scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

F1, Coca-Cola en de USA

Gepubliceerd op 03 oktober 2005 door Jo Vleugels

Formule 1 is de laatste jaren continue bezig geweest om een globale sport te worden. Tot voor enkele jaren lag de nadruk bijna geheel op het Europese continent. Door de druk van grote sponsoren om een wereldwijde uitstraling is men steeds bezig de grenzen te verleggen.

Amerika is daarbij steeds het grote probleem geweest voor Bernie Ecclestone. Uiteraard was er vorig jaar het schandaal op Indianapolis, maar dat is niet de reden waarom Formule 1 er nooit potten kon breken. Er wordt momenteel alles op alles gezet om de USA toch te veroveren. Vorig jaar is Michael Payne als adviseur in de FOM aangenomen, direct onder Bernie Ecclestone. Payne heeft als taak ervoor te zorgen dat de USA warm gaat lopen voor Formule 1. Geen excuses worden daarvoor geaccepteerd. Alleen al daarom is het hoogstwaarschijnlijk dat Scott Speed een zitje in de Formule 1 gaat krijgen. Immers om daar door te breken is een coureur en een team in ieder geval nodig.

Maar enkel een coureur en een team is niet voldoende. Er zal een grote sponsor gevonden moeten worden, die Formule 1 in de USA bekend kan maken. De 'Daily Telegraph' berichtte dat deze sponsor waarschijnlijk gevonden is in "Coca-Cola". Deze frisdrankfabrikant zou heel groot de Formule 1 binnen willen treden. Als hoofdsponsor, maar misschien zelfs met een eigen team. "Alles staat nog in een beginstadium, maar voor Coca-Cola zijn de Aziatische landen van groot belang. Dat ze daarvoor iets terug kunnen doen in Amerika, is voor alle partijen interessant", aldus de Daily Telegraph.

Het lijkt erop dat Formule 1 toch een alles-of-niets offensief wil inzetten om de USA toch enthousiast te krijgen.

Jo Vleugels