij Jan aan de bel getrokken om, ondanks de financiële problemen, verder met elkaar te gaan. Maar dan wel gewoon betalen."

Dat Jos Verstappen en Huub Rothengatter door sommigen worden afgeschilderd als geldwolven deert de manager niet. "Het enige dat we vragen is of er op tijd betaald kan worden. We vragen geen cent méér dan vorig seizoen. Toen we het principeakkoord met Jan sloten zei hij me dat hij blij was dat we eruit waren maar dat hij zich wel grote zorgen maakte of hij wel aan zijn financiële verplichtingen zou kunnen voldoen. Dan zeg ik: een gewaarschuwd mens telt voor twéé, in ons geval drie. Als je dat weet dan kunnen wij geen akkoord aangaan voor uitsluitend de grote lijnen maar moeten we ervoor zorgen dat de puntjes op de i gezet worden. Nu, die puntjes hebben te maken met de betalingsmoraal, je verplichtingen nakomen."

Rothengatter begrijpt best dat de fans zich in de steek gelaten voelen maar vindt niet dat Jos had moeten wachten tot ná Zandvoort. "Nee, we zijn al zo lang aan het bakkeleien. De A1 heeft uiteindelijk alles betaald, maar wel een half jaar te laat. Zakelijk gezien is het te gek voor woorden. Toen ze zich uiteindelijk realiseerden dat het van onze kant menens was hebben ze gauw deze week het restant overgemaakt. Dat heeft nog te maken met vorig seizoen! Weet je hoe lang dat al geleden is? En nu doen ze net of er niks aan de hand is. We hebben toch alles betaald, zeggen ze nu. Wij hebben altijd geloofd in de zakelijke integriteit van zowel de A1 als Jan Lammers. Als dan 48 uur voor het Zandvoort evenement het laatste geld van nota bene het afgelopen seizoen wordt betaald dan vraag ik je: wie drijft het hier nu eigenlijk op de spits? Juist om Zandvoort te redden hebben we ze de ruimte én het voordeel van de twijfel gegeven om het op te lossen. Als je dan zó laat betaalt en dan nóg geen garanties wilt afgeven voor het komende seizoen dan willen en kunnen we niet verder. En Lammers moet mij eens vertellen waarom hij geen garantie wil afgeven voor een bedrag waar hij al eerder met ons contractueel is uitgekomen."

De A1 Grand Prix op het circuit van Zandvoort is nu beschadigd, vindt Rothengatter tot zijn spijt. "En dat hadden ze kunnen voorkomen. Ik snap dat de fans aan ons vragen waarom dit juist nú gebeurt. Maar ze moeten dat ook maar eens aan Jan Lammers en de A1GP organisatie vragen die al maandenlang wisten dat dit eraan zat te komen. Rothengatter is er de man niet naar om altijd maar de publiciteit te zoeken. Hij houdt graag zoveel mogelijk binnenskamers. "Waarom wil ik dit verhaal op deze site aan de fans vertellen?", licht hij toe. "Omdat ik het gevoel heb dat we ons steeds moeten verdedigen. Als onwaarheden namelijk een eigen leven gaan leiden word ik daar erg moe van en kan ik dat simpelweg pareren met de nodige correspondentie van de afgelopen maanden. Dinsdagavond heeft Jan Lammers, na ons laatste gesprek, als eerste de publiciteit gezocht (De Telegraaf, red.). Toen vond ik dat we dezelfde avond de problemen kenbaar moesten maken op deze site, de officiële Jos Verstappen website. Als dan blijkt dat Lammers de volgende dag, 's woensdags, er ook nog eens een persbericht overheen gooit waarin zowat de letterlijke besprekingen van dinsdagavond vermeld staan wil ik nu en hier een strikt zakelijk weerwoord geven. En als ik dan aan al die fans denk doe ik dat ook met pijn in ons hart."

John ter Meer