Jos Verstappen kent een dramatische start. Vanaf een vierde startpositie, vlak achter Brazilië slaat bij zowel de Nederlandse als de Braziliaanse auto de motor af. Gelukkig voor beide coureurs komt direct de safetycar de baan op. Intussen worden Jos Verstappen en Nelson Piquet jr. naar de pits geduwd om de auto's aan de praat te krijgen. Jos kan nog net vóór de safetycar naar buiten en daardoor in dezelfde ronde achteraan sluiten, als 23e. De Braziliaan heeft de pech net te laat uit de pitsstraat te vertrekken en heeft direct een ronde achterstand. Piquet zal uiteindelijk nog achtste worden. Omdat veel teams direct een pitsstop maken omdat ze er vanuit gaan dat de safetycar nog één ronde zal doorrijden schuift Jos direct door naar de 12e plaats. In de achtste ronde pakt Jos de 11e plek door de Libanese coureur in te halen."> Frankrijk wint in Estoril. Jos valt uit. - Verstappen.nl

Frankrijk wint in Estoril. Jos valt uit.

Gepubliceerd op 23 oktober 2005 door John ter Meer

Het team van Frankrijk heeft de feature race van Estoril gewonnen. Omdat de Franse coureur Alexandre Premat ook nog de snelste ronde op zijn naam wist te brengen pakt Frankrijk hiermee de volle buit en een mooie voorsprong op directe rivaal Brazilië. Tweede werd Zwitserland vóór Ierland dat derde werd. Vierde werd USA en vijfde Portugal. Omdat Jos Verstappen achterop de auto van Duitsland knalde viel Nederland voortijdig uit.



Jos Verstappen kent een dramatische start. Vanaf een vierde startpositie, vlak achter Brazilië slaat bij zowel de Nederlandse als de Braziliaanse auto de motor af. Gelukkig voor beide coureurs komt direct de safetycar de baan op. Intussen worden Jos Verstappen en Nelson Piquet jr. naar de pits geduwd om de auto's aan de praat te krijgen. Jos kan nog net vóór de safetycar naar buiten en daardoor in dezelfde ronde achteraan sluiten, als 23e. De Braziliaan heeft de pech net te laat uit de pitsstraat te vertrekken en heeft direct een ronde achterstand. Piquet zal uiteindelijk nog achtste worden. Omdat veel teams direct een pitsstop maken omdat ze er vanuit gaan dat de safetycar nog één ronde zal doorrijden schuift Jos direct door naar de 12e plaats. In de achtste ronde pakt Jos de 11e plek door de Libanese coureur in te halen.



In de 13e ronde komt de safetycar weer op de baan en Jos gaat direct naar binnen voor zijn pittstop om zo kostbare seconden te winnen. Als iedereen zich achter de safetycar schikt ligt Jos 7e terwijl hij al zijn powerboost mogelijkheden nog heeft. Met nog 19 ronden te gaan probeert Jos direct de Tsjech Enge uit te remmen maar verliest aan het einde van het rechte stuk over start/finish bijna zijn auto. Helaas is Jos even later zelf de oorzaak van een safetycar situatie want wanneer hij iets te laat remt bij een uitremactie en achterop de Duitse bolide knalt is het helaas afgelopen met de inhaalrace. Ook Duitsland is de dupe van de actie van de Nederlander. Jos haalt nog wel de pits maar zijn neus is te zwaar beschadigd om verder te rijden.





Jos is sportief genoeg om zijn remfout ruiterlijk toe te geven. "Dat is racen. Ik rem iets te laat en dan kan dit gebeuren. Het spijt me ook voor het Duitse team." En wat gebeurde er nu precies tijdens de start? "Ik werd toch wel verrast door die rode lichten die supersnel uitgingen. Je ziet de lichten op rood springen en normaalgesproken zit er altijd wel wat ruimte tussen voordat ze uitgaan. Maar nu gingen ze wel érg snel uit. Ik had niet eens tijd om de koppeling op te laten komen. Dus in een reflex laat ik de koppeling te snel opkomen waardoor de motor afslaat. Achteraf was dat nog niet zo'n ramp geweest als ik dat ongeluk met Duitsland niet gehad zou hebben. Volgende keer beter."

John ter Meer



   Land:            Tijd:           Verschil   Verschil
                                    eerste:    vorige:
1  FRANCE           1:01:05.454      -         -      
2  SWITZERLAND      1:01:12.971     +07.517    +07.517
3  IRELAND          1:01:21.387     +15.933    +08.416
4  USA              1:01:24.477     +19.023    +03.090
5  PORTUGAL         1:01:32.774     +27.320    +08.297
6  AUSTRALIA        1:01:40.228     +34.774    +07.454
7  ITALY            1:01:41.083     +35.629    +00.855
8  BRAZIL           1:01:41.719     +36.265    +00.636
9  CZECH REPUBLIC   1:01:43.184     +37.730    +01.465
10 AUSTRIA          1:01:56.834     +51.380    +13.650
11 LEBANON          1:02:04.187     +58.733    +07.353
12 GREAT BRITAIN    1:02:07.401   +1'01.947    +03.214
13 INDIA            1:02:10.998   +1'05.544    +03.597
14 CHINA            1:02:16.035   +1'10.581    +05.037
15 PAKISTAN         1:02:21.971   +1'16.517    +05.936
16 NEW ZEALAND      1:01:41.368      1 Lap      1 Lap
17 RUSSIA           1:01:58.369      1 Lap     +17.001
18 CANADA             36:38.206     16 Laps    15 Laps
19 NETHERLANDS        32:48.786     18 Laps     2 Laps
20 GERMANY            30:27.881     19 Laps     1 Lap
21 MALAYSIA           29:00.971     21 Laps     2 Laps
22 SOUTH AFRICA       24:01.306     22 Laps     1 Lap
23 INDONESIA          19:06.035     25 Laps     3 Laps
24 MEXICO             15:59.134     27 Laps     2 Laps