Het circuit van Estoril, nabij Lissabon, is voor Jos geen vreemd terrein. "Ik ken Estoril redelijk goed. Ik heb in 1993 tijdens een test mijn F1 debuut gemaakt in een Footwork, die rondetijden van mij maakten toen wel indruk", zegt Jos die toen 21 jaar oud was. Ook in 1994 reed Jos daar, in de Benetton als teamgenoot van Michael Schumacher. En weer een jaar later nog eens, wederom in een Footwork.

"Het circuit is wel veranderd met de jaren", weet Jos. "Er zijn wat langzamere bochten bijgekomen, om maar eens wat te noemen. Gelukkig zitten er nog een paar lange, rechte stukken in het circuit. Genoeg mogelijkheden om in te halen dus." En dat Jos het inhalen niet schuwt is genoegzaam bekend, na de eerste twee Grand Prix' op Brands Hatch en de Lausitz Ring."> Jos vol goede moed naar Estoril - Verstappen.nl

Jos vol goede moed naar Estoril

Gepubliceerd op 19 oktober 2005 door John ter Meer

Jos Verstappen vertrekt morgen richting Portugal, waar komend weekend de derde Grand Prix uit de A1GP series verreden wordt. Jos is positief gestemd over de verwachtingen met het Nederlandse team. "We hebben de stijgende lijn te pakken."

Het circuit van Estoril, nabij Lissabon, is voor Jos geen vreemd terrein. "Ik ken Estoril redelijk goed. Ik heb in 1993 tijdens een test mijn F1 debuut gemaakt in een Footwork, die rondetijden van mij maakten toen wel indruk", zegt Jos die toen 21 jaar oud was. Ook in 1994 reed Jos daar, in de Benetton als teamgenoot van Michael Schumacher. En weer een jaar later nog eens, wederom in een Footwork.

"Het circuit is wel veranderd met de jaren", weet Jos. "Er zijn wat langzamere bochten bijgekomen, om maar eens wat te noemen. Gelukkig zitten er nog een paar lange, rechte stukken in het circuit. Genoeg mogelijkheden om in te halen dus." En dat Jos het inhalen niet schuwt is genoegzaam bekend, na de eerste twee Grand Prix' op Brands Hatch en de Lausitz Ring.

Jos hoopt er echter op dat hij er deze keer niet zo veel in hoeft te halen. "Als ik de pech die we in de sprintraces hebben gehad in Engeland en Duitsland, nu achter me kan laten dan ga ik er natuurlijk niet vanuit dat ik tijdens de feature race wéér achteraan moet starten." Toch gaat Jos niet voorzichtiger te werk in de sprintrace, kondigt hij aan. "Als je dat doet, dan kun je beter thuisblijven. Dat wil niet zeggen dat je er als een dolle in moet vliegen. Wat dat betreft ben ik tijdens de sprintraces vrij behouden gestart. Maar ja, als je er dan twee keer van achteren wordt afgetikt, dan houdt alles op. En die ongelukken zijn niet veroorzaakt doordat ik vroeg remde, of zo. Maar je hebt in het veld met een aantal jonge, onervaren coureurs te maken en dan kunnen die dingen gebeuren. Botte pech noem ik het maar. Óók voor het team, dat werkt keihard en dan gebeurt er zoiets. Maar nogmaals, we gáán er gewoon weer voor."

Het feit dat Jeroen Bleekemolen de tweede Nederlandse auto gaat testen, levert voor het Nederlandse team alleen maar voordelen op, aldus Jos. "Jeroen rijdt 2 x 40 minuten en dat levert altijd waardevolle data op, ook in vergelijkende zin met mijn auto en mijzelf, als coureur. Met de acties van Jeroen op de baan gaan we dus alleen maar vooruit", aldus Jos die uitkijkt naar komend weekend. "Ik heb er heel veel zin in. Het team is super gemotiveerd. Met zijn allen werken we keihard aan een goed resultaat. We moeten elkaar nog wat tijd gunnen. Natuurlijk komen we nog wat ervaring tekort om nu reeds alles uit de auto te halen, maar we hebben uitstekende monteurs. En Jan Lammers weet als teambaas iedereen enorm te motiveren. We hebben de afgelopen weken al aardig wat progressie geboekt. De stijgende lijn zit erin. Er gaan nog leuke dingen gebeuren!"

John ter Meer