Blauwe vlaggen worden bekeken

Gepubliceerd op 01 oktober 2005 door Jo Vleugels

In de evaluatie van vorig weekend zijn veel tips naar de organisatie van A1 Grand Prix gegaan. Een van de meest voorkomende opmerkingen was het weinig gebruik van blauwe vlaggen, vooral voor auto's die al meerdere ronden achter lagen en absoluut kansloos waren. De sjeik heeft inmiddels de toezegging gedaan om hier wat strengere instructies in te geven, die al op de Lausitzring moeten ingaan.

Ook zijn er veel tips voor de kwalificatie, de puntentelling en de pitstops binnengekomen. Hier wil sjeik Maktoum echter nog even niet op ingaan. Volgens hem moet je ook een beetje zelfregulering de kans geven en eerst enkele races afwachten.

Het blijkt dat er door de coureurs nog wat onervarenheid is met het gebruik van de boost button. Deze wordt soms in de verkeerde versnelling of op topsnelheid gebruikt met als gevolg dat de toerenbegrenzer teniet doet wat de boost opwekt.

Hierdoor komt er dan geen merkbare snelheidsverhoging uit voort. Dat moet door een beetje ervaring makkelijk op te lossen zijn. Ook de pitstops bleken voor sommige teams nog problemen op te leveren. Gebrek aan oefening of gewoon domme pech was daar de oorzaak van. Anderen verklaarden dat dit wel weer wat extra spanning oplevert, maar dat zal de betroffene zeker niet altijd willen beamen.

Jo Vleugels