Uiteraard is het opzetten van een dergelijke serie een kwestie van lange adem. Het eerste jaar kost gewoon veel geld. Het tweede jaar moet quitte spelen tot de mogelijkheden behoren en het derde jaar kan er geld verdiend worden.

"> A1GP: financieel bekeken - news.verstappen.com

scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

A1GP: financieel bekeken

Gepubliceerd op 21 maart 2006 door Jo Vleugels

Sjeik Maktoum heeft in een interview eindelijk een tipje van de financiële sluier opgelicht die over A1GP hangt.

De hele serie is een franchise model. Dat wil zeggen dat een team (franchisenemer) alles krijgt: de auto's, de knowhow, de reclame, de reserveonderdelen... alles. Uiteraard tegen een vergoeding.
Sjeik Maktoum: "Om landen als India, China en Pakistan hierin te betrekken was het franchise model ideaal. Deze landen hadden immers geen enkele traditie wat motorsport betreft. Op deze manier was het ook voor deze landen mogelijk direct aan de nodige informatie te komen."

Uiteraard is het opzetten van een dergelijke serie een kwestie van lange adem. Het eerste jaar kost gewoon veel geld. Het tweede jaar moet quitte spelen tot de mogelijkheden behoren en het derde jaar kan er geld verdiend worden.

Als er iemand overtuigd is van de serie, dan is het de sjeik zelf wel: "A1GP zal winstgevend worden. Ik doe het echt niet als hobby. Als dat de bedoeling was geweest, had ik gewoon enkele A1 auto's kunnen kopen en er zelf mee rondrijden. Niet alleen zal het derde jaar winstgevend worden, maar ook zullen alle aanloopkosten er dan al uit zijn!". Sjeik Maktoum vervolgt: "Vergeet vooral niet dat dit ons eerste jaar is. Er waren 150.000 toeschouwers in Durban, in China hebben we reeds 25 miljoen televisiekijkers! We groeien nog elke week. De hele A1GP is momenteel al 800 miljoen dollar waard."

Niet alle cijfers zijn openbaar, maar goede schattingen laten zien dat het eerste jaar van de sjeik een investering van zeker 150 miljoen dollar eiste. De sjeik wil dat niet direct bevestigen: "Alleen al de tijd om uit te zoeken hoeveel ik exact uitgaf, kost me veel geld... maar het is minder dan 10% van de kosten van Formule 1 met 50% van de televisiekijkcijfers."


Sjeik Maktoum


Al klinkt deze uitspraak een beetje optimistisch, 150 miljoen dollar is veel geld, maar best verklaarbaar. A1GP is immers eigenaar van alle auto's, doet het onderhoud ervan, vervoert ze én (ook heel belangrijk) treedt op als promotor van de eigen races. In Laguna Seca werd door directeur Gill Campbell bevestigd dat A1GP het circuit inderdaad gewoon afgehuurd had, waarbij het circuit verder geen kosten had. Dat is bij Formule 1 wel even anders.

De opbrengsten zijn nog relatief laag. Uiteraard bracht de openingsrace in Brands Hatch wat geld in het laatje en ook de Durban race in Zuid-Afrika was tevredenstellend. De meeste races -waaronder ook Laguna Seca- waren verliesgevend. Opbrengsten moeten o.a. van de sponsoren komen: 20% van de sponsoropbrengsten die een team vergaart, zijn voor A1GP. Daarbij hebben de teams moeten tekenen enkel nationale sponsors te benaderen.

Het grootste geld moet dan ook voorlopig verwacht worden uit de franchise rechten. De franchisenemer van de USA, Rick Weidinger laat weten dat een franchise tussen de 3 en de 30 miljoen dollar kost voor een drie-jarige deal, afhankelijk van het nationaal inkomen van een land.
Sjeik Maktoum verklaart het grote verschil tussen de franchises: "Een reclamebord midden in de woestijn kost ook duizend keer minder dan eentje direct naast de letters 'Hollywood' in Californië."

"Wat de landen ook kopen met de franchise is sponsorbescherming," vervolgt Maktoum, "Door enkel toe te staan dat elk land nationale sponsors aantrekt, kan er nooit ruzie komen tussen landen en heeft iedereen dezelfde mogelijkheden. Verschillende landen draaien momenteel al winstgevend!".
Dat laatste zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op Frankrijk, dat alleen aan prijzengeld reeds meer dan 3 miljoen dollar wist binnen te slepen.

Amerika's franchisenemer Weidinger laat weten: "We betalen ook onze coureurs. En ik geloof dat er maar één of twee teams meerijden die gebruik maken van betaalde zitjes. Hierdoor kunnen de teams naar een stuk professionaliteit groeien."
Door de beheersing van vreemde geldstromen is er ook een groot verschil met o.a. de GP2, de toevoerserie van Formule 1. Daar moeten de coureurs namelijk voor de grootste geldstroom zorgen. In A1GP doen de teams dat.

Niet alleen sjeik Maktoum, maar ook heel veel teambazen geloven dat met deze financiële structuur een stevig bestaansrecht is gelegd voor A1GP.

Jo Vleugels