scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

A1 auto's trekken veel belangstelling

Gepubliceerd op 24 januari 2006 door Jo Vleugels

Morgen -woensdag- beginnen de A1 Grand Prix teams met het werken aan hun auto's om ze tijdig voor de race weer in de snelst mogelijke uitvoering te trimmen.

De 50 auto's (twee voor elk van de 25 teams) arriveerden op maandag met een speciaal gebouwd vervoermiddel vanaf het vliegveld Durban international. Onder begeleiding van een groot politie escorte met motoren en auto's trok de stoet veel kijkers omdat ze dwars door Durban moesten, op weg naar het strand, waar de boxen gebouwd zijn.

De zogenaamde 'shacks' (grote containers met de reserveonderdelen) waren op zondag al gearriveerd in Durban. Deze shacks zijn speciaal voor A1GP gemaakt. "De buitenkant benut de ruimte in de Jumbo's optimaal en men kan er drie op elkaar zetten met slechts enkele centimeters speling in de Boeing", aldus verklaarde David Mansell, van Gibson Freight uit Sydney. "Elke tien centimeter plaats in een vliegtuig scheelt duizenden dollars op jaarbasis!"


De 'shacks'


Zodra de shacks geopend worden kunnen de monteurs er zo in en uit wandelen en er zelfs in werken. Drie 747-400 Jumbo jets brachten in totaal 280 ton A1GP vracht over van Indonesië. David Mansell met zijn assistent waren de enige passagiers in de drie Jumbo's. In totaal nam het 12 uur in beslag om de vliegtuigen uit te laden en de shacks naar de pits te vervoeren.

Of jullie niet bezorgd zijn tijdens zo'n transport? "Ongelooflijk bezorgd", vertelt Mansell, als hij op de laatste vier auto's wacht bij de pits. "Maar er worden zoveel maatregelen genomen om onregelmatigheden te voorkomen, dat er wel vier dingen tegelijkertijd mis moeten gaan, wil iemand er iets van merken."

Over het Durban circuit had David Mansell ook een mening, na al veel circuits gezien te hebben. "Het gaat veel rust van de coureurs vragen. De meeste willen meteen naar de kop, het circuit is echter ontzettend smal, zodat een ongelukje in een klein hoekje zit."

Het is momenteel al een drukte van jewelste rond het circuit. Race experts, veiligheidsmensen, cateraars, paramedische ploegen en zelfs aannemers lopen druk over het circuit om alles op tijd voor elkaar te krijgen.

De pr-man van het circuit Chris Botha, verklaarde dat veel veiligheidsmaatregelen zijn getroffen rond het straatcircuit. "Een Vodacom Netcare 911 helicopter staat standby vlak bij de pits, klaar om een eventuele gewonde naar het St. Augustinus ziekenhuis te vliegen op nog geen vijf minuten afstand. Rond het hele circuit is er bij elke ingang een medisch geschoold persoon, net omdat de bereikbaarheid van een straatcircuit wat minder is, zeker als we uitverkocht raken."

Jo Vleugels