Een race die begon met een werkelijk fantastische start van Jos. Tsjechie komt niet weg, maar Jos heeft de adrenaline weer boven in zijn hals zitten. Na de eerste bocht is Jos van de 16e naar de 10e plaats opgerukt.
"> Jos wint Durban! - Verstappen.nl

Jos wint Durban!

Gepubliceerd op 29 januari 2006 door Jo Vleugels

Wat een race! Wat een feest! 'Overtaking is an art' wordt weer in hoofdletters geschreven. Jos wint een zinderende race in de allerlaatste ronde. Daar waar het in de sprint race mis ging, liet hij nu zien wat de bedoeling geweest was.

Jos zijn eerste reactie: "Geweldig, ja ook voor mij, maar nog meer voor mijn fans en voor het team. Er spookte heel wat door mijn hoofd die laatste ronde. Ik rook de kans bij Zwitserland, maar natuurlijk besefte ik hoe de sprintrace was afgelopen. Maar mijn gevoel won het en ik dacht 'ik heb wat goed te maken'. Alleen al de teleurstelling bij het team over de sprintrace deed me besluiten Zwitserland toch te pakken. Dit is toch waar je het allemaal voor doet!"

Een race die begon met een werkelijk fantastische start van Jos. Tsjechie komt niet weg, maar Jos heeft de adrenaline weer boven in zijn hals zitten. Na de eerste bocht is Jos van de 16e naar de 10e plaats opgerukt.
Libanon en Pakistan moesten de race uit de pit starten. Frankrijk maakte een zeer vroege pitstop in de tweede ronde, samen met Zwitserland en Portugal.

De pitstop van Frankrijk was erg slecht en ze hadden bovendien de pech dat een crash tussen Australië en de USA net een fractie te laat kwam. De safetycar werd de baan opgestuurd en Engeland en Nederland duikten de pit in. Later bleek dit de juiste beslissing voor Nederland te zijn geweest. Engeland had pech en er bleek een luchtslang aan de auto te zitten en daardoor moest opnieuw gepit worden.

Nederland lag na de pitstop op de achtste positie, wat een goede uitgangspositie was voor de resterende race. Zeker omdat de eerste vier nog geen stop gemaakt hadden.

Canada verliest zijn voorvleugel en Jos weet daardoor weer een plaats te pakken door Canada in te halen. Tsjechie valt uit en team Frankrijk krijgt een zwarte vlag. Jos schuift door de pitstops van de anderen door naar een vijfde plaats als de safetycar weer even rust brengt in het veld.



Na het vrijgeven zien we vele rondes prachtig racen met veel bijna contacten en inhaalpogingen. A1GP laat zien dat het spektakel kan bieden en toch ook goed racen kan bieden, zelfs op een straatcircuit.

Jos weet ondertussen Portugal te pakken en komt vierde te liggen. Brazilië lag op koppositie, maar moest nog pitten. In de 25e ronde spint Alex Yoong en moet de auto midden in de bocht laten staan. De safetycar wordt weer ingezet. Enkel Libanon en Brazilië moesten nog een pitstop maken. Libanon doet dat ook daadwerkelijk en heeft problemen met het afmonteren van het achterwiel. Laat in de race pitten blijkt als nadeel te hebben dat onderdelen ontzettend warm worden en dan moeilijker los gaan.

Nadat de safetycar weg is, kon de race hervat worden. Jos kon zijn positie goed houden, maar had niet genoeg snelheid om gaten te dichten. In de 35e ronde maakte Timo Scheider plaats voor Jos doordat hij zichzelf uitschakelde.

Brazilië maakt dan de pitstop in de 36e ronde, waardoor Jos eindelijk als tweede op het scorebord komt te staan. Jos maakt het spannend en hangt achter Zwitserland. Met een fraaie inhaalaktie in de laatste ronde pakt hij waar hij al zo lang op wacht: de eerste plaats op het podium. Proficiat Jos!

Jo Vleugels

1  NETHERLANDS      40   1:00:46.099
2  SWITZERLAND      40   1:00:47.873
3  PORTUGAL         40   1:00:48.064
4  NEW ZEALAND      40   1:00:50.451
5  SOUTH AFRICA     40   1:00:55.532
6  ITALY            40   1:00:56.834
7  AUSTRIA          40   1:01:16.222
8  FRANCE           40   1.01.23.316
9  BRAZIL           40   1:01:49.730
10 CANADA           36   55:37.009
11 GERMANY          35   54:03.452
12 CHINA            35   55:01.946
13 PAKISTAN         31   48:49.913
14 MEXICO           30   47:25.146
15 LEBANON          27   48:47.453
16 MALAYSIA         25   39:15.208
17 IRELAND          14   35:19.255
18 INDIA            10   16:35.111
19 INDONESIA        10   16:36.429
20 GREAT BRITAIN     9   15:11.900
21 CZECH REPUBLIC    7   13:38.191
22 AUSTRALIA         2   2:52.197
23 USA               2   2:52.446