Wie wordt de F1 bandenleverancier vanaf 2008?

Gepubliceerd op 24 mei 2006 door John ter Meer

Bandenfabrikanten hebben tot 23 juni aanstaande de tijd om bij de FIA een bod te doen om vanaf 2008 voor drie jaar de officiële bandenleverancier van het Formule 1 wereldkampioenschap te worden. Op 5 juli zal de FIA bekendmaken wie de 'gelukkige' wordt. De uitverkoren bandenfabrikant komt met de FIA overeen om de teams van gratis banden te voorzien voor de tests, met een maximum van driehonderd sets per jaar. De top 5 teams krijgen de mogelijkheid om duizend kilometer te testen met de nieuwe banden.

Naast Bridgestone, van wie verwacht wordt de deal binnen te slepen, zijn er nog andere fabrikanten die zich waarschijnlijk in dit voorstel kunnen vinden. Per slot van rekening kent men nu de maximale kosten en kan men redelijk nauwkeurig budgetteren en dit vertalen in een bod richting de FIA. Zo zouden Goodyear en Pirelli een bod kunnen doen en natuurlijk ook nog Michelin, de bekoelde relatie met de FIA sinds het debacle in Indianapolis vorig jaar ten spijt. Ook een kleinere firma als Kumho zou zich nog in de strijd kunnen mengen.

Er lijkt een mooie (publiciteits)deal in het verschiet te liggen voor de bandenleverancier die straks met de driejarige monopoliepositie aan de haal gaat. Echter, twee bandenleveranciers levert méér publiciteit op, vanwege de concurrentie en competitie. Als straks iedereen op dezelfde banden rijdt zal de publiciteit rondom een bandenmerk aanmerkelijk slinken omdat iedereen toch al weet op welke banden er gereden wordt. Daar zullen de bandenfabrikanten in hun bod rekening mee moeten houden.

John ter Meer